Rchr
J-GLOBAL ID:200901077098390180
Update date: Aug. 30, 2024
Marumoto Takashi
マルモト タカシ | Marumoto Takashi
Affiliation and department:
Research field (2):
Art history
, Aesthetics and art studies
Research keywords (6):
独文学
, 演劇学
, オペラ学
, German Literature
, Theatre Studies
, Opera Studies
Research theme for competitive and other funds (11):
- 2020 - 2023 19世紀パリのグランド・オペラ-ジャンルの生成からトランスナショナルな展開へ
- 2012 - 2015 On the historical transition and the meaning of reception of Verdi's opera in Germany
- 2009 - 2011 An Examination of the "Italo-German" relationship as Part of a Synthetic Account of Verdi's Operas
- 2007 - 2011 (文部科学省)早稲田大学演劇博物館グローバルCOEプログラム
- 2007 - 2011 The Tsubouchi Memorial Theatre Museum Global COE Program
- 2003 - 2007 (文部科学省)学術フロンティア推進事業 日亜・日欧比較演劇総合研究プロジェクト
- 2003 - 2007 The Tsubouchi Memorial Theatre Museum Project: Comparative Theatre studies between Japan, Asia and Europe
- 2002 - 2006 (文部科学省)早稲田大学演劇博物館21世紀COEプログラム
- 2002 - 2006 The Tsubouchi Memorial Theatre Museum 21st Century COE Program
- 2000 - 2002 滑稽の担い手としての舞台と戯曲
- 2000 - 2002 Bühne und Drama als Träger der Komik
Show all
Papers (14):
-
丸本 隆. オペラの「虚像」と「実像」 -オペラは研究対象となりうるか?. 『人文論集』(早稲田大学法学会). 2015. 53. 200-170
-
丸本隆. ヴェルディとリソルジメント・オペラ -オペラ研究の(不)可能性をめぐって. 日本演劇学会紀要『演劇学論集』. 2014. 57. 75-95
-
Marumoto, Takashi. From Chink Okichi to the Judith of Shimoda: Brechts Incomplete Attempt to Adapt a Drama by Yuzo Yamamoto (2). Theatre and Film Studies 2011/International Institute for Education and Research in Theatre and Film Arts, Global COE Programme, Theatre Museum, Waseda University. 2012. 6. 149-158
-
Marumoto, Takashi. From Chink Okichi to the Judith of Shimoda: Brechts Incomplete Attempt to Adapt a Drama by Yuzo Yamamoto (1). Theatre and Film Studies 2010/International Institute for Education and Research in Theatre and Film Arts, Global COE Programme, Theatre Museum, Waseda University. 2011. 5. 71-98
-
MARUMOTO, Takashi. Das Frauen-Ensemble Takarazuka, seine Tradition und Gegenwart(宝塚歌劇の伝統と現在[原文独語]). 演劇センター紀要/早稲田大学21世紀COEプログラム〈演劇の総合的研究と演劇学の確立〉. 2005. IV. 272-275
more...
MISC (40):
-
丸本隆. 「オペラのなかのバレエ」. 東京二期会オペラ劇場公演『タンホイザー』パンフレット. 2024. 28-32
-
ホフマンと『くるみ割り人形とねずみの王様』. 東京バレエ団公演『くるみ割り人形』パンフレット. 2022. 14-15
-
丸本隆. シラー劇とヴェルディの幸せな出会い. 新国立劇場公演『ドン・カルロ』パンフレット. 2021. 28-31
-
丸本 隆. 「肝っ玉」は逞しく生き延びるが...... 無名塾二十九年ぶりの公演に寄せて. 無名塾「肝っ玉おっ母と子供たち」公演パンフレット. 2017. 5-5
-
丸本 隆. 長木誠司著 “オペラの20世紀” 平凡社. 図書新聞. 2016. 3242
more...
Books (28):
-
パリ・オペラ座とグランド・オペラ
森話社 2022 ISBN:9784864051668
-
追悼越部暹先生 ドイツ演劇・文学研究
2018
-
キーワードで読む オペラ/音楽劇研究ハンドブック
アルテスパブリッシング 2017
-
Peter Kapitza, unser Freund, unser Lehrer
2016
-
Enacting Culture. Japanese Theater in Historical and Modern Contexts
Munich: Iudicium 2012 ISBN:9783862050390
more...
Lectures and oral presentations (32):
-
「音楽劇」とは何か--演劇研究からのアプローチの可能性」(イントロダクション「音楽劇とはなにか?」+コメンテーター)
(日本演劇学会西洋比較演劇研究会シンポジウム(成城大学) 2017)
-
ヴェルディ・オペラとは何か?- 受容・評価・解釈をめぐる諸相と変転のダイナミズム
(早稲田大学オペラ/音楽劇研究所2013年度6月例会(オペラ研究会) 2013)
-
オペラ/音楽劇研究の(不)可能性とヴェルディ・オペラの場合
(2013年度日本演劇学会全国大会総括講演 2013)
-
ドイツ/ヨーロッパ(特にベルリン)におけるオペラ研究とオペラ文化の新しい動き
(早稲田大学演劇博物館GCOE「オペラ/音楽劇の総合的研究」プロジェクト、2008年度第3回研究会 2008)
-
Takarazuka-"Oper" -im Kontext der Rezeption westlichen Sprech- und Musiktheaters in Japan
(Mori-〓gai-Gedenkst〓tte der Humboldt-Universit〓t Berlin 2008)
more...
Education (3):
- 1971 - 1974 Waseda University Master's Course of Graduate School of Letters, Arts and Sciences German Literature
- 1966 - 1968 Kyoto University Faculty of Letters Japanese literature course
- 1964 - 1966 Kyoto University Faculty of Letters Liberal arts course
Professional career (1):
- Master of Arts (Waseda University)
Work history (6):
Committee career (1):
- 1983 - 1991 日本独文学会 編集委員(1983-1985) 渉外委員(1989-1991)
Association Membership(s) (5):
日本独文学会
, 日本音楽学会
, 日本演劇学会
, The Musicological Society of Japan
, Japanese Society for Theatre Reserch
Return to Previous Page