Rchr
J-GLOBAL ID:200901068342818783
Update date: Mar. 12, 2025
OKUZUMI Hideyuki
オクズミ ヒデユキ | OKUZUMI Hideyuki
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (1):
Special needs education
Research keywords (3):
特別支援教育
, 発達障害
, 知的障害
Research theme for competitive and other funds (28):
- 2022 - 2026 適応的歩行障害における歩行調節機能の解明
- 2020 - 2023 知的障害児・者の「不器用」に対する包括的評価システムの開発
- 2018 - 2023 適応的歩行障害における神経制御メカニズムの解明
- 2019 - 2022 The effect of verbal instructions using onomatopoeia and metaphorical expression on motor skill acquisition: A verification study
- 2017 - 2020 Features of motor planning in parsons with intellectual disabilities
- 2016 - 2019 Standardization of of Inclusive Education Support Assessment Tool (IE-SAT)
- 2015 - 2019 Visual neural basis related with human adaptive locomotion
- 2014 - 2017 Relation between motor dysfunction and inhibitory control in children with intellectual disabilities
- 2014 - 2017 Features, related factors, and educational methods related to motor skill impairment in children with developmental disabilities
- 2013 - 2017 Optimization of motor function in persons with intellectual disabilities
- 2014 - 2016 Relationship between motor skill impairments and autistic traits in children with autism spectrum disorders
- 2012 - 2015 Neural basis related with human adaptive locomotion
- 2009 - 2011 Factors and educational supports of clumsy in children with developmental disabilities
- 2008 - 2010 Stalinism and Soviet psychology
- 2007 - 2008 LD等の発達障害児の不器用に関する教育支援研究
- 2005 - 2006 重症心身障害児(者)の行動レベルからみた視覚認知機能評価
- 2004 - 2005 Assessment and Characteristics of Fine Motor Acts in Person with Intellectual Disabilities
- 2003 - 2005 知的障害児のバランス活動の制約とその支援方法に関する教育心理学研究
- 2002 - 2004 The study on the instruction to children with high-functioning pervasive developmental disorder in learning activities and social skills.
- 2002 - 2004 Prediction of later intellectual abilities with visuo cognitive function in infancy
- 2001 - 2002 知的障害者のバランス障害の要因とそれに基づく教育支援に関する心理学的研究
- 2001 - 2002 The instructions of motor behavior and behavior regulation in children with mental retardation
- 1999 - 2001 Sensory and verbal regulation of cognitive processes in children with intellectual disabilities
- 1999 - 2000 知的障害者におけるバランス障害の特徴とその支援に関する教育心理学的研究
- 1998 - 1999 精神遅滞児・者における音声知覚発達の心理生理学的研究
- 1997 - 1998 知的障害者のバランス障害の要因解明とその指導法に関する教育心理学的研究
- 1996 - 1996 知的障害者の平衡機能障害の克服のための援助法に関する教育心理学的研究
- 知覚と行為の心理学、発達障害児の学習生活支援、障害児学校・学級実践
Show all
Papers (354):
-
高等学校の特別支援教育コーディネーターにおける特別支援教育推進に対する課題意識. 東京学芸大学紀要 総合教育科学系. 2025. 76. 179. 200
-
田所未羽・奥住秀之. 高等学校における特別支援教育の校内支援体制の研究動向と今後の課題. 東京学芸大学紀要 総合教育科学系. 2025. 76. 179. 188
-
白旗音務・鎌田正裕・奥住秀之. 中学校理科における密度の教材開発と知的障害特別支援学校での活用. 2025
-
青木 利樹・奥住秀之・小林 巌. 小学校通常の学級における道徳科での発達障害のある児童への評価上の工夫と課題. 東京学芸大学紀要 機構. 2025. 76. 43-51
-
TANAKA Ryo, AOKI Toshiki, KOBAYASHI Iwao. Historical Changes and Contemporary Issues in Education for Students with Mental Illness : Curriculum Formulation and Psychological Support for the Future Role of Education for Students with Health Impairments. 2025. 76. 53-62
more...
