Rchr
J-GLOBAL ID:200901074368204317   Update date: May. 13, 2024

Sato Hitoshi

サトウ ヒトシ | Sato Hitoshi
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (2): Sociology of education ,  Education - general
Research keywords  (5): Comparative and International Education ,  Teacher Education ,  Education in USA ,  Globalization and Education ,  Institutional Research
Research theme for competitive and other funds  (25):
  • 2023 - 2027 米国における教師の専門性・専門職性に関する歴史的研究
  • 2023 - 2026 Comparative Study of Teacher Education Policies based on Professional Standards in Japan and the U.S.
  • 2022 - 2026 教育データ利活用EdTech (エドテック) のELSI対応方策の確立とRRI実践
  • 2022 - 2026 A Comparative Study of Teacher Education for Diversity
  • 2022 - 2025 学校事務職員の専門性に関する国際比較研究
Show all
Papers (48):
  • Sato, Hitoshi, Ito, Akiko. Reality and Possibility of Teacher Education for Diversity in Japan: Lessons from International Trends. Educational Studies in Japan: International Yearbook. 2024. 18. 69-79
  • コロナ禍における米国の教員ーしごとの変化とその影響ー. 日本比較教育学会『比較教育学研究』. 2023. 66. 7-23
  • 藤村祐子, 佐藤仁. アメリカにおける州教職員専門基準委員会に関する研究ー組織および活動に着目してー. 西日本教育行政学会『教育行政学研究』. 2022. 43. 29-40
  • 伊藤亜希子, 紺田広明, 佐藤仁. 情報活用能力の育成に向けた授業づくり. 『福岡大学教職課程教育センター紀要』. 2021. 6. 1-21
  • 佐藤仁, 伊藤亜希子, 紺田広明, 江崎心. ICT を活用した授業づくりと学校運営. 『福岡大学教職課程教育センター紀要』. 2021. 6. 47-66
more...
MISC (27):
  • アメリカにおける教師の働き方とキャリア形成. 『教育と医学』. 2024. 822. 38-44
  • 書評:杉谷和哉著『政策にエビデンスは必要なのかー:EBPMと政治のあいだ』. 広島大学高等教育開発センター『大学論集』. 2024. 57. 78-80
  • アメリカ(諸外国における教員確保の現状と対応策~イギリス・アメリカ・カナダ・韓国~). 『協同出版・教職レポート』. 2023. 3. 19-19
  • 書評:髙橋哲著『聖職と労働のあいだー「教員の働き方改革」への法理論ー』. 日本教育制度学会『教育制度学研究』. 2023. 30. 249-255
  • FUJIMURA Yuko, SATO Hitoshi, TAKAHASHI Satoshi. A Comparative Study on the ELSI Issues of EdTech in the U.S. and Japan. Proceedings of the Annual Conference of JSAI. 2023. JSAI2023. 1R3OS1504-1R3OS1504
more...
Books (30):
  • 教育の原理と実践
    三恵社 2024 ISBN:486693915X
  • 多様な教職ルートの国際比較 教員不足問題を交えて
    学術研究出版 2024 ISBN:4911008334
  • 世界の学校 グローバル化する教育と学校生活のリアル
    学事出版 2023 ISBN:4761929073
  • ICTを活用する新しい時代の教育方法
    ミネルヴァ書房 2023 ISBN:4623095053
  • スクールティーチャー: 教職の社会学的考察
    学文社 2021 ISBN:4762031070
more...
Lectures and oral presentations  (92):
  • 世界の教育動向から見る日本の教育の強みと弱み
    (令和6年福岡県高等学校等教育研究会春季文化講演会 2024)
  • 多様な教職ルートの類型化の試み
    (日本教師教育学会第33回大会課題研究III 2023)
  • 日本における教師教育のアカウンタビリティの様相
    (日米国際シンポジウム2023「日米教師教育における民主的アカウンタビリティの可能性を探る」 2023)
  • 学校事務の運営体制に関する国際比較
    (日本比較教育学会第59回大会 2023)
  • 日米比較からみたEdTechのELSI論点
    (2023年度人工知能学会全国大会(第37回) 2023)
more...
Education (2):
  • 2003 - 2006 Hiroshima University Graduate School of Education Doctoral Program (Comparative and International Education)
  • 2001 - 2003 Hiroshima University Graduate School of Education Master Program (Comparative and International Education)
Professional career (2):
  • M.A. in Education (Hiroshima University)
  • PhD. in Education (Hiroshima University)
Work history (13):
  • 2020/10 - 現在 Fukuoka University Faculty of Humanities Department of Education and Clinical Psychology Professor
  • 2019/04 - 現在 Yamaguchi University Faculty of Education Adjunct Instructor
  • 2023/04 - 2023/09 Kyoto University Graduate School of Education Adjunct Instructor
  • 2021/04 - 2023/03 Hiroshima University Research Institute for Higher Education Visiting Researcher
  • 2016/04 - 2021/11 福岡大学 教育開発支援機構 教学IR室長
Show all
Committee career (22):
  • 2023/11 - 現在 Japan Society for Educational System and Organization Member of Directors
  • 2023/11 - 現在 Japan Society for the Study on Teacher Education Member of Editorial Board
  • 2023/11 - 現在 Japan Society for the Study on Teacher Education Member of Award Committee
  • 2023/10 - 現在 Japan Society for the Study on Teacher Education Member of Directors
  • 2023/06 - 現在 Japan Comparative Education Society Chairperson of Research Committee
Show all
Awards (1):
  • 2013/07 - Japan Comparative Education Society the Hiratsuka Award of Japan Comparative Education Society
Association Membership(s) (7):
アメリカ教育史研究会 ,  西日本教育行政学会 ,  日本教師教育学会 ,  日本教育行政学会 ,  日本教育制度学会 ,  日本比較教育学会 ,  日本教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page