Rchr
J-GLOBAL ID:200901076080322911   Update date: Nov. 18, 2024

KOBAYASHI Yuriko

コバヤシ ユリコ | KOBAYASHI Yuriko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Homepage URL  (1): http://www.child.tcu.ac.jp
Research field  (12): Primary/secondary education and curricula ,  Education - general ,  Early childhood education and childcare ,  Tertiary education ,  Aesthetic practices ,  Early childhood education and childcare ,  Primary/secondary education and curricula ,  Education - general ,  Education - general ,  Education - general ,  Sociology of education ,  Aesthetic practices
Research keywords  (18): Theatre for Children ,  Program Development ,  保育者養成 ,  Babydrama ,  Drama Education ,  Theatre Education ,  International Understanding Education ,  カリキュラム開発 ,  教育方法 ,  応用演劇 ,  児童文化 ,  幼児教育 ,  教員養成 ,  Development of Curriculum ,  Teaching Methods ,  Applied Drama ,  Teacher Training Program : Drama & Theatre in Early Childhood Education ,  Theatre for Children and Young People
Research theme for competitive and other funds  (25):
  • 2024 - 2025 授業に演劇的手法を導入するための大学教員研究プログラムの開発
  • 2023 - 2024 「遊び/ドラマ/演劇循環型連続体」に基づく乳幼児のための演劇の特徴
  • 2022 - 2023 児童館における児童福祉文化財を活用した遊びのプログラムに関する調査研究
  • 2022 - 全国児童館における実態調査
  • 2022 - エステティック・リトラシーに焦点化した移民の子どもたちのワークショップの開発
Show all
Papers (53):
  • Yuriko Kobayashi, Kayo Kabashima, Hironori Kimura, Hiroaki Hakajima, Mitsuru Hanawa, Shinaya Hayasaka, Hiroaki Hodota. Development of Active Learning Activities for Teacher Training of Early Childhood Education with Play/Drama/Theatre Continnuum. Development of Active Learning Activities for Teacher Training of Early Childhood Education with Play/Drama/Theatre Continnuum Report. 2020. 1. 1-230
  • KOBAYASHI Yuriko. Drama Education in UK and USA 10. 2019. 10. 1-8
  • 小林由利子, 椛島香代, 木村博則, 花輪充. 演劇的手法を活用しアクティブ・ラーニングの可能性-保育者養成における授業事例を中心に-. 人間学部研究紀要. 2018. 18. 135-147
  • KOBAYASHI Yuriko. Drama Education in UK and USA 9. 2018. 9. 1-8
  • 小林 由利子, 椛島香代, 木村浩則, 花輪充. 演劇的手法を活用したアクティブ・ラーニングの可能性-保育者養成における授業事例を中心に-. 文京学院大学 人間学部研究紀要. 2018. 18. 41-50
more...
MISC (198):
  • 小林 由利子. プロジェクト研究報告(研究助成プロジェクト):「遊び/ドラマ/演劇循環型連続体」に基づく乳幼児のための演劇の特徴. 明治学院大学 心理学付属研究所年報. 2024. 17. 21-22
  • 小林由利子. 「遊び/ドラマ/演劇連続体」に基づく乳幼児のための演劇の特徴. 明治学院大学心理学部付属研究所通信. 2024. 16. 3-3
  • 小林由利子. 児童館における乳幼児のための演劇鑑賞と遊びプログラムの意義-海外の乳幼児のための演劇の検討を通して-. 令和5年度こども家庭庁委託事業 児童館における乳親子を対象にした遊びプログラムに関する調査研究報告書. 2024. 110-121
  • 小林由利子. 児童館における「児童福祉文化財としての児童演劇鑑賞/遊びプログラム」体験の意義. 事例集 児童館でひろがる遊びのプログラム-児童福祉文化財と子どもの出会い-. 2024. 48-51
  • 小林由利子. 中高生に観て、考えてほしい舞台-『眠っているウサギ』-. 2024. 27. 59-59
more...
Books (94):
  • 「羅針盤のような小川博久先生」 『小川博久 保育・教育理論集成』
    ななみ書房 2023
  • ドラマ教育へのアプローチ
    小林由利子 2023
  • 令和4年度 厚生労働省委託事業児童館における児童福祉文化財を活用した遊びのプログラムに関する調査研究
    日本児童育成協会 2023
  • きもちをこめて演じよう!366日のおんどく
    学研プラス 2022 ISBN:9784052055928
  • The Possibility of Museum Theatre in Japan:From Hand's on to "Mind's-on" through Drama Work
    Brill Sense 2022 ISBN:9789004514126
more...
Lectures and oral presentations  (318):
  • 移民の子どもにとってアート活動はどのような意味をもつのか?
    (日本教育心理学会 第66回総会 2024)
  • 遊びをルーツとしたドラマ教育
    (ペタゴー研修会 2024)
  • ドラマ教育
    (ペタゴー研修会 2024)
  • 保育者もパペットを使って演じて、表現してみよう!
    (二市一町保育士研修 2024)
  • 劇団ペロによる幼児のための演劇『アストンの石』の特徴
    (日本乳幼児教育学会 第33回大会 2023)
more...
Works (45):
  • 仲間と共に成長するバディドラマ:『とどろヶ淵のメッケ-いのちの水を取り戻せ-』
    小林 由利子 2024 -
  • 「遊び/ドラマ/演劇連続体」に基づく乳幼児のための演劇の特徴
    小林由利子 2024 -
  • 令和4年度 厚生労働省委託事業 「児童館における児童福祉文化財を活用した遊びプログラムに関する調査研究」報告書
    高根沢景, 方勝, 小林由利子, 佐野真一, 高見由佳, 長崎由紀, 宮里和則, 渡部博昭, 北岡秀規, 木下直之, 沼田理恵, 野中賢治 2023 -
  • 児童・青少年演劇評 子どもへの観客への温かいリスペクト:『らふぃゆ れふぃゆ』
    小林由利子 2022 -
  • ラ・バラッカ劇団のロベルト・フラベッティとの出会い
    小林由利子 2022 -
more...