MISC (104):
-
谷口 明子, 別府 哲, 田中 亮, 里中 広美, 奥住 秀之. 通常の学級に在籍する特別な教育的ニーズのある子どもたちへの支援-病弱児と自閉スペクトラム症児への支援に焦点をあてて. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2023. 65. 36-37
-
三橋 翔太, 平田 正吾, 奥住 秀之. 幼児期のシフティングにおける言語の役割-刺激の命名難度が与える影響-. 日本認知心理学会発表論文集. 2022. 2022. 46-46
-
Mitsuhashi Shota, Hirata Shogo, Okuzumi Hideyuki. Role of kinesthetic information on the Luria hand test. Proceedings of the Japanese Society for Cognitive Psychology. 2022. 2021. 72-72
-
三橋翔太, 平田正吾, 林史香, 北村柚葵, 奥住秀之. 「心の理論」課題と心的操作の発達的関係について. 日本発達心理学会大会プログラム(CD-ROM). 2020. 31st
-
Suzuki Kota, Kita Yosuke, Shirakawa Yuka, Egashira Yuka, Kaga Yoshimi, Kitamura Yuzuki, Mitsuhashi Shota, Aragaki Kanako, Okuzumi Hideyuki, Inagaki Masumi. Effects of motor clumsiness on ERP components due to response inhibition. The Proceedings of the Annual Convention of the Japanese Psychological Association. 2019. 83. 2A-050-2A-050
more...
Books (56):
-
知的障害教育スタンダード
ジアース教育新社 2023 ISBN:9784863716735
-
教員需給を考える-「教師不足」「ブラック言説」「教職の魅力」-
学文社 2023 ISBN:9784762032608
-
特別支援教育のための障害理解 未来に開かれた教育へ
金子書房 2022
-
特別支援教育のための障害理解 : 未来に開かれた教育へ
金子書房 2022 ISBN:9784760828531
-
通常学級で活かす特別支援教育概論
ナカニシヤ出版 2021 ISBN:9784779515910
more...
Lectures and oral presentations (235):
-
自主シンポジウム「小学校・中堅教諭のキャリア形成-特別支援教育の専門性の確立と教員養成のあり方を考える-」
(日本特殊教育学会第62回大会 2024)
-
自主シンポジウム「特別支援学校に勤務する教員のキャリアと専門性の向上に関する考察IV-教育行政に勤務する特別支援教育を専門とする教育系職員のキャリアと期待される役割について-
(日本特殊教育学会第62回大会 2024)
-
特別支援学校(肢体不自由)における重度・重複障害児の音楽科授業と音楽的活動
(日本特殊教育学会第62回大会 2024)
-
小学校の通常の学級における看護師免許を有する学校職員の慢性疾患児・医療的ケア児の支援に関する専門性
(日本特殊教育学会第62回大会 2024)
-
A県内の県立高等学校における特別支援教育の校内支援体制の現状と課題
(日本特殊教育学会第62回大会 2024)
more...
Education (3):
- 1993 - 1995 東北大学大学院 教育学研究科博士後期課程 教育心理学専攻
- 1991 - 1993 東北大学大学院 教育学研究科博士前期課程 教育心理学専攻
- 1987 - 1991 Tohoku University Faculty of Education
Professional career (1):
Awards (5):
- 2022/10/09 - 日本音楽知覚認知学会 日本音楽知覚認知学会論文賞
- 2022/10/04 - 日本音楽知覚認知学会 2022年「日本音楽知覚認知学会論文賞」 「小児期における音高弁別能力の発達的変化」
- 2021/12/18 - 東京都特別支援学校文化連盟 感謝状(東京都特別支援学校総合文化祭第30回大会記念)
- 2014/09/30 - 日本心理学会 日本心理学会2013年度特別優秀発表賞
- 1999/11/01 - 日本体力医学会 平成11年度日本体力医学会賞
Return to Previous Page