Rchr
J-GLOBAL ID:200901069402522915   Update date: Jan. 30, 2024

Furuya Noriaki

フルヤ ノリアキ | Furuya Noriaki
Affiliation and department:
Job title: 特任講師
Other affiliations (1):
Homepage URL  (1): https://www.facebook.com/frynrak
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (7): 自律的日本語学習の支援 ,  対話の場づくり ,  聞き書きによる日本語教育現代史の構築 ,  日本語教育研究における「実践研究」の研究 ,  言語学習環境デザイン ,  活動型日本語教育 ,  日本語教育実践研究
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2020 - 2024 言語教育におけるインクルージョンを実現するための当事者駆動型言語学習環境設計
  • 2016 - 2017 自律的日本語学習を支援するスタッフ育成モデルの構築
  • 2015 - 2016 自律的日本語学習を支援するスタッフ育成のための基礎研究
  • -
  • -
Papers (27):
  • 古屋憲章, 古賀万紀子, 孫雪嬌, 小畑美奈恵, 木村かおり, 伊藤茉莉奈. 日本語教師の専門性を捉え直す -日本語教師観と日本語教育観の関係から-. アカデミック・ジャパニーズ・ジャーナル. 2019. 11. 55-63
  • 古屋憲章, 古賀万紀子, 孫雪嬌, 小畑美奈恵. 日本語教師の役割とあり方をめぐる言説の変遷-日本語教師の専門性を考えるための基礎資料として-. アカデミック・ジャパニーズ・ジャーナル. 2018. 10. 63-71
  • FURUYA Noriaki. International Students Support System as a Learning Environment Fostering Autonomous Japanese Language Learning. SiSAL Journal. 2018. 9. 2. 135-146
  • 古屋憲章. 大学における対話の場づくりとしての自律的日本語学習の支援-「わせだ日本語サポート」を事例とする考察-. 日本語教育研究. 2018. 43. 259-278
  • Center for Japanese Language, Waseda University. Waseda practical studies in Japanese language education. 2018. 6. 6. 87-96
more...
MISC (15):
  • TAJIMA Atsushi, FURUYA Noriaki. [Lecture Text] Use of Bakhtin's concept of dialogism to analyze and improve intercultural educational practices. Studies of Language and Cultural Education. 2018. 16. 260-278
  • 吉岡英幸, 古屋憲章, 古賀万紀子. 今あることのつながりを見ていく-吉岡英幸先生へのインタビュー-. 早稲田日本語教育実践研究. 2018. 6. 47-65
  • 古屋憲章. 「考えるための日本語」の言語教育理念と「考えるための日本語-日本と私-」ヴェネツィア・ワークショップ・プロジェクトのプロセス. 2016. 11-14
  • 小山いずみ, 古屋憲章. 「考えるための日本語」の意味と可能性-メンターの役割への気づきから-. 「考えるための日本語-日本と私-」ヴェネツィア・ワークショップ・プロジェクト報告. 2016
  • 古屋憲章. 【書評論文】舘岡洋子(編)『日本語教育のための質的研究 入門-学習・教師・教室をいかに描くか-』. 日本研究論集. 2016. 13. 105-107
more...
Books (6):
  • 公共日本語教育学-社会をつくる日本語教育-
    くろしお出版 2017 ISBN:4874247334
  • 日本語教育のための質的研究 入門-学習・教師・教室をいかに描くか-
    ココ出版 2015 ISBN:4904595688
  • 日本語教育と日本研究における双方向性アプローチの実践と可能性
    ココ出版 2014
  • 実践研究は何をめざすか-日本語教育における実践研究の意味と可能性-
    ココ出版 2014 ISBN:4904595491
  • 「移動する子どもたち」の考える力とリテラシー-主体性の年少者日本語教育学-
    明石書店 2009 ISBN:4750329169
more...
Lectures and oral presentations  (47):
  • 日本語教師は何をする人か-日本語教師が働きかける対象という観点から-
    (韓国日本語学会第40回国際学術発表大会 2019)
  • 当事者と参加者の語り
    (外国語授業実践フォーラム第18回会合 2019)
  • 日本語教育研究において「対話」はどのように論じられてきたか-日本語教育としての対話のあり方-
    (言語文化教育研究学会第6回研究集会in山梨 2019)
  • 日本語教育における質的研究の現状と課題
    (2019年度日本語教育学会九州・沖縄支部活動 2019)
  • 日本語の教室をいかに描くか-初級「総合活動型クラス」における相互行為を質的に記述する-
    (2019年度日本語教育学会九州・沖縄支部活動 2019)
more...
Education (4):
  • - 2005 Waseda University Graduate School of Japanese Applied Linguistics
  • - 2005 Waseda University Graduate School of Japanese Applied Linguistics Japanese Applied Linguistics
  • - 1995 Kanto Gakuin University College of Humanities
  • - 1995 Kanto Gakuin University Faculty of Literature Department of sociology
Professional career (2):
  • master's degree (Waseda University)
  • Bachelor (Kanto Gakuin University)
Work history (7):
  • 2019/04 - 現在 Yamanashi Gakuin University
  • 2018/04 - 現在 Ferris University Faculty of Letters
  • 2018/04 - 2019/03 Toyo University
  • 2014/04 - 2018/03 Musashino Art University College of Art and Design
  • 2014/10 - 2016/09 Waseda University Center for Japanese Language
Show all
Committee career (9):
  • 2018/04 - 現在 言語文化教育研究学会 企画委員会委員長・研究集会委員会委員
  • 2017/06 - 現在 異文化間教育学会 常任理事・副事務局長
  • 2014/07 - 現在 言語文化教育研究学会 理事
  • 2016/04 - 2019/03 言語文化教育研究学会 事務局員
  • 2016/04 - 2018/03 言語文化教育研究学会 研究集会委員会副委員長、広報・連携委員会委員
Show all
Association Membership(s) (7):
文化経済学会〈日本〉 ,  早稲田大学日本語教育学会 ,  日本語教育学会 ,  日本質的心理学会 ,  日本ヒューマンライブラリー学会 ,  Association for Language and Cultural Education ,  INTERCULTURAL EDUCATION SOCIETY OF JAPAN
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page