Rchr
J-GLOBAL ID:200901068870567679   Update date: Jun. 18, 2024

Yamada Hidekazu

ヤマダ ヒデカズ | Yamada Hidekazu
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (4): Subject Pedagogy ,  Citizenship Education ,  Social Studies Education ,  History Education
Research theme for competitive and other funds  (15):
  • 2022 - 2026 問題解決型PBLを導入した広領域STEM+Aの授業モデル・評価に関する発展的研究
  • 2021 - 2025 社会系教科における概念型授業モデルの実用化研究-汎用的スキルの活用を踏まえて-
  • 2017 - 2021 A cross-sectional study of the curriculum that fosters "social formers" centered on technological governance capabilities
  • 2017 - 2021 A Theoretical and Practical Study on the Fostering of Scholastic Abilities in Social Studies from the Perspective of Subject Specificity and Commonality
  • 2017 - 2020 International collaborative development and dissemination to teachers of geography and history lessons from the perspective of diversity and interdisciplinarity of qualities and abilities
Show all
Papers (31):
  • Masafumi IKEDA, Ippo ISHIBASHI, Chiharu TAKUMA, Yuichiro HATTORI, Masakazu OKAZAKI, Koji MIYAMOTO, Hidekazu YAMADA, Kosaku KAWASAKI. How Can Graduate Schools of Teaching Bridge Improvement of Practical Skills and Promotion of Practical Research in the Areas of Subject Pedagogy or Curriculum and Instruction Through the Design of Places that Encourages Reflection by Pre-service Teachers?. Journal of Japan Association of Universities of Education. 2024. 42. 141-152
  • Masashi TAKAHATA, Hidekazu YAMADA. A Study on the Method of Thinking Support in Social Studies: The Case of Inductive Inference. Bulletin of Center for Teacher Education and Development, Okayama University. 2020. 10. 91-105
  • Makoto NONAKA, Hidekazu YAMADA. Classification of the Purposes of Dialogue in Social Studies at Secondary School. Bulletin of Center for Teacher Education and Development, Okayama University. 2020. 10. 153-163
  • Hidekazu YAMADA, Kazuhiro Kusahara, Hiromi Kawaguchi, Yu Osaka. How Do European Researchers in Education Define Their Social Responsibilities? A Comparative Study of Three Researchers in Charge of Subject Pedagogy. The Bulletin of Japanese Curriculum Research and Development. 2019. 42. 3. 41-54
  • Hidekazu YAMADA. Structure of Skills in Social Studies and a Strategy for Their Development: A Fundamental Study from the Viewpoint of Subject Specificity and Generality. Bulletin of Graduate School of Education, Okayama University. 2019. 172. 11-22
more...
MISC (35):
  • 山田秀和. わが県の情報 ここに「この授業あり」 岡山県の巻. 社会科教育. 2021. 749. 126-127
  • 山田秀和. 主体的な学習者を育む社会科カリキュラム:教師による主体的なカリキュラム・デザインの重要性. 社会科教育. 2021. 742. 14-17
  • 山田秀和. 歴史教育における学際的な資質・能力-マサチューセッツ州の「歴史と社会科学」を事例にして-. 平成29年度~令和元年度科学研究費補助金(基盤研究(B))研究成果報告書(研究代表者:伊藤直之)『資質・能力の多様性と学際性を視点にした地理歴史授業の国際協働開発と教師への普及』. 2020. 44-57
  • 山田秀和. 社会科における深い学びの実現とは:教科の深い学びを支える教科横断的な取り組み. 社会科教育. 2020. 739. 120-123
  • 山田秀和. 歴史力アップの宿題・課題テーマ. 社会科教育. 2019. 723. 24-25
more...
Books (20):
  • 社会科教育事典 第3版
    ぎょうせい 2024 ISBN:4324113432
  • 社会系教科の評価をめぐる理論と実践
    風間書房 2023 ISBN:4759924884
  • 社会科の「問題解決的な学習」とは何か
    東洋館出版社 2023 ISBN:4491051054
  • 社会科重要用語事典
    明治図書出版 2022 ISBN:4183464307
  • 子どもが問いを生み出す時間-総合的な学習の時間の指導を考える-
    日本文教出版 2022 ISBN:4536601309
more...
Lectures and oral presentations  (38):
  • 国語科と社会科の関係はどうあればよいのか-教科の境界線をめぐる議論の契機として-
    (第144回全国大学国語教育学会 2023)
  • 小・中・高の社会系教科における統合性と一貫性-具体と抽象の往還を基盤とする資質・能力育成-
    (社会系教科教育学会第33回研究発表大会シンポジウム「高等学校科目再編をふまえ小・中学校社会系教科のあり方を見直す」 2022)
  • 技術教育と社会科教育の連携可能性-技術ガバナンスレビュー学習を手がかりにして-
    (国立教育政策研究所 科学研究費助成事業シンポジウム「今後の日本を支える技術教育の在り方-教科横断的な視点からの検討-」 2019)
  • アクションリサーチャーを育成する教育課程の創造 -教科教育研究の成果を取り入れた新しい教職大学院カリキュラムの構想-
    (平成30年度日本教育大学協会研究集会 2018)
  • 専門科学を背景にもつ教科教育学研究者の社会的責任の果たし方-3人の欧州の研究者を比較分析して-
    (教育ヴィジョン研究センター(EVRI) 「教育の専門家」 研究ユニット 研究拠点創成フォーラムNo.4 教育学研究者と教師教育者のアイデンティティ 2018)
more...
Education (3):
  • 2000 - 2004 Hiroshima University Graduate School of Education
  • 1998 - 2000 Hiroshima University Graduate School of Education
  • 1994 - 1998 Hiroshima University School of Education
Professional career (1):
  • Doctor(Education) (Hiroshima University)
Work history (5):
  • 2022/04 - 現在 Okayama University Faculty of Education Professor
  • 2021/04 - 2022/03 Okayama University Faculty of Education Associate Professor
  • 2009/04 - 2021/03 Okayama University Graduate School of Education Associate Professor
  • 2008/04 - 2009/03 Hirosaki University Faculty of Education Associate Professor
  • 2005/04 - 2008/03 Hirosaki University Faculty of Education Lecturer
Awards (1):
  • 2008 - Japanese Educational Resarch Association for the Social Studies Award for Research Encouragement
Association Membership(s) (8):
Japanese Educational Rsearch Association for the Social Studies ,  Japanese Association for the Social Studies ,  The Chugoku-Shikoku Society for the Study of Education ,  National Association for the Study of Educational Methods ,  The Japanese Society for Curriculum Studies ,  Japan Curriculum Research and Development Association ,  Education in the Social Studies Department Research Association ,  National Council for the Social Studies
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page