Rchr
J-GLOBAL ID:200901063546590739
Update date: Aug. 30, 2024
Nakai Yoko
Nakai Yoko
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Homepage URL (1):
http://www.tufs.ac.jp/ts/personal/ynakai/index.htm
Research field (1):
Linguistics
Research keywords (1):
conversation data analysis
Research theme for competitive and other funds (12):
- 2012 - 現在 会話データ分析の活用法の研究-「研究と実践の連携」のための教員養成用の教材開発-
- 1996 - 現在 インターアクション能力育成を目指した会話教育
- 2023 - 2026 会話データによるインターアクションの問題分析と運用能力育成のための教材開発
- 2019 - 2023 インターアクション能力育成のための会話データ分析の手法を学ぶ教材開発とその検証
- 2019 - 2021 留学初年次から使用可能なキャリア形成支援教材の開発
- 2018 - 2021 中国人日本語学習者のビジネス・コミュニケーションの困難点の解明
- 2016 - 2019 会話データ分析の手法を用いたインターアクション能力育成のための教材開発
- 2014 - 2017 Career formation of MEXT scholarship international students; role model of global talent
- 2014 - 2017 An empirical study of highly-skilled foreign professionals who graduated from Japanese universities
- 2014 - 2017 「カタルタ」を使用したコミュニケーション研究
- 2013 - 2016 A study of utilization of conversational data analysis: Developing materials for training Japanese teachers who can link research and practice
- 2004 - 2007 Curriculum Development for Nurturing Undergraduate Students' Lecture Understanding Capabilities through Interdisciplinary Approach
Show all
Papers (79):
-
Toramaru, Masumi, Nakai, Yoko, Ohba, Miwako. Chronological Trends in Research Articles on Discussion: A Proposal for Discussion Types to be Used in Classroom Activities. Waseda Studies in Japanese Language Education. 2024. 36. 239-247
-
NAKAI Yoko, DING Yiran, XIA Yujia. Learning by Students in Japan through Participating in Online Conversation Sessions between Japan and China from the Perspective of Training Japanese Language Teaching Professionals. 2024
-
NAKAI Yoko, SUGANAGA Rie, IJUIN Ikuko, TORAMARU Masumi, SHIBUYA Hiroko. Current Status and Prospects of Career Development Support for International Students: Creating a Foundation for Self-Growth. Area and Culture Studies. 2023. 106. 137-151
-
Yujia XIA, Yoko NAKAI. Adjustments by a Native Speaker during a Narrative in a Contact Situation: Collaborative Construction with Chinese Intermediate Learners of Japanese. NINJAL Research Papers. 2023. 25. 35-58
-
NAKAI Yoko, OHBA Miwako, TORAMARU Masumi. Development of Teaching Materials and Teaching Practices for Learning the Methods of Conversation Data Analysis: The Possibilities of ‘Linking Research and Practice’ by Teachers and Students from the View Point of “The Practice of Conversation Data Analysis: Analyzing Conversations around You”. 2023. 3. 159-179
more...
Books (13):
-
Design and practice of Japanese conversation classes: From the basics to the applied.
3A Corporation 2024 ISBN:9784883199440
-
Envisioning My Career Plan through Episodes and Tasks
2022 ISBN:9784867460108
-
The Practice of Conversation Data Analysis: Analyzing Conversations around You
2022 ISBN:9784779516429
-
회화데이터분석의‘연구와실천의연계’ 가능성을탐색한다-변천과교육자·연구자에의한구체적인시도를토대로-(「会話データ分析の「研究と実践の連携」の可能性を探る-その変遷と教育者・研究者による具体的試みを基に-」)
한국문화사(韓国文化社) 2018
-
文献・インタビュー調査から学ぶ会話データ分析の広がりと軌跡-研究から実践まで-
ナカニシヤ出版 2017 ISBN:9784779511578
more...
Lectures and oral presentations (127):
-
オンライン日中交流会における中国人学生の調整行動と日本語の習得過程
(韓国日語教育学会2024年度 第45回国際学術大会 2024)
-
Interactional Competence in Japanese and Career development
(2024)
-
話し合い」の類型別に見られる協働のためのストラテジー-「意見交換型」「課題解決型」「課題達成型」を中心に-
(第48回社会言語科学会研究大会 2024)
-
基調講演&ワークショップ:インターアクション能力を育てる日本語の会話教育
(ドイツVHS日本語講師の会 第33回全国定例研修会)
-
Adjustments made by Chinese Students and Japanese Students during Online-Conversation Sessions
(2024)
more...
