Rchr
J-GLOBAL ID:200901068828018142   Update date: Aug. 28, 2018

Abe Shigeru

アベ シゲル | Abe Shigeru
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (7): school hygiene ,  学校衛生 ,  身体 ,  ナショナリズム ,  日本教育史 ,  教育学 ,  Pedagogy
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2003 - 2010 A Study of the History of School Hygiene
  • A Study of the Hisory of School Hygiene
  • A Study of Educational Thought in Pre-modern & Modern Period of Japan
  • 学校衛生の歴史に関する研究
  • 近世・近代の教育思想の研究
MISC (37):
  • 小口英臣, 阿部 茂. 《史料紹介》明治三十年代前半諏訪地方における教育革新運動の重要史料 その二. 山梨大学教育人間科学部紀要. 2007. 8. 11-19
  • 小口英臣, 阿部 茂. 《史料紹介》明治三十年代前半諏訪地方における教育革新運動の重要史料 その一. 山梨大学教育人間科学部紀要. 2007. 8. 1-10
  • 豊かな人間性や社会性の育成と学校経営. 『小学校時報』. 2003. 624. 4-8
  • 大正期社会教育論への視点 その1. 『山梨大学教育人間科学部紀要』. 2000. 2. 1. 339-351
  • 昭和初期『教学』思想形成過程についての考察 その5. 『山梨大学教育人間科学部紀要』. 2000. 1. 2. 262-275
more...
Books (2):
  • 書評:船寄俊雄編著『近代日本中等教員養成に果たした私学の役割に関する歴史的研究
    2005
  • A Study of the leadership in the Educational Administration
    1984
Education (4):
  • - 1986 東北大学大学院
  • - 1986 Tohoku University Graduate School, Division of Education Educational Science
  • - 1979 Tohoku University
  • - 1979 Tohoku University Faculty of Education Educational Science
Professional career (1):
  • Master of Pedagogy (Tohoku University)
Work history (6):
  • 1998/04 - University of Yamanashi Human Science (Science education), Graduate Faculty of Interdisciplinary Research Faculty of Education
  • 1990/09 - University of Yamanashi Graduate Faculty of Interdisciplinary Research Faculty of Education, Education (Childhood developmental education)
  • 1987/08 - University of Yamanashi Graduate Faculty of Interdisciplinary Research Faculty of Education, Education (Childhood developmental education)
  • 1986 - 1987 T(]E87C7[)hoku University, Research Assistant
  • 1986/04 - 東北大学助手(教育学部)
Show all
Association Membership(s) (3):
日本教師教育学会 ,  教育史学会 ,  日本教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page