Rchr
J-GLOBAL ID:200901077137352894   Update date: Jan. 30, 2024

Abe Shuzo

アベ シュウゾウ | Abe Shuzo
Affiliation and department:
Other affiliations (1):
  • 早稲田大学消費者行動研究所  顧問
Research field  (1): Commerce
Research keywords  (2): Consumer Behavior ,  消費者行動
Research theme for competitive and other funds  (14):
  • 2019 - 2024 消費者行動における知覚バイアスの発生とその影響に関する体系的研究
  • 2019 - 2023 感覚マーケティングに対する企業視点と消費者視点からの包括的検討
  • 2016 - 2018 消費者行動における選好逆転の体系的理論構築に関する研究
  • 2014 - 2017 デザイン・ポテンシャル分析による製品開発のパラダイム転換
  • 2013 - 2015 状況要因と選択目標を考慮した消費者選択行動の研究~理論の体系化に向けて~
Show all
Papers (16):
  • Abe, Shuzo, Ideno, Takashi, Okuse, Yoshiyuki, Kaneko, Mitsuru, Tamari, Yuki, Mitomi, Yuki, Hachisu, Kenich. Does Order of Presentation Affect the Focus of Comparison?: An Empirical Study of Eye-Tracking Data. Yokohama Business Review. 2021. 42. 1. 53-62
  • ABE Shuzo, Yoshiyuki Okuse. “Direction of Comparison Effect and Consumer Research; From General to Specific Implications,”. 2018. 45. 1. 211-220
  • ABE Shuzo, Yoshiyuki Okuse, Yuki Mitomi, Takeshi Moriguchi. “The Second Option Looks Better: Choice of Travel Plans to Kyoto,”. Proceedings of The International Conference of Asian Marketing Associations. 2015. 37-48
  • ABE Shuzo, Yoshiyuki Okuse, HyunーChul Cho, Kenneth C. Gehrt, Makoto Abe, Anping Ding. “Can Consumers be grouped together as East Asian Consumers or Western Consumers?". 2014 Global Marketing Conference at Singapore Proceedings. 2014. 789-796
  • Hyun-Chul Cho, Shuzo Abe. Is two-tailed testing for directional research hypotheses tests legitimate?. JOURNAL OF BUSINESS RESEARCH. 2013. 66. 9. 1261-1266
more...
MISC (26):
  • 阿部 周造. 孤独な群衆. 消費者行動研究. 2021. 27. 1-2. 23-32
  • Kazuhisa Takemura, Ayaka Katsura, Takashi Ldeno, Shiori Tatem-Atsu, Haiime Murakami, Takeshi Moriguchi, Shuzo Abe. Effect of spatial distance on consumer choice process in picture and text based advertisings. INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY. 2016. 51. 443-444
  • 阿部 周造. 『消費者行動研究と方法』を刊行して. 流通研究. 2016. 18. 1. 1-11
  • 阿部 周造. マーケティング意思決定のための予測は帰納である. マーケティング ジャーナル. 2016. 36. 2. 180-185
  • 阿部 周造. 堀越比呂志氏の書評に対する若干のコメント. マーケティングジャーナル. 2015. 35. 1. 180-183
more...
Books (6):
  • 消費者行動研究と方法
    千倉書房 2013 ISBN:9784805110263
  • 消費者行動研究の新展開
    千倉書房 2004
  • 消費者行動研究のニュー・ディレクションズ
    関西学院大学出版 2001
  • 新版 マーケティング管理
    千倉書房 1987
  • マーケティング理論と測定
    中央経済社 1987
more...
Lectures and oral presentations  (44):
  • 匂いと消費者の感情的反応
    (日本消費者行動研究学会 2023)
  • 顧客満足度情報の提供が上位3社の評価に与える影響の分析
    (日本消費者行動研究学会 2020)
  • Matrix type product display: Its concept and effectiveness
    (2020 EMAC Regional Conference (online) 2020)
  • 製品の形状と配置が消費者選好に及ぼす影響
    (日本マーケティング・サイエンス学会 2019)
  • アイトラッキング・データによる消費者情報処理の分析
    (日本消費者行動研究学会 2017)
more...
Education (3):
  • 1969 - 1972 Hitotsubashi University
  • 1967 - 1969 Hitotsubashi University Graduate School, Division of Commerce
  • 1963 - 1967 Meiji University Faculty of Commerce
Professional career (2):
  • PhD (Hitotsubashi University)
  • Master of Commerce (Hitotsubashi University)
Work history (7):
  • 2015/04 - 2017/03 Tokyo Institute of Technology School of Environment and Society Specially Appointed Professor
  • 2009/04 - 2015/03 Waseda University Faculty of Commerce Professor
  • 1987 - 2009 Yokohama National University College of Business Administration Professor Professor
  • 1979 - 1987 Yokohama National University College of Business Administration Associate Professor
  • 1977 - 1979 Nihon University College of Economics Associate Professor
Show all
Committee career (16):
  • 2012 - 2013 日本学術振興会科学研究費委員会 専門委員
  • 1998 - 2009 Psychology and Marketing Editorial Board
  • 2002 - 2005 『消費者行動研究』 編集委員長
  • 1992 - 2005 Asian Journal of Marketing Editorial Bord
  • 2000 - 2003 学術会議 会員(第18期)
Show all
Awards (3):
  • 2014 - Japan Society of Marketing and Distribution Best Book Award Consumer Behavior Research and Method
  • 2010 - Global Marketing Conference Best Conference Paper Award
  • 1989 - Japan-US Educational Council Fulbright Senior Fellowship Award
Association Membership(s) (3):
Association for Consumer Research ,  日本消費者行動研究学会 ,  日本商業学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page