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J-GLOBAL ID:200901074368204317
Update date: Dec. 20, 2024
Sato Hitoshi
サトウ ヒトシ | Sato Hitoshi
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (2):
Sociology of education
, Education - general
Research keywords (7):
Comparative and International Education
, Teacher Education
, Education in USA
, 国際比較研究
, 社会正義
, 多様性・公正・包摂
, Globalization and Education
Research theme for competitive and other funds (26):
- 2024 - 2027 教員の働き方を支える「代理教員」の可能性:米豪の事例から
- 2023 - 2027 米国における教師の専門性・専門職性に関する歴史的研究
- 2023 - 2026 Comparative Study of Teacher Education Policies based on Professional Standards in Japan and the U.S.
- 2022 - 2026 教育データ利活用EdTech (エドテック) のELSI対応方策の確立とRRI実践
- 2022 - 2026 A Comparative Study of Teacher Education for Diversity
- 2022 - 2025 学校事務職員の専門性に関する国際比較研究
- 2020 - 2023 US-Japan comparison of teaching professional standards
- 2019 - 2023 The Conflict between Standardization and Autonomy of Teacher Preparation in the U.S.
- 2021 - 2022 学習データ利活用Edtech(エドテック)のELSI論点の検討
- 2018 - 2020 多文化共生に向けた教員養成教育の実践的研究-アメリカとドイツに着目してー
- 2016 - 2019 Structural comparative study in foundation formation of test governance
- 2016 - 2019 Analysis of Political Mechanisms in the Development Process of International Large-Scale Assessments
- 2015 - 2019 Research on collection and analysis of practical knowledge for upgrading IR function of University
- 2015 - 2019 The Relationship between Teacher Preparation and Teacher Recruitment in USA
- 2016 - 2018 教員養成における「エビデンス」の位置づけをめぐる学際的研究
- 2013 - 2016 Institutional Effectiveness for University Educational Management
- 2012 - 2016 Consensus on the quality assurance of professional competencies among stakeholders
- 2012 - 2015 A study of IR professional development program
- 2012 - 2015 A Study on Dialogue between Standardization and Diversity in Education Policy
- 2011 - 2013 A study of accountability system for teacher preparation programs in the US
- 2010 - 2012 Development of Information Systems Which Stimulate Analysis And Resolution of Synthetic Problems in University Management
- 2009 - 2011 An International Collaborative Study of Competency Model Development and Developmental Model Building for School Teachers
- 2009 - 2011 Comparative Study on Impact of PISA on Education Policy-PISA as a case study-
- 2008 - 2010 The study of practical management support for building PDCA management cycle of national university corporations
- 2008 - 2009 Empirical study of systematic evaluation system in teacher preparation program
- 2006 - 2007 米国教員養成機関評価システムに関する実証的研究
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Papers (51):
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佐藤 仁, 伊藤 亜希子, 田中 光晴, 内田 圭佑, 黒田 友紀, 島埜内 恵, 青木 麻衣子. 教育における公正と包摂を考える -OECD 報告書『公正と包摂をめざす教育』を手がかりに-. 『福岡大学教職課程教育センター紀要』. 2024. 9. 58-88
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諸外国におけるPISA2022の受容と教育政策. 日本教育制度学会『教育制度学研究』. 2024. 31. 240-247
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客体としての教師教育を問い直す-複雑系とインターセクショナリティを手がかりに-. 『日本教師教育学会年報』. 2024. 33. 10-22
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Sato, Hitoshi, Ito, Akiko. Reality and Possibility of Teacher Education for Diversity in Japan: Lessons from International Trends. Educational Studies in Japan: International Yearbook. 2024. 18. 69-79
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コロナ禍における米国の教員ーしごとの変化とその影響ー. 日本比較教育学会『比較教育学研究』. 2023. 66. 7-23
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MISC (28):
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書評:高野貴大『現代アメリカ教員養成改革における社会正義と省察-教員レジデンシープログラムの展開に学ぶ-』. 『日本教育行政学会年報』. 2024. 50. 268-271
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アメリカにおける教師の働き方とキャリア形成. 『教育と医学』. 2024. 822. 38-44
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書評:杉谷和哉著『政策にエビデンスは必要なのかー:EBPMと政治のあいだ』. 広島大学高等教育開発センター『大学論集』. 2024. 57. 78-80
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アメリカ(諸外国における教員確保の現状と対応策~イギリス・アメリカ・カナダ・韓国~). 『協同出版・教職レポート』. 2023. 3. 19-19
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書評:髙橋哲著『聖職と労働のあいだー「教員の働き方改革」への法理論ー』. 日本教育制度学会『教育制度学研究』. 2023. 30. 249-255
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Books (31):
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公正と包摂をめざす教育--OECD「多様性の持つ強み」プロジェクト報告書
明石書店 2024 ISBN:4750357804
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教育の原理と実践
三恵社 2024 ISBN:486693915X
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多様な教職ルートの国際比較 教員不足問題を交えて
学術研究出版 2024 ISBN:4911008334
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世界の学校 グローバル化する教育と学校生活のリアル
学事出版 2023 ISBN:4761929073
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ICTを活用する新しい時代の教育方法
ミネルヴァ書房 2023 ISBN:4623095053
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Lectures and oral presentations (97):
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The Meaning of Diversifying the Teacher Workforce in Japan: A Critical Analysis of Policy and Its Implications
(14th International Conference on Education and Justice 2024)
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米国における EdTech の倫理的・法的・社会的課題(ELSI)への対応
(日本教育制度学会第31回大会 2024)
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「多文化共生」へのアプローチを考える:教師教育の視点から
(九州教育学会第76回大会総合部会(公開シンポジウム) 2024)
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教員の現職教育システムにおける専門職基準の位置づけ-米国ワシントン州に着目して-
(日本教育行政学会第59回大会 2024)
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Envisioning Social Justice and Equity in Teacher Education: What Can We Learn from the Discussions in the U.S.?
