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J-GLOBAL ID:200901065984693861   Update date: May. 02, 2024

Terui Nobuhiko

テルイ ノブヒコ | Terui Nobuhiko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Homepage URL  (1): https://www.rs.tus.ac.jp/~terui/index.html
Research field  (5): Commerce ,  Web and service informatics ,  Statistical science ,  Business administration ,  Economic statistics
Research keywords  (9): 非構造データのモデリング ,  大規模データの構造モデリング ,  ビジネスデータのベイズ統計モデリング ,  ビジネスデータサイエンス ,  Text Analysis of Social Media ,  Statistical Modeling of High Dimensional Sparse Data ,  Econometric Modelling ,  Dynamic Consumer Behavior ,  Marketing Research
Research theme for competitive and other funds  (20):
  • 2022 - 2027 Systematic research of marketing decision-making by fusion of diverse information and large-scale heterogeneity modeling
  • 2017 - 2022 Evolution of marketing model and theory by integrating data, theory and analytical method
  • 2014 - 2019 A study on market response mechanism
  • 2013 - 2018 Bayesian econometric analysis of high-dimensional data
  • 2013 - 2017 Organizational Study on The Theory and Development of CRM by Fusing Large-scale Heterogeneous Information
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Papers (58):
  • 照井伸彦. 日本統計学会会長就任講演: ビジネスデータの統計モデリングとデータサイエンス. 日本統計学会誌. 2024. 53. 2. 247-273
  • Yinxing Li, Nobuhiko Terui. Embedding Marketing Environment with Customer Heterogeneity for Store-Level Scanner Data. SN Computer Science. 2023. 4. 4
  • Yinxing Li, Aijing Xing, Nobuhiko Terui. Modeling Customer Satisfaction’s Impact on Loyalty: Insights for Customer-Centric Resource Allocation. Service Science. 2023
  • 五十嵐未来, 照井伸彦. ソーシャルメディア上のテキスト情報を考慮した 社会ネットワーク分析モデル -次数異質性モデルへの拡張-. 統計数理. 2021. 69. 1. 99-118
  • Yinxing Li, Nobuhiko Terui. Product Embedding for Large-Scale Disaggregated Sales Data. Proceedings of the 13th International Joint Conference on Knowledge Discovery, Knowledge Engineering and Knowledge Management. 2021. 1. 69-75
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MISC (42):
  • Yinxing Li, NobuhikoTerui. A Multi-generation Product Diffusion Model with Social Media Effects -Accerelating Effect of Social Media on Leapfrogs and Switches by the iPhone 6 Battery Problem 2016-2017 -. Discussion Paper of DSSR, Graduate School of Economics and Management, Tohoku University. 2020. 107
  • Mirai Igarashi, Nobuhiko Terui. Identifying Topic-based Communities by Combining Social Network Data and User Generated Content. Discussion Paper of DSSR, Graduate School of Economics and Management, Tohoku University. 2019. 97
  • Aijing Xing, Nobuhiko Terui. Interpretable Perceived Topics in Online Customer Reviews for Product Satisfaction and Expectation. Discussion Paper of DSSR, Graduate School of Economics and Management, Tohoku University. 2018. 74
  • 照井 伸彦. ビッグデータ統計解析入門 : 経済学部で学ばない統計学(第5回)データの次元圧縮と高次元回帰. 経済セミナー = The keizai seminar. 2017. 693. 72-83
  • Nobuhiko Terui, Shohei Hasegawa, Adam Smith, Greg Allenby. An Integrated Model for Discontinuous Preference Change and Satiation. Discussion Paper of DSSR, Graduate School of Economics and Management, Tohoku University. 2017. 70
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Patents (1):
  • モデル推定方法、最適化方法、装置、およびプログラム
Books (19):
  • Modern Marketing Research: Data Analysis for Marketing Decisions
    2022 ISBN:4641166080
  • 経済経営のデータサイエンス
    共立出版 2022 ISBN:9784320125193
  • ビッグデータ統計解析入門---経済学部/経営学部で学ばない統計学
    日本評論社 2018 ISBN:9784535559011
  • Statistics for Social Science
    有斐閣 2015
  • 現代マーケティング・リサーチ : 市場を読み解くデータ分析
    有斐閣 2013 ISBN:9784641164161
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Lectures and oral presentations  (120):
  • 日本統計学会会長記念講演:ビジネスデータの統計モデリングとデータサイエンス
    (2023年度統計関連学会連合大会 2023)
  • ビジネス・経済におけるベイズ統計 -ビッグデータとスモールデータのベイズモデリング-
    (日本行動計量学会第47回大会 2019)
  • 経済学とベイズ統計
    (日本心理学会 シンポジウム「ベイズ理論の展開」 2018)
  • Measuring Large-Scale Market Responses from Aggregated Sales: Regression for High-Dimensional Sparse Data
    (INFORMS Annual Conference 2017 2017)
  • Measuring Large Scale Market Responses from POS Data -Regression Model for High Dimensional Sparse Data
    (International Workshop on Marketing Science and Service Research 2016)
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Professional career (1):
  • 経済学博士 (Tohoku University)
Work history (17):
  • 2022/06 - 現在 Tohoku University Graduate School of Economics and Management
  • 2022/04 - 現在 東北大学名誉教授
  • 2022/04 - 現在 Tokyo University of Science School of Management Department of Business Economics
  • 2021/04 - 2022/03 Tohoku University
  • 1998/10 - 2022/03 Tohoku University Graduate School of Economics and Management
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Committee career (17):
  • 2023/05 - 現在 一般社団法人 日本統計学会 会長
  • 2009/06 - 現在 日本マーケティングサイエンス学会 学会理事等
  • 2016/04 - 2024/03 情報システム研究機構・データサイエンス共同利用基盤施設 運営会議委員
  • 2018/06/01 - 2022/03/31 日本マーケティングサイエンス学会 学会誌及び論文誌の編集者
  • 2021/04 - 2022/03 大学基準協会 大学評価委員会大学評価分科会委員
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Awards (2):
  • 2013/06 - 日本統計学会 第18回日本統計学会賞
  • 1992/01 - The Tjalling C.Koopmans Econometric Theory Prize: 1988-1990
Association Membership(s) (4):
Internationcl Society for Bayesian Analysis ,  INFORMS ,  日本マーケティングサイエンス学会 ,  日本統計学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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