Rchr
J-GLOBAL ID:200901080328278750   Update date: Feb. 01, 2024

Keiko Hori

ホリ ケイコ | Keiko Hori
Affiliation and department:
Job title: 客員研究員
Other affiliations (3):
  • 東洋大学  非常勤講師
  • 筑波大学  非常勤講師
  • 日本女子大学  非常勤講師
Homepage URL  (1): http://www2.ttcn.ne.jp/khori/ku_hui_zinopeji/Welcome.html
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (6): 言語テスト ,  教育実習 ,  教師養成 ,  コーパス ,  第二言語習得 ,  日本語教育
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2021 - 2024 外国語としての日本語学習者のための参照文法の開発
  • 2020 - 2023 データ駆動型学習を取り入れた文法教育に関する基礎的研究
  • 2017 - 2020 A Study on Discourse Development and Effective Questions for Developing Communicative Competence
  • 2015 - 2018 Development and release of grammatical items usage database "Hagoromo" for teachers of Japanese
  • 2011 - 2015 Research for the formulation of basic grounds for the construction of a general database for the development of Japanese language learners' dictionaries
Show all
Papers (39):
  • HORI Keiko, ATAKA Noriko, OSUMI Noriko, KETCHAM Chikako, NAGAMATSUYA Yuki, HASEGAWA Yuka. Question Classification Based on an OPI-style Conversation Corpus -Fundamental research to improve learners' question formulation skills-. Journal of the Japanese Association of Language Proficiency. 2023. 11. 76-95
  • HORI Keiko. An Introduction to Statistics in Linguistics (7): How to Analyze Crosstabulation Tables (Part 1). 2022. 33. 7. 546-556
  • Relationship between Awareness of a Grammatical Item and Created Sentences in Autonomous Data-Driven Learning. 2022. 25
  • HORI, Keiko. < Papers> What Vocabulary do Learners of the Japanese Language Need to Understand the Easy News Items?: Based on a survey of NEWS WEB EASY articles selected by learners. Journal of Japanese Language Teaching. 2022. 37. 1-19
  • KEIKO HORI. The Actual Usage of the “Desyouka questions” in Oral Presentations in the Academic Setting: Corpus Survey and Classroom Practice. Tabula:časopis Filozofskog fakulteta, Sveučilište Jurja Dobrile u Puli. 2021. 18. 133-156
more...
MISC (3):
  • 堀恵子. データで問い直す. 『日本文学文化』. 2020. 19. 51-51
  • 堀 恵子. アクティブラーニングを取り入れた「日本語教育概論」の実践 (江田すみれ教授退任記念号). 国文目白. 2020. 59. 68-81
  • Limitations of JSL learner's corpus-based acquisition process research : A comparison of two Japanese corpora, the KY-Corpus and the Hori Interview Corpus. 2012. 14. 95-118
Books (4):
  • 自動詞と他動詞の教え方を考える
    くろしお出版 2020 ISBN:9784874248386
  • 『習ったはずなのに使えない文法』
    くろしお出版 2017 ISBN:9784874247433
  • 堀恵子・毋育新・アフメット=ギュルメズ・石綿由美子・鹿嶋彰「大学院における日本語教師養成に望むもの-麗澤大学大学院における教育科目と修了生日本語教師の振り返りから」藤原雅憲・堀恵子・西村よしみ・才田いずみ・内山潤編『大学における日本語教育の構築と展開-大坪一夫教授古稀記念論文集』243-261
    ひつじ書房 2007 ISBN:9784894763425
  • 「日本語母語話者と非母語話者とが共存する教育実習のあり方を探る-麗澤大学大学院における教育実習受講者に対する調査から-」藤原雅憲・堀恵子・西村よしみ・才田いずみ・内山潤編『大学における日本語教育の構築と展開-大坪一夫教授古稀記念論文集』221-241
    ひつじ書房 2007 ISBN:9784894763425
Lectures and oral presentations  (71):
  • データ駆動型学習DDLを取り入れた文法授業の実践研究
    (第34回第二言語習得研究会(JASLA) 全国大会 2023)
  • オンライン環境におけるデータ駆動型学習(DDL)3年間のふり返りーグループ活動を中心にー
    (第36回日本語教育連絡会議 2023)
  • Reference Grammar for Japanese Learners
    (Association of Japanese Language Teachers in Europe 2023)
  • ウェブ文法学習ツールを用いた例文作成
    (研究会「日本語学習者のための参照文法」 2023)
  • An Attempt to Introduce DLL into Japanese Language Education Using "Hagoromo," a Usage Database of Function Words in Japanese
    (JAPAN Association for English Corpus Studies DDL SIG Online Symposium 2022)
more...
Education (2):
  • - 2005 Reitaku University C.Hiroike School of Graduate Studies, Language Education
  • - 1981 Nagoya University School of Letters
Professional career (1):
  • 博士(文学) (麗澤大学)
Work history (12):
  • 2020/04 - 現在 Japan Women's University
  • 2018/04 - 現在 Toyo University
  • 2010/09 - 現在 University of Tsukuba
  • 2010/04 - 現在 Toyo University
  • 2010/04 - 現在 Toyo University
Show all
Committee career (6):
  • 2016/01 - 2018/12 第二言語習得研究会 広報委員長
  • 2016/04 - 2018/03 日本語OPI研究会 会長
  • 2012/01 - 2014/12 第二言語習得研究会 広報委員
  • 2011/04 - 2012/12 日本語OPI研究会 ニューズレター委員
  • 2007/06 - 2011/12 第二言語習得研究会大会運営委員
Show all
Awards (1):
  • 2018/03 - 日本語教育方法研究会 奨励賞 「質問作りの手法を取り入れた読解授業」
Association Membership(s) (7):
専門日本語教育学会 ,  日本語OPI研究会 ,  日本語教育方法研究会 ,  社会言語科学会 ,  第二言語習得研究会 ,  日本語教育学会 ,  名古屋大学日本語日本文学学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page