Rchr
J-GLOBAL ID:200901074453317970   Update date: Feb. 14, 2024

Sekikawa Etsuo

セキカワ エツオ | Sekikawa Etsuo
Affiliation and department:
Job title: Others
Research field  (4): Education - general ,  History - Europe/America ,  Religious studies ,  Philosophy and ethics
Research keywords  (5): East Germany ,  New-Education ,  Educational Thought ,  Dialogue ,  Martin Buber
Research theme for competitive and other funds  (1):
  • 1998 - 1999 The Synthetic Suvey of the Contents and Methods of Student teaching and Nursing Care Experience and the Study on their Educational Singificances.
Papers (41):
  • Etsuo Sekikawa. Research Concerning Japans Acceptance of Western Civilization of Scotland and Germany -from the Edo Era to the Meiji Era. Koriyama Womens University. 2021. 57. 207-218
  • 教員養成の高度化とその問題点-教員養成の6年制に向けて. 日大教育学会『教育学雑誌』. 2013. 48. 46-49
  • 教員の専門性の向上と教員免許更新制実施上の諸課題(討議のまとめ). 関東教育学会紀要. 2009. 36. 99-100
  • 教員免許状更新講習カリキュラムの提言ー現職教員の資質向上を目指してー. 日本大学教育制度研究所紀要. 2009. 40. 99-109
  • 教職新規科目<教職実践演習>のカリキュラム開発ー大学教員と中高教員との連携・協力の下でー. 日本大学教育制度研究所研究助成金報告書. 2008. 1-182
more...
Books (12):
  • 特別活動・総合的な学習の理論と指導法
    弘文堂 2018 ISBN:9784335002397
  • ブーバー教育論の研究
    風間書房 2016
  • 道徳教育の理論と方法
    弘文堂 2016
  • 現代教職論
    弘文堂 2016
  • 介護等体験ハンドブック
    大修館書店 2014
more...
Lectures and oral presentations  (9):
  • 分科会の司会
    (日本教師教育学会第25回大会 2015)
  • 分科会の司会
    (日本教育学会第74回大会 2015)
  • 教員の専門性の向上と教員免許更新制実施上の諸課題
    (関東教育学会 2008)
  • 2施行大学の実地調査から
    (関東地区私立大学教職課程研究連絡協議会 2008)
  • 教員免許更新制の導入は教員の指導力を高めうるか
    (関東教育学会 2006)
more...
Education (2):
  • - 1976 Nihon University Graduate School, Division of Letters pedagogy
  • - 1971 Nihon University Faculty of Liberal Arts and Science (Humanities)
Professional career (1):
  • Master of Humanities (Nihon University)
Committee career (2):
  • 2003 - 2003 関東教育学会 常任理事
  • 1995 - 1997 教育史学会 事務局幹事
Association Membership(s) (6):
日本教育学会 ,  日本教師教育学会 ,  日本比較教育学会 ,  教育哲学会 ,  関東教育学会 ,  教育史学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page