Rchr
J-GLOBAL ID:200901063325311290   Update date: Sep. 04, 2023

Umiguchi Hiroyoshi

ウミグチ ヒロヨシ | Umiguchi Hiroyoshi
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (2): Sociology of education ,  Education - general
Research keywords  (6): 自閉スペクトラム症(自閉症スペクトラム障害) ,  発達障害 ,  教育行政 ,  教員養成 ,  Organization ,  Broad of Education
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2017 - 2022 大学における発達障害学生の就労支援に関する臨床社会学的研究
  • 2013 - 2016 大学における自閉症スペクトラム支援体制モデル構築のための臨床社会学的研究
  • Educational Policy Research
  • A Study on Broad of Education
Papers (31):
  • 海口浩芳. 「コロナ後を見据えた実習指導の効果的授業運営の検討~介護等体験における事前指導を事例として~」. 『拓殖大学教職課程年報』. 2022. 5. 21-35
  • 海口浩芳. 特集2 特別支援教育のいま 「高等学校において特別支援教育は定着したのか」. 『都市問題』vol.113, 後藤・安田記念東京都市研究所. 2021. 85-93
  • 海口浩芳. 高等学校におけるインクルーシブ教育の現状と課題~発達障害のある生徒への対応に注目して~. 拓殖大学論集『人文・自然・人間科学研究』. 2020. 44. 108-119
  • 海口浩芳. 「発達障害等のある生徒の進路状況調査」結果報告. 『拓殖大学教職課程年報』. 2020. 3. 38-67
  • 海口浩芳. インクルーシブ教育における教師の専門性に関する考察. 『拓殖大学教職課程年報』. 2018. 1. 17-31
more...
MISC (2):
  • 海口 浩芳. 高校における発達障害生徒への進学支援の実態 : 石川県公立高校聞き取り調査から(IV-3部会 特別支援教育,研究発表IV). 日本教育社会学会大会発表要旨集録. 2014. 66. 406-407
  • Articulation Issues for Students with Autistic Spectrum Disorders : A Preliminary Study on the Identification of Issues. 2013. 6. 99-108
Education (1):
  • - 2005 Aoyama Gakuin University
Professional career (1):
  • 修士(教育学) (青山学院大学)
Committee career (2):
  • 2008/05 - 2015/03 大学コンソーシアム石川 教員免許状更新制専門部会委員 2008年5月~
  • 2010/10 - 2014/10 大学コンソーシアム石川 教員免許状更新制専門部会副部会長 2010年10月~
Association Membership(s) (6):
THE JAPAN SOCIETY OF EDUCATIONAL SOCIOLOGY ,  JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION ,  THE JAPANESE ASSOCIATION FOR THE STUDY OF EDUCATIONAL ADMINISTRATION ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR THE STUDY ON TEACHER EDUCATION ,  関東教育学会 ,  日本学習社会学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page