(The 83rd Annual Conference of Japanese Educational Research Association Research 2024)
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Education (2):
- 2003 - 2006 Hiroshima University Graduate School of Education Doctoral Program (Comparative and International Education)
- 2001 - 2003 Hiroshima University Graduate School of Education Master Program (Comparative and International Education)
Professional career (2):
- M.A. in Education (Hiroshima University)
- PhD. in Education (Hiroshima University)
Work history (13):
- 2020/10 - 現在 Fukuoka University Faculty of Humanities Department of Education and Clinical Psychology Professor
- 2019/04 - 現在 Yamaguchi University Faculty of Education Adjunct Instructor
- 2023/04 - 2023/09 Kyoto University Graduate School of Education Adjunct Instructor
- 2021/04 - 2023/03 Hiroshima University Research Institute for Higher Education Visiting Researcher
- 2016/04 - 2021/11 福岡大学 教育開発支援機構 教学IR室長
- 2012/10/01 - 2020/09/30 Fukuoka University Department of Education and Clinical Psychology, Faculty of Education Associate Professor
- 2018/12 - 2019/03 Nagoya University Center for the Studies of Higher Education Visiting Associate Professor
- 2013/04/01 - 2016/03/31 福岡大学 教職課程教育センター センター長補佐
- 2013/04 - 2016/03 University of Teacher Education Fukuoka Graduate School Division of Professional Adjunct Instructor
- 2010/04/01 - 2012/09/30 Fukuoka University Department of Education and Clinical Psychology, Faculty of Education Assistant Professor
- 2007/04 - 2010/03 Kyushu University Office of Institutional Research Assistant Professor
- 2006/04/01 - 2007/03/31 Hiroshima University Graduate School of Education Research Associate
- 2004/04/01 - 2005/03/31 University of Minnesota College of Education and Human Development Visiting Scholar
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Committee career (23):
- 2023/11 - 現在 Japan Society for Educational System and Organization Member of Directors
- 2023/11 - 現在 Japan Society for the Study on Teacher Education Member of Editorial Board
- 2023/10 - 現在 Japan Society for the Study on Teacher Education Member of Directors
- 2023/06 - 現在 Japan Comparative Education Society Chairperson of Research Committee
- 2023/06 - 現在 日本比較教育学会平塚賞運営委員会 委員
- 2023/06 - 現在 Japan Comparative Education Society Executive Director
- 2023/05 - 現在 西日本教育行政学会編集委員会 委員
- 2023/11 - 2024/09 Japan Society for the Study on Teacher Education Member of Award Committee
- 2013/08 - 2024/09 大学評価コンソーシアム 幹事
- 2023/04 - 2024/03 財団法人大学基準協会大学評価委員会大学評価分科会 委員
- 2022/11 - 2023/09 日本教師教育学会褒章委員会 委員
- 2020/09 - 2023/09 Japan Society for the Study on Teacher Education Executive Director (Comparative Study and International Exchange)
- 2020/08 - 2023/06 日本比較教育学会 理事
- 2017/06 - 2023/06 日本比較教育学会紀要編集委員会 委員
- 2019/10 - 2022/10 日本教育行政学会国際交流委員会 委員兼幹事
- 2021/04 - 2022/03 財団法人大学基準協会大学評価委員会大学評価分科会 委員
- 2016/07 - 2021/03 九州大学次世代型大学教育開発拠点運営委員会 委員
- 2017/04 - 2018/03 国立教育政策研究所プロジェクト研究「次世代の学校における教員等の養成・研修、マネジメント機能強化に関する総合的研究」 委員
- 2016/10 - 2018/03 明治大学自己点検・評価委員会 委員
- 2015/06 - 2017/03 国立教育政策研究所プロジェクト研究「児童生徒の資質・能力を育成する教員等の養成、配置、研修に関する総合的研究」 委員
- 2014/04 - 2017/03 東京学芸大学教員養成評価開発研究プロジェクト 委員
- 2015/01 - 2017/01 アメリカ教育史研究会 事務局幹事
- 2014/09 - 2015/03 大学評価・学位授与機構「大学教育における分野別質保証の在り方に関する調査研究」 委員
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Awards (1):
- 2013/07 - Japan Comparative Education Society the Hiratsuka Award of Japan Comparative Education Society
Association Membership(s) (7):
アメリカ教育史研究会
, 西日本教育行政学会
, 日本教師教育学会
, 日本教育行政学会
, 日本教育制度学会
, 日本比較教育学会
, 日本教育学会
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