Rchr
J-GLOBAL ID:200901072808467088   Update date: Oct. 15, 2024

Kawamura Kazuyo

カワムラ カズヨ | Kawamura Kazuyo
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (1): Foreign language education
Research keywords  (5): 英語教育学 ,  interactional competence ,  classroom-based assessment ,  小学校英語教育 ,  中学校英語教育
Research theme for competitive and other funds  (2):
  • 2022 - 2025 Assessing Interactional Competence of Novice Level English Learners: Comparisons between Interview Tests and Paired Tests
  • 2016 - 2018 小学校外国語活動で学習する語彙・表現の習得・活用のための短時間学習
Papers (22):
  • 川村 一代, 岡井 崇. 指導と評価の一体化を図る小学校外国語科授業実践 -「逆向き設計」論を活用して-. 皇學館大学紀要. 2023. 61. 201(52)-183(70)
  • Kazuyo KAWAMURA, Osamu TAKEUCHI. Assessing the Interactional Competence in English Speaking of Japanese Junior High School Students in an Interview Test. JLTA Journal. 2023. 26. 3-22
  • 川村 一代. 外国語(英語)科におけるSmall Talkの指導 ~小学校での実践と中学校への提言~. 2020. 58. 99 (110)-74 (135)
  • Reading English Picture Books to Children : A Volunteer Activity by Students in Ise Library. 2018. 56. 126-115
  • KAWAMURA Kazuyo, TAKASU Kazuyo, OKAMURA Rika, OKAI Takashi. Short-Duration Lesson Components for the Acquisition and Use of Words and Sentences in Elementary School English Classes. JES Journal. 2018. 18. 1. 166-181
more...
MISC (12):
  • 川村一代, 直山木綿子. 小学校外国語教育と中学校外国語教育の連携の充実 対談「小中連携に必要な要素及び連携する際の留意点」. 初等教育資料. 2024. 1046. 60-63
  • 川村 一代. 英語教育における小中連携 -小中の学びを確実につなげるために-. 令和5年度三重県英語教育改善プラン推進事業「小中連携に係る実践事例集」. 2024
  • 外国語科における小中高の学びの接続. 令和3・4年度 三重県英語教育改善プラン推進事業 小中連携に係る実践事例集. 2023. 1-2
  • 川村 一代. 令和元年度『NEW HORIZON Elementary 6』Unit 3「Over the horizon」活動例. NEW HORIZON 英語の広場. 2021
  • 川村 一代. 「逆向き設計」論にもとづく授業づくり. 教室の窓 中部版 小学校英語. 2021. 17. 2-3
more...
Books (22):
  • Picture Dictionary NEW HORIZON Elementary English Course
    東京書籍株式会社 2024 ISBN:9784487105861
  • NEW HORIZON Elementary English Course 6
    東京書籍株式会社 2024 ISBN:9784487105878
  • NEW HORIZON Elementary English Course 5
    東京書籍株式会社 2024 ISBN:9784487105854
  • 1日10分語彙・表現がしっかり定着!小学校外国語アクティビティ50
    明治図書出版 2019 ISBN:9784181605230
  • Let's Talk About Mie ふるさと三重英語教材
    三重県教育委員会 2018
more...
Lectures and oral presentations  (64):
  • 日本人高校生の英語対話能力の評価 -面接型テストと対話型テストの比較-
    (全国英語教育学会第49回福岡研究大会 2024)
  • Assessing English interactional competence of Japanese junior high school students: A comparative study of interview test and paired test
    (21st AILA World Congres 2024)
  • 「面接型」テストと「ペア型」テストにおける中学生の「話すこと[やり取り]」の発話の正確さ・流暢さ・複雑さの比較
    (第53回中部地区英語教育学会富山大会 2024)
  • 小中連携を図る英語教育教員研修パッケージ 三重バージョン
    (小学校英語教育学会三重支部セミナー 2024)
  • 教師と生徒の対話によるスピーキングテストにおける訂正フィードバック
    (第52回中部地区英語教育学会岐阜大会 2023)
more...
Works (4):
  • 三重県教育総合センター小学校英語教員研修動画「小学校外国語におけるSmall Talkとその進め方」
    2020 - 2021
  • 三重県教育総合センター小学校英語教員研修動画「小学校外国語におけるICTの活用」
    2020 - 2021
  • 三重県教育総合センター小学校英語研修講座動画「小学校外国語におけるSmall Talkとその進め方」
    2020 - 2021
  • 三重県教育総合センター小学校英語 -指導と評価の基礎基本-
    川村一代
Education (2):
  • 1990 - 1991 ミシガン州立大学 (Michigan State University) 外国語としての英語教育 (Teaching of English to Speakers of Other Languages)
  • 1986 - 1990 Mie University Faculty of Education
Work history (11):
  • 2009/04/01 - 現在 Kogakkan University Faculty of Letters Associate Professor
  • 2005/04/01 - 2009/03/31 Kogakkan University Faculty of Letters Lecturer
  • 1994/04 - 2009/03 三重大学 非常勤講師
  • 2003/04 - 2005/03 関西外国語大学 短期大学部 助教授
  • 1997/04 - 2003/03 関西外国語大学 短期大学部 講師
Show all
Committee career (19):
  • 2021/05 - 現在 三重県英語教育改善プランに係る小中連携研究・開発チームアドバイザー
  • 2019/04 - 現在 三重県小学校英語教育研究会 会長
  • 2019/04 - 現在 小学校英語教育学会 三重県理事
  • 2018/06 - 現在 三重県小中学校英語教育研究会 顧問
  • 2017/06/05 - 現在 玉城町教育委員会 玉城町英語教育推進アドバイザー
Show all
Awards (1):
  • 2024/03 - JLTA Best Paper Awards Assessing the Interactional Competene in English Speaking of Japanese Junior High School Students in an Interview Test
Association Membership(s) (6):
大学英語教育学会 ,  日本児童英語教育学会 ,  Japan Langauge Testing Association ,  THE ASSOCIATION OF ENGLISH TEACHING IN ELEMENTARY SCHOOL ,  THE JAPAN SOCIETY OF ENGLISH LANGUAGE EDUCATION ,  中部地区英語教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page