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J-GLOBAL ID:200901080632538440   Update date: Jan. 17, 2024

Noriko NAKATA(GOTO)

ナカタ(ゴトウ) ノリコ | Noriko NAKATA(GOTO)
Affiliation and department:
Research field  (2): Early childhood education and childcare ,  Home economics, lifestyle science
Research keywords  (4): 児童学 ,  幼児教育 ,  study of child ,  child education
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2020 - 2024 Development of a program to improve the quality of preschool teachers utilizing the narrow playground of a childcare facility
  • 2019 - 2020 幼稚園等での個別の指導計画の実効性を高める条件に関する調査研究-子どもの姿をもとに10の姿を視点にして考える個別の指導計画の作成と運用-
  • 2017 - 2019 保育者養成課程における学生主体の多文化共生教育
  • 2008 - 2010 子どもの協同する経験に関する保育実践研究
  • 2008 - 2009 保育者志望学生の自然体験に関する意識調査
Papers (32):
  • Noriko Nakata, Taku Kosokabe, Takako Ishikura, Yoshimi Takeda. On-the-Job Training Using Playground Evaluation Indicators -Reassessment of the value of their own playground derived from the narratives-. 2023. 3. 26-34
  • 中田範子, 佐久間路子. 幼児にとっての場の意味生成と機能-保育室内における滞留行動 と回遊行動に着目して-. 研究年報. 2022. 27. 5-15
  • 中田範子. 保育現場における幼児の場への意味づけの関連要因-「好きな場所」を中心して-. 東京家政学院大学紀要. 2022. 62. 35-48
  • 中田範子. 子どもの声から保育施設内における幼児の「秘密の場所」を考察する. 子ども学. 2022. 10. 208-222
  • Noriko Nakata. A Systematic Review of the Research on the Child Care Environments in Child Care Facilities. 2022. 14. 13-21
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MISC (4):
  • Noriko Nakata. Student-Centered Multicultural Coexistence Education for Developing Intercultural Competence. 2020. 55-69
  • Research and Study on the Conditions for Enhancing the Effectiveness of Individual Instructional Plans in Kindergartens, etc. - Creation and Operation of Individual Instructional Plans from the Perspective of Understanding Young Children and the Image We Want Them to Develop by the End of Their Childhood. 2020
  • Nakata(Goto) Noriko. A Study on "Education through Environment" in German Child Care Facilities: A Study of Child Care Facilities in Hamburg, Lower Saxony and Bremen. 2016. 31-42
  • Noriko Goto. Observation of OMEP 2010 World Congress and Childcare Facilities in Nordic Countries: Focusing on "Childcare through Environment. 2014. 77-87
Books (16):
  • 保育・幼児教育・子ども家庭福祉辞典
    ミネルヴァ書房 2021
  • 幼稚園・小学校教育実習-学びの連続性を通して-
    大学図書出版 2018
  • 子どもの育ちと環境-未来を見すえた保育の探求-
    大学図書出版 2018
  • ワークで学ぶ保育・教育職の実践演習
    建帛社 2014
  • English for Childcare Students 保育系学生のための総合英語
    大学図書出版 2012
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Education (2):
  • 2017 - 2023 Shiraume Gakuen University
  • 1990 - 1992 Japan Women's University Graduate School of Human Sciences and Design Division of Child Studies
Professional career (1):
  • 博士(子ども学) (白梅学園大学)
Work history (4):
  • 2010/04 - 現在 Tokyo Kasei Gakuin University Faculty of Home Economics, Department of Child Studies
  • 2002 - 2010/03 国際学院埼玉短期大学 講師、助教授、准教授
  • 2002 - - Lecturer, Faculty of Early Childcare and
  • Education, kokusaigakuin Saitama Junior College
Committee career (17):
  • 2023/06 - 現在 Japan Society for Early Childhood Education and Care Training Research director
  • 2021/04 - 現在 学校法人武蔵野平安学園 理事・評議員
  • 2019/07 - 現在 日本子ども社会学会 共同研究事業委員
  • 2017/06 - 現在 社会福祉法人省我会 評議員
  • 2016/10 - 現在 こども環境学会 学会誌編集部会 委員
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Association Membership(s) (11):
International association of early childhood education ,  Japan Society for Early Childhood Education and Care Teacher Training Research ,  保育教諭養成課程研究会 ,  日本発達心理学会 ,  日本保育学会 ,  OMEP日本委員会 ,  日本保育者養成学会 ,  こども環境学会 ,  日本子ども社会学会 ,  日本教師教育学会 ,  日本乳幼児教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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