Rchr
J-GLOBAL ID:200901063578927280   Update date: Apr. 17, 2024

Kanji Uechi

ウエチ カンジ | Kanji Uechi
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (2): Primary/secondary education and curricula ,  Education - general
Research keywords  (2): 批判的教育学 ,  道徳教育
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2017 - 2020 Research in the view point of historical educational thoughts on moral lessons by multifaceted and diverse ways of thinking and moral lessons by discussing
  • 2015 - 2018 Reformation of Morality Teaching on Citizenship Education in Social Studies which Corresponds to New Special Subject named Morality
  • 2012 - 2015 A Theoretical Study of Critical Discourse Ethics Which Becomes the Fundamental Principle on the Discussion Based Lesson
  • 2008 - 2010 A Research of Development of the Practical Model of Moral Lessons Based on "Shaking up" and "Discourse"
  • 2000 - 2001 An Empirical Research on Community Approach Programs for Overcoming Bully and School Non-Attendance
Show all
Papers (4):
  • 上地 完治. 道徳の教科化の意味-道徳の時間の特設から積み残された課題-. 教育哲学会編『教育哲学研究』. 2015. 112. 114-129
  • 眞榮城善之介, 上薗恒太郎, 上地完治. 民話を活かした日・台共通道徳学習指導案による「思いやり」の授業-. 日本道徳教育方法学会編『道徳教育方法研究』. 2015. 20. 51-60
  • 上地 完治. 道徳教育の『現場』に教育哲学をつなぐ-ハーバーマスの討議倫理学に基づく道徳授業づくりの試みを通して. 教育哲学会編『教育哲学研究』. 2015. 111. 26-31
  • 上地完治, 藤井佳世, 小林大祐, 澤田稔. 道徳教育という視点からみた討議倫理学の意味と課題. 『琉球大学教育学部紀要』. 2014. 84. 151-164
MISC (26):
  • 上地完治. 勝田守一の道徳教育論. 『琉球大学教職センター紀要』. 2020. 2. 41-50
  • 上地完治. 道徳授業の改善と話し合いの意義. 中国四国教育学会編『教育学研究ジャーナル』. 2020. 25. 89-93
  • A Consideration of Designing of Moral Lesson in Which Children Can Think and Learn Deeply : Through a Analysis of the Moral Lesson Materials "A Wolf on the Bridge". 2014. 21. 121-134
  • 上地完治, 眞榮城善之介, 稲嶺盛久, 上地豪, 比嘉さやか, 新垣博也. 子どもたちに考えさせる道徳授業づくりに関する実践的考察-資料「はしのうえのおおかみ」の教材研究を通して-. 琉球大学教育学部教区実践総合センター紀要. 2014. 21. 121-134
  • 上地完治. 道徳授業における「教え込み」と可謬主義-伊藤啓一氏への応答を通して-. 道徳教育方法研究. 2012. 17. 1-10
more...
Books (19):
  • 道徳教育の理論と実践
    ミネルヴァ書房 2020 ISBN:9784623086009
  • 教育的関係の解釈学
    東信堂 2019 ISBN:9784798915494
  • 道徳科Q&Aハンドブック
    日本教育新聞社 2018 ISBN:9784890553242
  • 新教科「道徳」の理論と実践
    玉川大学出版部 2017
  • 「特別の教科 道徳」が担うグローバル化時代の道徳教育
    北大路書房 2016
more...
Lectures and oral presentations  (4):
  • 知識社会学からみるカリキュラムの現状と格差社会
    (日本カリキュラム学会第17回大会 2006)
  • 教師は道徳を教えることができないのか?
    (日本道徳教育方法学会第12回研究発表大会 2006)
  • 知識社会学からみるカリキュラムの現状と格差社会
    (日本カリキュラム学会第17回大会 2006)
  • 教師は道徳を教えることができないのか?
    (日本道徳教育方法学会第12回研究発表大会 2006)
Professional career (1):
  • 修士(教育学) (広島大学)
Work history (2):
  • 2003/10/01 - 2012/03/31 , 琉球大学 教育学部 学校教育講座 准教授
  • 2003/10/01 - 2012/03/31 , University of the Ryukyus, Faculty of Education, School Psychology, Associate Professor
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page