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J-GLOBAL ID:200901070002978152   Update date: Jun. 24, 2024

Aikawa Atsushi

アイカワ アツシ | Aikawa Atsushi
Research field  (1): Social psychology
Research keywords  (2): social skills ,  gratitude
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2014 - 2017 思春期の子どもの学校適応を向上させる心理教育プログラムの開発
  • 2014 - 2017 感謝が自己と対人関係に及ぼすポジティブ効果に関する拡張・形成2過程モデルの検証
  • 2011 - 2014 対人関係に及ぼす「感謝」のポジティブ効果に関する拡張・形成理論からの実験的検討
Papers (107):
  • 外山, 美樹, 長峯, 聖人, 湯 立, 肖, 雨知, 三和秀平, 相川, 充. Does Prevention-Focused Orientation Affect Poor Creative Performance?. The Japanese journal of psychology. 2020. 91. 3. 155-164
  • 湯, 立, 外山, 美樹, 長峯 聖人, 三和 秀平, 相川 充. 産出物の制約が創造的パフォーマンスに及ぼす影響-制御焦点を調整変数として-. ソーシャルモチベーション研究. 2020. 10. 12-25
  • Yuka YOSHINO, Atsushi AIKAWA. The relations between trait gratitude, trait indebtedness, and self-regulation systems based on regulation focus theory. Tsukuba Psychological Research. 2020. 58. 58. 33-43
  • 藤原, 健志, 村上, 達也, 相川, 充. 小学生を対象とした感謝経験の筆記によるポジティブ・ネガティブ感情の変化(2):筆記内容に焦点を当てて. 教育相談研究. 2019. 56. 41-47
  • 外山, 美樹, 長峯, 聖人, 湯, 立, 肖, 雨知, 三和, 秀平, 相川, 充. 制御適合がパフォーマンスに及ぼす影響-目標達成の観点から-. Annual Report of Center for Research on Educational Testing. 2019. 4. 1-10
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Books (15):
  • 感謝スキルが対人関係と自己認知に及ぼす形成・拡張効果の介入的実証研究:平成29年度~令和元年度 科学研究費助成事業(学術研究助成基金助成金)(基盤研究(c)(一般))課題番号17K04307研究成果報告書
    2020
  • すみっコぐらしのお友だちとなかよくする方法
    主婦と生活社 2020 ISBN:9784391153729
  • 人づきあい,なぜ7つの秘訣?-ポジティブ心理学からのヒント-
    新世社 2019 ISBN:9784883842957
  • イラスト版子どものモラルスキル:言葉・表情・行動で身につく道徳
    合同出版 2019 ISBN:4772613560
  • ピンチを解決!10歳からのライフスキル1友だちづきあいに悩まないソーシャルスキル
    合同出版 2018 ISBN:9784772613347
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Lectures and oral presentations  (103):
  • Message order effect in the context of multiple messages in Japan
    (3rd International Conference on Social Science, Humanities and Education 2020)
  • Is prevention focus less effective for performance?
    (3rd International Conference on Social Science, Humanities and Education 2020)
  • 儀礼的感謝行動と対人関係の良好さの認知との関連
    (日本社会心理学会第60回大会 2019)
  • 友人間における感謝感情と負債感情が利益供与者への向社会的行動に及ぼす影響
    (日本社会心理学会第60回大会 2019)
  • 児童生徒のあいさつ・感謝・謝罪スキルと学校適応感の関連に関する調査研究(1)-小学校担任教師のスキル実行に対する自己評定からの検討-
    (日本教育心理学会第61回総会 2019)
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Education (3):
  • 1980 - 1983 Hiroshima University
  • 1978 - 1980 広島大学 大学院 教育学研究科博士課程前期
  • 1974 - 1978 Ibaraki University
Professional career (1):
  • 博士(心理学) (広島大学)
Work history (6):
  • 2013 - 現在 University of Tsukuba Faculty of human sciences Professor
  • 2004 - 2013 Tokyo Gakugei University
  • 1993 - 2004 Tokyo Gakugei University
  • 1988 - 1993 University of Miyazaki
  • 1984 - 1987 University of Miyazaki 教育学部
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Committee career (12):
  • 2015/03 - 現在 公益財団法人 日本心理学会 代議員(第4部門)
  • 2007/01 - 現在 Center for Research on Educational Testing (NPO) Board of Director
  • 2007/01 - 現在 特定非営利活動法人 教育テスト研究センター 理事
  • 2019/04/01 - 2021/03/31 日本グループ・ダイナミックス学会 監査
  • 2017/06 - 2019/06 公益財団法人 日本心理学会 地域別理事(関東)
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Awards (2):
  • 2016/07/31 - 独立行政法人日本学術振興会 特別研究員等審査会専門委員(書面担当) 書面審査において有意義な審査意見を付し公正・公平な審査に貢献
  • 2001/10/13 - 日本社会心理学会 第6回日本社会心理学会島田賞 『人づきあいの技術:社会的スキルの心理学』(サイエンス社)の著作により
Association Membership(s) (4):
THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION ,  THE JAPANESE SOCIETY OF SOCIAL PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE GROUP DYNAMICS ASSOCIATION ,  The Japanese Association of Educational Psychology
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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