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J-GLOBAL ID:200901066522616841   Update date: Aug. 08, 2024

Mashiko Norifumi

マシコ ノリフミ | Mashiko Norifumi
Affiliation and department:
Job title: Professor
Other affiliations (2):
  • 教育推進・学生支援機構  教授
  • 教育学研究科  教授
Research field  (4): Science education ,  Educational technology ,  Educational technology ,  Science education
Research keywords  (5): Distance Learning ,  Subject Matter Development ,  Lesosn Development ,  Teacher Research ,  Teacher Education
Research theme for competitive and other funds  (59):
  • 2022 - 2025 Development and evaluation of prior inference type training materials to promote adaptation of in-service teachers for lesson inovation
  • 2021 - 2025 Developing online professional development program by core science teachers for improving science lessons
  • 2019 - 2022 理論と実践の往還・融合を担う教師教育者の資質・能力の解明と質保証に関する研究
  • 2018 - 2022 Developing training program based on young teachers' experiential learning ability
  • 2016 - 2019 The study of build lesson study platform to support succession and creation of educational practical research
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Papers (100):
  • 山本朋弘, 益子典文. タブレット端末を活用した対話的な学びでのICT活用方略の特徴ー現職教師の授業イメージのPAC分析による明確化の試みー. 鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要. 2018. 27. 231-240
  • 山本朋弘, 益子典文. 協働学習の設計段階での教育的内容知識とテクノロジーに関する知識の適用過程. 鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要特別号. 2016. 6. 1-12
  • MAEDA Yasuhiro, MASHIKO Norifumi. Effect on Master-Teacher Lesson and its Study Conference at Kumamoto City Teacher Training Program "KIRARI" Juku. Japan Journal of Educational Technology. 2016. 39. Suppl. 73-76
  • 姫野完治, 益子典文, 岐阜大学総合情報メディアセンター. 教師の経験学習を構成する要因のモデル化. 日本教育工学会論文誌. 2015. 39. 3. 139-152
  • 小柳和喜雄, 育大, 木原俊行, 益子典文, 岐阜大学総合情報メディアセンター. 教員養成・現職研修への教育工学的アプローチの成果と課題. 日本教育工学会論文誌. 2015. 39. 3. 127-138
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MISC (185):
  • A Role of the "Viewpoint" on Expertise of Teaching. 2017. 32. 176-187
  • Case Analysis of in-service Teacher's image on Educational Practice Research : A Note on Conditions for Continuous Education Practice Research at School. 2016. 16. 5. 1-8
  • Development and evaluation of In-service teacher training program for certifying teachers' active usage of ICT equipment under renewal ICT environment. 2014. 14. 5. 243-248
  • YAMAMOTO Tomohiro, MASHIKO Norifumi. An analysis on ICT use strategy in collaborative learning lesson design. 2012. 2012. 5. 163-168
  • MASHIKO Norifumi. A Basic Research for School Teacher's Ability for Development of Subject Matters : A case analysis of subject matter development process. 2012. 2012. 5. 105-112
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Lectures and oral presentations  (125):
  • 授業の熟達化に伴う視点の変容に関する探索的検討
    (日本教育工学会全国大会 2015)
  • 熊本市教師塾「きらり」における師範による指導授業の効果
    (日本教育工学会全国大会 2014)
  • 学び続ける教師の「学び」の特質に関する事例研究
    (日本教育工学会全国大会 2014)
  • 現職教師の新教材開発のプロセスモデル 事例分析に基づく教材開発能力の水準の検討
    (日本教育工学会全国大会 2013)
  • 現職教師の授業設計におけるPCK・TKの融合条件の検討
    (日本教育工学会全国大会 2013)
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Works (6):
  • Research on effective in-service teacher training system based on educational board-public schools-university partnership
    1999 - 2000
  • 学校・教育委員会・大学の連携による現職教員の研修の高度化と大学院単位化に関する研究
    1999 - 2000
  • Developing distance learning system for in-service school teachers
    2000 -
  • 現職教員のための遠隔学習用モデルコースの開発
    2000 -
  • Establishment of new task analysis method for mathematics/science instruction and developing collaborative research system with public schools
    1999 -
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Education (3):
  • 1988 - 1988 筑波大学大学院修士課程・研究生
  • 1986 - 1988 University of Tsukuba
  • 1981 - 1986 University of Tsukuba
Professional career (2):
  • (BLANK) (University of Tsukuba)
  • 博士(工学) (岐阜大学)
Work history (6):
  • 2017/04 - Gifu University Faculty of Education
  • 2007/04 - Gifu University Information and Multimedia Center
  • 2006/04 - 岐阜大学総合情報メディアセンター 教授
  • 2003/04 - Gifu University Information and Multimedia Center
  • 1996/09 - 2003/03 Naruto University of Education College of Education
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Committee career (75):
  • 2019/06 - 2023/06 日本教育工学会 理事
  • 2019/07 - 2023/03 岐阜県教育委員会 岐阜県教育委員会点検評価会議委員
  • 2020/04 - 2021/03 岐阜県教育委員会 実証研究委員会委員
  • 2020/04 - 2021/03 東京書籍株式会社 「新編 新しい算数」編集委員会
  • 2020/04 - 2021/03 瑞穂市教育支援センター 瑞穂市教育支援センター運営委員
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Awards (6):
  • 2016/09 - 日本教育工学会 論文賞
  • 2014/10 - 日本学術振興会 審査員表彰
  • 2007 - 日本科学教育学会 発表賞
  • 2004 - 日本教育情報学会 奨励賞
  • 2003 - 日本科学教育学会 論文賞
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Association Membership(s) (8):
日本生活科・総合的学習教育学会 ,  教育目標・評価学会 ,  日本教師学学会 ,  日本教育情報学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本数学教育学会 ,  日本科学教育学会 ,  日本教育工学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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