Education (11):
  • 2020 - 2023 Rikkyo University Graduate School, Division of Letters Pedagogy
  • 2020 - 2023 The Graduate of Rikkyo University Graduate School of Arts Field of Study: Education
  • 2008 - 2009 Tokyo Gakugei University Fuculty of Education Arts&Sports Area/Music&Theatre Academic Unit/Theatre
  • 1985 - 1988 Eastern Michigan University Department of Communication & Theatre Drama/Tneatre for the Young MFA Program
  • 1985 - 1988 Eastern Michigan University, Graduate School Theatre Drama/Theatre for the Young
Show all
Professional career (4):
  • Bachelor of Education (Tokyo Gakugei University)
  • Master of Education (Tokyo Gakugei University, Graduate School)
  • Master of Arts (Eastern Michigan University, Graduate School)
  • Master of Fine Arts (Eastern Michigan University, Graduate School)
Work history (53):
  • 2022/08 - 現在 Japan Women's University Graduate School of Human Sciences and Design Division of Home Economics Correspondence Course
  • 2022/04 - 現在 Tokyo City University Faculty of Human Science Professor Emeritus
  • 2022/04 - 現在 Tokyo Kasei University Faculty of Domestic Science
  • 2022/04 - 現在 Meiji Gakuin University Faculty of Psychology Professor
  • 2018/04 - 現在 Tokyo Kasei University Faculty of Home Economics, Department of Juvenile Education
Show all
Committee career (88):
  • 2023/11 - 現在 一般社団法人 日伊櫻の会 理事
  • 2023/08 - 現在 公益財団法人児童育成協会 平成5年度子ども家庭庁委託事業「児童館等における児童福祉文化財を活用した遊びプログラムの開発及び普及に関する調査研究 ワーキング委員
  • 2023/06 - 現在 公益財団法人日本児童青少年演劇協会 理事
  • 2023/04 - 現在 内閣府子ども家庭審議会 臨時委員
  • 2020/04 - 現在 一般社団法人日本玩具文化財団 監査
Show all
Awards (8):
  • 2022/12 - Madam O's Theatre for Children and Young People Award
  • 2021/09 - Tokyo City University The Lecture Award Recipient
  • 2018/06 - Tokyo City University The Best Lecture Award Recipient
  • 2015/09 - Tokyo City University The Best Education Award in Tokyo City University Recipient
  • 2015/09 - Tokyo City University Educational Award Project of Acceptance Students of University of Woollongong
Show all
Association Membership(s) (63):
日本子ども社会学会 ,  日本演劇学会 ,  日本演劇学会 演劇と教育研究会 ,  日本教育心理学会 ,  The American Alliance for Theatre & Education ,  The Honor Society of PHI KAPPA PHI(PHI KAPPA PHI名誉学会)会員(USA) ,  国際児童青少年演劇リサーチ・ネットワーク ,  アシテジ・インターナショナル(国際児童青少年演劇協会) ,  平成22年度全国保育士養成セミナー ,  Children's Theatre Association in America ,  日本児童演劇協会 ,  日本児童文学学会 ,  大妻女子大学家政学部附属児童臨床センター ,  せたがや福祉区民学会 ,  獲得型教育研究会 ,  Prepratory Committee for Japan & UK Open Form of Drama Education and Theatre for Children ,  日本教育方法学会 ,  OMEP(幼児教育世界機構)日本委員会会員 ,  アシテジ日本センター ,  ASSITEJ USA (International Theatre for Children & Young People Association USA Centre ,  全国保育士養成協会 ,  日本児童学会 ,  日本児童演劇協会等 ,  日本乳幼児教育学会 ,  日本児童育成学会 ,  日本人形玩具学会 ,  ASSITEJ International (International Association of Theatre for Children and Young People) ,  日本教育学会 ,  日本玩具文化財団 ,  日本保育学会 ,  日本演劇教育連盟 ,  The Japabese Society for Education of Young Children ,  Journal of Theatre for Childnre and Young People "GEKI" ,  The Honor Society of PHI KAPPA PHI(USA) ,  The American Alliance for Theatre & Education ,  The Japan Toy Culture Association ,  International Theatre for Children and Young People Reserch Network ,  ASSITEJ International (International Theatre for Children and Young People Association) ,  Japan Drama Education Association ,  Children's Theatre Association in America ,  ASSITEJ USA (International Theatre for Children & Young People Association USA Centre ,  Japanese Society for Theatre ,  Japanese Association of Child Development and Socialization ,  Japanese Society for Child Reserch ,  National Association for the Study of Educational Methods ,  The Japanese Society for Education of Young Children ,  Japan Society for Children's Literature ,  Association of Setagaya Ward Welfare ,  Japan Children's Theatre Association ,  Japanese Association of Doll and Toy ,  Otuma Women's University ,  National Training Schools Association of Child-Care Specialists ,  Particiaptive Educaiton Study Association ,  ASSITEJ International (International Association of Theatre for Chidlren and Young People) ,  ASSITEJ International (International Association of Theatre for Children and Young People) ,  National Training School Association for Child-Care Spcialists ,  Japan Society of Reserch on Early Childhood Care and Education ,  International Theatre for Children and Young People Association Japan Centre ,  Prepratory Committee for Japan & UK Open Form of Drama Education and Theatre for Children ,  The Japan Society for the Study of Education ,  OMEP ,  日本国際理解教育学会 ,  日本保育者養成教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page