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J-GLOBAL ID:200901066481125447   Update date: Aug. 18, 2024

Kimura Hajime

Kimura Hajime
Affiliation and department:
Other affiliations (2):
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (2): history of education ,  educational sicence
Research theme for competitive and other funds  (37):
  • 2024 - 2028 日本の学校を支える基本カテゴリーの再検討:修得主義と履修主義の歴史性に着目して
  • 2023 - 2028 地方小都市の近代化過程における学校を中核とした文化的ネットワーク構築
  • 2023 - 2026 1950年代の地方における中学校と地域社会の相互関係に関する歴史的研究
  • 2023 - 2026 教師の戦後教育史-参加と共有の場としての民間教育研究運動-
  • 2021 - 2024 先端技術導入による公教育の構造変容とマイノリティの包摂可能性に関する総合的研究
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Papers (56):
  • Hajime KIMURA. The hidden curriculum and the significance of introducing IPE. The Journal of Interprofessional Collaboration in Health and Social Care. 2019. 12. 2. 79-87
  • 木村 元. 少子高齢化社会と教育の課題-人口変動と空間変容に着目して. 教育社会学のフロンティア 1. 2017. 1. 253-273
  • For Reconsideration of the Interrelation between Public Society and Education. Studies on Education and Society. 2017. 27. 1-5
  • 木村元. 生きられた学校と近代学校批判. 近代教育フォーラム. 2016. 25. 86-94
  • 木村元, パク・ファンボ. 学校の戦後70年-日韓(韓日)の比較史研究ー (共著). 日韓歴史共同プロジェクト. 2016. 18. 134-162
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MISC (54):
  • 木村元. 戦後教育の羅針盤となった「山びこ学校」. 中央公論. 2023. 137. 11. 180-187
  • 木村元. 生活綴方の思想. 教育哲学事典. 2023
  • 木村元. 拡大するタイパの世界と学校の論理ー教えることの再考. 教職研修. 2023
  • 木村元. 公教育の責任をめぐって-技術革新のインパクトが浮かびあがらせているもの. 教職研修. 2022
  • 木村元. 問われる公教育の基盤-技術革新のインパクト. 教職研修. 2021
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Books (43):
  • 文献資料集成「学校から仕事への移行」の形成 : 日本の制度・実践・メディア
    クレス出版 2024
  • 일본 학교의 역사 : 일본 근대 학교 성립과 패전 후 교육의 변천사
    Nulmin Books 눌민 2023 ISBN:9791187750642
  • 文献資料集成<学校から仕事への移行>の形成-日本の制度・実践・メディア第I期 制度・政策関係論
    クレス出版 2022
  • 「つながる・はたらく・おさめる」の教育学 : 社会変動と教育目標
    日本標準 2021 ISBN:9784820807117
  • 教育学 第8版 (系統看護学講座(基礎分野))
    医学書院 2021
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Lectures and oral presentations  (33):
  • Research Trends on Education in Japan
    (the Invitation Program on Global Education for CNU Graduate students 2019)
  • 人類史的社会変動と教育の課題
    (教育目標・評価学会 2018)
  • Education and AI impact :Reconsideration of Japanese school
    (Intermediate meeting of The Japanese society for the study of educational objectives and evaluation 2017)
  • 東井義雄のあゆみと学校経験-戦前と戦後
    (日本教育学会 2016)
  • 戦後の学校の展開と人づくりの課題
    (教育目標・評価学会 2015)
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Work history (8):
  • 2023/04 - 現在 Aoyama Gakuin University College of Community Studies
  • 2021/04 - 現在 Hitotsubashi University Professor Emeritus
  • 2021/04 - 2023/03 Hitotsubashi University Graduate School of Social Sciences Specially Appointed Professor
  • 2000/04/01 - 2021/03/31 Hitotsubashi University Graduate School of Social Sciences Professor
  • 2010/12/01 - 2012/11/30 Hitotsubashi University Executive Assistant
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Committee career (8):
  • 2011/11 - 現在 教育目標・評価学会 代表理事
  • 2008/09 - 現在 日本教育学会 理事(法人)
  • 2007/10 - 現在 教育史学会 理事
  • 1997/11 - 現在 教育目標・評価学会 理事
  • 2017/09 - 2019/08 日本教育学会 副会長
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Association Membership(s) (5):
教育思想史学会 ,  the Japan Society of Educational Sociology ,  the Japanese Society for the Study of Educational Objectives and Evaluation ,  Japan Society for Historical Studies of Education ,  the Japan Society for the Study of Education
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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