Rchr
J-GLOBAL ID:200901078770187823   Update date: Jan. 30, 2024

Takeshi Nakayama

ナカヤマ タケシ | Takeshi Nakayama
Affiliation and department:
Job title: Professor
Homepage URL  (1): http://sped.fukuoka-edu.ac.jp/nakayama/index.htm
Research field  (2): Special needs education ,  Educational psychology
Research keywords  (2): 障害児教育 ,  Special Education for Handicapped Children
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2023 - 2027 Construction and verification of a multilayered assessment of cognitive processes for tailored support for children with neurodevelopmental disabilities
  • 2017 - 2020 Development of training programs for special needs education by teacher active learning
  • 2008 - 2010 Study on systematization of teaching content of Jiritsu-katsudou
  • 1992 - 学習障害児の認知機能及び治療教育に関する研究
  • Study on Cognitive function and Remedial Education in Children with Learning Disabilities
Show all
Papers (2):
  • 中山, 健. 知能のPASS理論に基づいた読み促進プログラム - COGENT : Cognitive Enhancement プログラム-An Introduction of Cognitive Enhancement Program. 福岡教育大学紀要. 第四分冊, 教職科編 = Bulletin of Fukuoka University of Education. Part IV, Education and psychology. 2009. 58. 263-274
  • 中山 健. 宗像市日の里東小学校における特別支援教育の取り組み. 福岡教育大学障害児治療教育センター年報 18. 2005. 15-25
MISC (33):
  • Adaptation of informal assessment based on the cognitive Enhancement Program: A case study. 2014. 6. 15-33
  • Adaptation Cognitive Enhancement Program for Japanese Regular Classroom Setting. 2014. 63. 167-179
  • A Sentimental Journey. 2014. 111. 1. 151-156
  • The Useful Days for a Boy with Learning Disability. 2013. 62. 183-192
  • Adaptation of a Cognitive Enhancement Program for a Childe with Learning Disability. 2012. 21. 3. 338-350
more...
Books (6):
  • Assessment for Understand and Intervention to People with Developmental Disabilities
    2013
  • 特別支援教育の理論と実践 I 概論・アセスメント
    金剛出版 2012 ISBN:9784772412414
  • エッセンシャルズDN-CASによる心理アセスメント
    日本文化科学社 2010 ISBN:9784821063642
  • DN-CASによる子どもの学習支援
    日本文化科学社 2010 ISBN:9784821063635
  • Das-Naglieri Cognitive Assessment System
    2007
more...
Lectures and oral presentations  (7):
  • 知能のPASS理論に基づいた心理検査DN-CASと学習支援
    (日本LD学会第23回大会 2014)
  • 特別支援教育におけるロマンティク・サイエンス(5)
    (日本特殊教育学会第52回大会 2014)
  • COGENTをふまえた「読み」のインフォーマルアセスメントの指導への適用-1年A児の「読み」の指導を通して-
    (日本LD学会第20回大会 2011)
  • 学習におけるプランニング能力を促進するPBI適用の試み
    (日本LD学会第20回大会 2011)
  • PASS評定尺度による認知処理過程の評価に関する研究
    (日本LD学会第19回大会 2010)
more...
Works (1):
  • 障害児を含めた小学校新入生の適応援助のためのサポートシステムの構築
    2002 -
Professional career (2):
  • (BLANK)
  • (BLANK)
Awards (1):
  • 2004/08 - 日本LD学会 研究奨励賞
Association Membership(s) (4):
日本教育心理学会 ,  日本LD学会 ,  日本小児精神神経学会 ,  日本特殊教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page