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J-GLOBAL ID:200901074952060688   Update date: Feb. 01, 2024

Matsumoto Toshiharu

マツモト トシハル | Matsumoto Toshiharu
Affiliation and department:
Job title: Professor
Homepage URL  (1): http://gajumarutugaru.lolitapunk.jp
Research field  (2): Educational psychology ,  Social psychology
Research keywords  (5): 読み書き障害 ,  方言 ,  自閉症スペクトラム ,  特別支援教育 ,  Educational Psyclology
Research theme for competitive and other funds  (11):
  • 2016 - 2019 自閉スペクトラム症幼児の方言不使用についての実態調査と理論的検討
  • 2011 - 2013 The Use of Local Dialect by Children with Autism Spectrum Disorder
  • 2008 - 2010 Longitudinal Study of Visual/Phonological Process, Reading, and Writing in Children with Developmental Disabilities.
  • 2008 - 自閉症スペクトラムの方言使用
  • 2005 - 2007 Research of Visual Processing/Phonological Processing Composite Hypothesis in Japanese developmental dyslexia
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Papers (31):
  • 松本 敏治. 自著を語る BOOK『自閉症は津軽弁を話さない リターンズ : コミュニケーションを育む情報の獲得・共有のメカニズム』教育心理支援教室・研究所「ガジュマルつがる」代表 松本敏治 「扱いやすさ」ではなくその人そのものの価値を見て. 週刊教育資料 = Educational public opinion / 日本教育新聞社 編. 2020. 1576. 49
  • Matsumoto Toshiharu, Kikuchi Kazufumi, Hashimoto Yosuke. Research Achievements in Use and Comprehension of Local Dialect in Japan on Children/Person with Autism Spectrum Disorders. 2020. 18. 1-10
  • MATSUMOTO Toshiharu. Intention in Communication of Individuals with ASD: Intention Understanding, Intention Adjustment, and Intention Reference. Bulletin of Education and Health Sciences, Uekusa-Gakuen University. 2018. 10. 9-20
  • 松本 敏治. 自閉スペクトラム症幼児および定型発達幼児の方言使用について : 青森県津軽地方の保健師への調査から-Use of a local dialect on infants with ASD and typically developing infants : Public health nurse's report in Aomori. 弘前大学教育学部紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Hirosaki University / 弘前大学教育学部 編. 2016. 115. 83-88
  • Use of a local dialect on infants with ASD and typically developing infants: Public health nurse's report in Aomori. 2016. 115. 1. 83-86
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MISC (32):
  • MATSUMOTO Toshiharu, KIKUCHI Kazufumi. Autism and Local Dialect Usage:A Study of Five Cases in Which Usage Commenced During the Elementary School Age or Adolescent Periods. Bulletin of Education and Health Sciences, Uekusa-Gakuen University. 2019. 11. 0. 5-15
  • 松本 敏治. Use of a local dialect on infants with ASD and typically developing infants : Public health nurse's report in Aomori. 弘前大学教育学部紀要. 2017. 115. 1. 83-86
  • 松本 敏治. Manuals to Train Mentally Retarded Adolescents as Employees of Cafeterias. 研究紀要. 2014. 20. 55-66
  • 松本 敏治. The Relationship between Reading speed of Pseudo Word, Phonological Operation and Reading Fluency in Japanese Children with Developmental Disabilities. 弘前大学教育学部紀要. 2012. 108. 107-114
  • MATSUMOTO Toshiharu, SAKIHARA Hideki. Use of a Local Dialect by Children With Autism or Asperger Syndrome. The Japanese Journal of Special Education. 2011. 49. 3. 237-246
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Books (8):
  • 自閉症は津軽弁を話さない リターンズ 「ひとの気持ちがわかる」のメカニズム
    KADOKAWA 2023 ISBN:9784044007812
  • 自閉症は津軽弁を話さない : 自閉スペクトラム症のことばの謎を読み解く
    KADOKAWA 2020 ISBN:9784044006204
  • 自閉症は津軽弁を話さないリターンズ : コミュニケーションを育む情報の獲得・共有のメカニズム
    福村出版 2020 ISBN:9784571420764
  • 自閉症は津軽弁を話さない 自閉スペクトラム症のことばの謎を読み解く
    福村出版 2017
  • 子どものこころの医学
    金芳堂 2014
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Lectures and oral presentations  (44):
  • 発達障害学生のコミュニケーションのおけることばの活用
    (日本特殊教育学会第61回大会 2023)
  • 自閉症は津軽弁を話さない 海外事情 ーアイスランドにおけるASDの英語使用ー
    (日本特殊教育学会第60回大会 2022)
  • 自閉症は津軽弁を話さない コミュニケーションを育む情報の獲得・共有のメカニズム
    (日本特殊教育学会第59回 2021)
  • 「自閉症は津軽弁を話さない」
    (弘前学院大学文学部創設50周年記念事業(その1) 「自閉症は津軽弁を話さない」について考える 2021)
  • 自閉症は津軽弁を話さない
    (第7回実践方言研究会 2021)
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Education (2):
  • - 1987 Hokkaido University
  • - 1987 Hokkaido University Graduate School, Division of Education
Professional career (1):
  • Ph.D (Hokkaido University)
Work history (11):
  • 2016/10 - 現在 教育心理支援教室・研究所 ガジュマルつがる 代表
  • 2003 - 2016 Hirosaki University Faculty of Education
  • 2000 - 2003 Hirosaki University Faculty of Education
  • 2000 - 2003 Hirosaki University, Associate Professor.
  • 2003 - - Hirosaki University, Professor.
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Association Membership(s) (8):
日本LD学会 ,  日本特殊教育学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本心理学会 ,  Japanese Academy of Learning Disabilities. ,  The Japanese Association of Special Education. ,  The Japanese Association of Educational Psychology. ,  The Japanese Psychological Association.
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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