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J-GLOBAL ID:200901080808510075   Update date: Feb. 01, 2024

Chikako Koyama

コヤマ チカコ | Chikako Koyama
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (6): Hygiene and public health (non-laboratory) ,  Hygiene and public health (laboratory) ,  Healthcare management, medical sociology ,  Fetal medicine/Pediatrics ,  Special needs education ,  Rehabilitation science
Research keywords  (22): トランスファー訓練 ,  軽度発達障害児 ,  目的活動 ,  在宅リハビリテーション ,  学校課題 ,  環境 ,  School AMPS ,  特別支援教育 ,  重症心身障害児 ,  小児 ,  重症心身障害 ,  国際研究者交流 ,  リハビリテーション ,  リハビリテーション倫理 ,  能力障害 ,  機能障害 ,  障害児 ,  長期ゴール ,  ADL ,  リハビリテーション医学 ,  作業療法 ,  Occupational Therapy
Research theme for competitive and other funds  (8):
  • 2013 - 2018 Evaluation and intervention for adolescents with problem behavior living in Japanise forster home
  • 2014 - 2016 学校における教員と作業療法士の連携・協働モデルの開発ースクールAMPSを用いて
  • 2011 - 2013 Development of ethics education materials for rehabilitation professionals
  • 2008 - 2009 特別支援教育における作業療法ストラテジーの探索-School AMPS有用性
  • 1998 - 1999 医療機関と生活の場での訓練ストラテジーの比較 -トランスファー繰り返し訓練を通じて-
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Papers (23):
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MISC (29):
  • 大谷 真寿美, 古山 千佳子. 自閉スペクトラム症児と家族の食事時間への介入 事例研究報告. 日本作業療法学会抄録集. 2022. 56回. OI-3
  • 古山 千佳子. 【特別支援学校で作業療法士ができること】特別支援学校で使える作業療法独自の評価. 作業療法ジャーナル. 2022. 56. 7. 603-608
  • 今元 佑輔, 藤巻 康一郎, 吉川 ひろみ, 古山 千佳子, 永井 美咲, 津久江 亮大郎. 精神科病院における統合失調症患者に対する作業を中心にした個別プログラムの効果検討 : ランダム化比較試験-A study on the effects of occupation-centered practice for individuals with schizophrenia in a psychiatric hospital : A randomized controlled trial. 精神科治療学 / 「精神科治療学」編集委員会 編. 2022. 37. 6. 667-674
  • 古山 千佳子. 自閉症児に対する教員との協働による作業中心の実践. 日本作業療法学会抄録集. 2020. 54回. OI-24
  • 古山 千佳子. 特別支援学校におけるスクールAMPSを用いた作業療法. 日本作業療法学会抄録集. 2019. 53回. OI-3
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Books (5):
  • 作業療法がわかるCOPM・AMPS実践ガイド
    医学書院 2014
  • 図解 作業療法技術ガイド 第3版 根拠と臨床経験にもとづいた効果的な実践のすべて
    文光堂 2011
  • 作業療法学全書改訂第3版 第11巻 日常生活活動
    協同医書出版 2009
  • 作業療法学全書改訂第3版 第11巻 日常生活活動
    協同医書出版 2009
  • 医療・保健専門職の倫理テキスト-悩める医療スタッフと学生のための事例集
    医療科学社 2007 ISBN:4860033744
Lectures and oral presentations  (13):
  • Implementing occupation-centered, occupation-based, and occupation-focused services: Overcoming challenges in education and practice(Using OC models of practice (OTIPM and CMOP-E) to guide the implementation of effective OB and OF assessment and interven
    (16th International Congress of the World Federation of Occupational Therapists 2014)
  • リハビリテーション専門職のための倫理教育
    (作業療法教育研究 2014)
  • 特別支援学校における教員と作業療法士の連携-色ぬりが上手になった事例を通して-
    (日本作業療法学会抄録集(CD-ROM) 2013)
  • スクールAMPSを用いた作業療法士と教員の連携の効果
    (日本作業療法学会抄録集(CD-ROM) 2012)
  • コンサルテーションモデルに基づく作業療法による保育園児の作業遂行の変化
    (日本作業療法学会抄録集(CD-ROM) 2011)
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Education (3):
  • - 2015 Hiroshima University
  • 2003 - Hiroshima University Faculty of Medicine Master of Science
  • - 1999 Bukkyo University School of Sociology
Professional career (1):
  • Master (Hiroshima University)
Work history (1):
  • 2019 - Prefectural University of Hiroshima Faculty of Health and Welfare
Association Membership(s) (8):
THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION ,  日本作業療法教育研究会 ,  JAPANESE SOCIETY OF OCCUPATIONAL BEHAVIOR ,  日本地域作業療法研究会 ,  日本AMPS研究会 ,  日本生命倫理学会 ,  広島県作業療法士会 ,  日本作業療法士協会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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