Education (4):
- 2007 - 2010 Waseda University
- - 1999 ミネソタ大学大学院 未入力
- - 1999 ミネソタ大学 日本語学
- 1994 - 1996 Kansai Gaidai University Graduate School, Division of Foreign Language
Professional career (3):
- 修士(英語学) (関西外国語大学)
- M.A. (Japanese linguistics) (University of Minnesota (U.S.A))
- 博士(日本語教育学) (早稲田大学)
Work history (19):
- 2020/04 - 現在 Tokyo University of Foreign Studies Institute of Japan Studies Professor
- 2015/04 - 2020/03 Tokyo University of Foreign Studies Institute of Japan Studies Associate Professor
- 2013/04 - 2017/03 University of the Sacred Heart
- 2012/10 - 2015/03 Ochanomizu University Graduate School of Humanities and Sciences
- 2011/04 - 2015/03 Tokyo University of Foreign Studies Jpnanese Language Center for International Students Lecturer
- 2008/09 - 2011/03 国際教養大学 専門職大学院 助教
- 2008/04 - 2008/08 国際教養大学 日本語プログラム 助教
- 2007/09 - 2008/03 国際教養大学 日本語プログラム 非常勤講師
- 2007/04 - 2008/03 Waseda University Center for Japanese Language
- 2005/04 - 2008/03 Takushoku University Language and Culture Research Institute
- 2001/04 - 2007/09 Kanto Gakuin University College of Law
- 2002/04/01 - 2007/03/31 早稲田大学 日本語研究教育センター 客員講師(専任扱い)
- 2002/04 - 2007/03 早稲田大学 日本語研究教育センター 客員講師(専任扱い)
- 2000/10 - 2005/03 Gunma University Faculty of Social and Information Studies
- 2000/08 - 2003/12 Kanto Gakuin University
- 1999/05 - 2002/09 キッサコ・インターカルチュラル・インスティテュート 常勤・非常勤講師
- 2001/04/01 - 2002/03/31 群馬大学 留学生センター 非常勤講師
- 2001/04 - 2002/03 群馬大学 留学生センター 非常勤講師
- 1996/09 - 1999/04 University of Minnesota, Japanese Department Teaching Assistant
Show all
Committee career (19):
- 2021/04 - 現在 社会言語科学会 学会誌編集委員会 委員長
- 2021/04/01 - 現在 社会言語科学会 学会誌編集委員長
- 2019/07 - 現在 日本語教育学会 学会誌委員会委員(主査担当)
- 2019/04 - 現在 社会言語科学会 徳川賞選考委員
- 2019/04 - 現在 社会言語科学会 理事
- 2019/04/01 - 現在 日本語教育学会 学会誌委員会委員(主査担当)
- 2015/04/01 - 現在 社会言語科学会 編集委員
- 2019/04 - 2021/03 社会言語科学会 学会誌編集委員会 副委員長
- 2017/10 - 2019/09 韓国日本語学会 一般理事
- 2015/04 - 2019/07 日本語教育学会 調査研究推進委員
- 2016/07 - 2019/06 日本語教育学会 審査運営協力員
- 2014/03 - 2019/04 日本語教育方法研究会(JLEM) 運営委員
- 2015/04 - 2019/03 社会言語科学会 学会誌編集委員
- 2016/07 - 2018/06 日本語教育学会 各賞授賞候補選考委員会委員
- 2013/07 - 2017/03 小出記念日本語教育研究会 論集委員
- 2013/07 - 2016/06 日本語教育学会 査読協力者
- 2007/08 - 2011/07 日本語教育学会 中央(関東地区)委員・実践研究フォーラム大会委員
- 2004/10 - 2007/09 社会言語科学会 研究大会委員
- 2004/10 - 2005/03 社会言語科学会 開催校大会実行委員
Show all
Awards (2):
- 2024/05 - 日本語教育学会 2023年度 日本語教育学会 学会活動貢献賞
- 2015/08 - 留学生教育学会 優秀論文賞 レポート作成と口頭発表のためのメタ認知能力の育成-学習者の自己分析・他者分析・教師のフィードバックの関係から-
Association Membership(s) (13):
ビジネス日本語研究会
, 韓国日本語学会
, 韓国日語教育学会
, アカデミック・ジャパニーズ・グループ研究会
, 留学生教育学会
, 異文化間教育学会
, 大学日本語教員養成課程研究協議会
, 小出記念日本語教育研究会
, 早稲田大学 日本語教育学会
, 早稲田大学 日本語学会
, 日本語教育方法研究会(JLEM)
, 社会言語科学会
, 日本語教育学会
Return to Previous Page