Rchr
J-GLOBAL ID:200901079160715123
Update date: Nov. 03, 2024
MIYAJI Koichiro
ミヤジ コウイチロウ | MIYAJI Koichiro
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (2):
Experimental psychology
, Special needs education
Research keywords (5):
Psychophysiology
, Human Development
, Multiple Disabilities
, Children's ward
, Motor Disabilities
Research theme for competitive and other funds (22):
- 2024 - 2028 小学生の抱える言語的課題の原因解明と解決を目指す日本語学・心理学の連携的研究
- 2022 - 2025 クロスモーダルなリアリティ技術による入院児とのリモート交流
- 2021 - 2025 ヒトとモノを繋ぐパラメトリックデザイン技法開発と使用現場における支援環境の構築
- 2022 - 2025 重症心身障害児の刺激受容に関するリアルタイム評価システムの開発
- 2021 - 2025 デジリハアプリにおける子どもに合わせた演出決定のための研究
- 2020 - 2024 Development of inexpensive personal electroencephalogram electrode holder for elucidation of brain activity of individuals with severe motor and intellectual disabilities
- 2021 - 2024 脳の酸素消費状態の評価に基づいた重度脳障害児の表出行動に伴う活動負荷の解明
- 2022 - 2023 文部科学省著作教科書のデジタルデータを活用した指導の実践研究“視覚障害1生徒自身による学習を支援するもの”
- 2019 - 2022 小学生の言語的課題の解決に向けた日本語学・心理学の連携的研究
- 2022 - 長野県内の盲学校児童生徒と大学生との触知教材交流事業
- 2018 - 2020 脳の酸素消費状態の評価に基づいた重度脳障害児の表出行動に伴う活動負荷の解明
- 2016 - 2018 重度肢体不自由児のインクルージョン促進のための携帯型視線情報共有システム(PESS)の開発
- 2014 - 2016 文部科学省障害のある児童生徒の学習上の支援機器等教材開発“特別な支援を必要とする児童が通常学級で共に学ぶためのタブレット用算数教材と支援システムの開発”
- 2016 - 次世代につなぐ障がい者スポーツの理解推進モデル事業
- 2013 - 2015 重症心身障害児・者の生活機能拡張・向上のための療育者への間接的介入に関する研究
- 2011 - 2015 重症心身障がい児の個別の指導計画作成における評価ツールとしての瞬きの活用
- 2015 - 小児科入院患者の生活支援業務
- 2010 - 2011 重度脳障害児の発達ニーズを踏まえた療育環境のあり方に関する生理心理学的研究
- 2008 - 2009 重障児の療育支援における脳機能マッピングを利用した即時評価システムの開発
- 2003 - 2005 A Psychophysiological Study on the Aging Process of a Cognition in Persons with Mental Retardation
- Research of environment for quality of life of hospitalized children
- Psychophysiological approach for developement of people with sever motor and intellectual disabilities
Show all
Papers (52):
-
Miyaji, K., Shimoyama, M., Okumura, M., Toya, T., Kusumi, Y., Uehara, T., Kobayashi, H., Kon, M., Shinozaki, M., Takeshita, M., Nishi, K., Hashimoto, M., Muramatsu, H., Yamagishi, A., & Ueno, D. Improving Teaching Skills in Discipline-Based Epistemological Approaches for Special Needs Education School Teachers: A Focus on Education for Children With Intellectual Disability. Shinshu University Journal of Educational Research and Practice. 2024. 18. 296-308
-
宮地弘一郎. Effects of Normalized Short-Term Conversations on Individuals with Severe Motor and Intellectual Disabilities: A Heart Rate Study. 生理心理学と精神生理学. 2023. 41. 2
-
Miyaji, K. Visual attention training and psychophysiological assessment for a child with profound and multiple disabilities who need intensive medical care. Human Studies. 2023. 21. 93-100
-
Takeda, A., & Miyaji, K. Creating Classes to Maximize the Abilities of Autistic Children with Intellectual Disabilities Through Active Involvement. Studies on Educational Practices. 2022. 21. 171-180
-
Hashiguchi, Y., Miyaji, K., and Seki, H. The blinking of individuals with severe motor and intellectual disabilities in pleasant / unpleasant environment. Journal of Severe Motor and Intellectual Disabilities. 2022. 47. 3. 389-396
more...
MISC (4):
-
宮地弘一郎. ことばでのやりとりが難しい重度・重複障害児とのかかわり. IOI Training Programs テキスト. 2020. 44-53
-
片桐和雄, 宮地弘一郎. 重度脳障害児の発達支援に関する多水準的アプローチ. 発達・学習・記憶と障害の革新脳科学の創成-文理架橋型研究による挑戦の第一ステージ-(21世紀COEプログラム 平成16~18年度成果報告書). 2007. 42-43
-
水田敏郎, 藤澤清, 吉田和典, 他. 知的障害者の高齢化にともなう認知機能の変容に関する生理心理学的検討(平成15~17年度科学研究費(基盤研究C(1) 課題番号:15530436)研究成果報告書). 2006
-
大森慈子, 水田敏郎, 宮地弘一郎, 他. 生理心理学実験の基礎. 2005
Books (4):
-
発達臨床のための生理心理学的アプローチ
日本児童研究所(監修)児童心理学の進歩 58, 金子書房 2019
-
視覚・聴覚・言語障害児の理解と援助
西村重稀,水田敏郎(編)新・基本保育シリーズ17 障害児保育, 中央法規出版 2018
-
視覚・聴覚障害児の理解と援助
西村重稀,水田敏郎(編)基本保育シリーズ17 障害児保育, 中央法規出版 2015 ISBN:9784805852170
-
注意・認知-周りの世界を理解するこころの発達-
平山諭,保野孝弘(編)発達心理学の基礎と臨床 第2巻 脳科学からみた機能の発達, ミネルヴァ書房 2003 ISBN:4623037991
Lectures and oral presentations (72):
-
An attempt at online visits using digital twins: A case study of interaction between students from a special needs school for the sick and university students
(The Japanese Association of Special Education 62nd Conference 2024)
-
Various approaches to utilizing the sensory functions of children with profound multiple disabilities
(The Japanese Association of Special Education 62nd Conference 2024)
-
Comparison of subjective and objective assessments of Japanese people’s feeling of being out-of-place in their clothing
(Textile Bioengineering and Informatics Symposium 2024 2024)
-
Difficulties in understanding language in children with severe motor disabilities
(33rd International Congress of Psychology 2024)
-
Digital rehabilitation for active movement in individuals with severe motor and intellectual disabilities
(Japanese Society on Severe Motor and Intellectual Disabilities 48th Conference 2023)
more...
Education (2):
- - 2002 Kanazawa University Graduate School, Division of Education
- - 1998 University of Fukui
Professional career (2):
- 修士(教育学) (金沢大学)
- 博士(社会福祉学) (中部学院大学)
Work history (1):
Awards (2):
- 2024/08 - TBIS2024 Outstanding Research Paper Award Comparison of subjective and objective assessments of Japanese people’s feeling of being out-of-place in their clothing
- 2008/07 - Research Award of The 3rd Neuroscience and Innovative Brain Science COE Joint Research Day Response to daily life stimulation in Child with Severe Motor and Intellectual Disability; NIRS and HR research
Association Membership(s) (8):
電子情報通信学会
, 日本医療保育学会
, International Organization of Psychophysiology
, 日本重症心身障害学会
, 中部人間学会
, 日本特殊教育学会
, 北陸心理学会
, 日本生理心理学会
Return to Previous Page