Rchr
J-GLOBAL ID:200901080911361053   Update date: Apr. 30, 2024

Fujita Yutaka

フジタ ユタカ | Fujita Yutaka
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Educational psychology
Research keywords  (8): 協働 ,  社会・認知的葛藤 ,  自律性(実行機能) ,  認知発達 ,  collaboration ,  socio-cognitive conflict ,  executive function ,  cognitive development
Research theme for competitive and other funds  (15):
  • 2020 - 2024 Developmental Structure and Functions of Pre- and School Children's Sense of Wonder: Toward Another Construction of The Theory of Learning and Instruction.
  • 2013 - 2016 幼児の実行機能から見た発達メカニズムの解明と就学前教育プログラムの実践的開発.
  • 2010 - 2013 幼児の自律的自己を育てるための就学前教育プログラムの開発.
  • 2005 - 2008 Creation of Conflict Resolution Training Programs for the Development of Young Children's Communicative and Reflective Selves
  • 2005 - 2007 Cultivating learning and education environments for fostering creative discussion skills for children
Show all
MISC (47):
  • Fujita Yutaka, Todoroki Kaori. Developmental Characteristics of Young Children's Diachronic Thinking. Memoirs of the Faculty of Education, Kumamoto University. The humanities. 2010. 59. 17-24
  • 藤田 豊. 幼児のリズム構造の理解の発達における行為化の役割II:認知的葛藤解決過程の分析. 熊本大学教育実践研究. 2008. 25. 95-103
  • FUJITA Yutaka. The role of action in the development of young children's representational comprehension of rhythmic structures II: Analysis of socio-cognitive conflict resolution processes. Bulletin of Center for Educational Research and School Development Faculty of Education Kumamoto University. 2008. 25. 25. 95-103
  • 藤田 豊. 幼児のリズム構造の理解の発達における行為化の役割. 熊本大学教育学部紀要 人文科学編. 2007. 56. 73-81
  • FUJITA Yutaka. The role of action in the development of young children's representational comprehension of rhythmic structures. Memoirs of the Faculty of Education Kumamoto University The Humanities. 2007. 56. 73-81
more...
Books (7):
  • 認知発達を探る(翻訳:第2章担当)
    北大路書房 2008
  • Exploring Cognitive Development
    Kitaohji Shobo 2008
  • 幼児のやる気を育む遊び (心の発達をはぐくむ 第1章第4節)
    慶応大学出版会・現代人の心の支援シリーズ1乳幼児期 心の発達をはぐくむ 2002
  • 分配場面における幼児の素朴な公正概念-複次的視点からみた発達特性-
    平成11-13年度科学研究費補助金(基盤研究(A)課題番号11301004研究代表者丸野俊一)研究成果報告書 2002
  • Naive conceptions of young children's positive justice: Developmental characteristics from pluraristic view
    2002
more...
Works (12):
  • 子どもの発達に応じた創造的ディスカッション技能を育む学習/教育環境作り
    2005 - 2008
  • 幼児の対話的自己を育てるための葛藤解決訓練プログラムの開発
    2005 - 2008
  • 協同構成課題における思考と動作のリズム特性と認知-情動の影響過程に関する実証研究
    2002 - 2005
  • 自己表現力と創造的・批判的思考を育むディスカッション教育に関する理論的・実践的研究
    1999 - 2002
  • 相互交渉リズムと自己制御リズムの統合過程における認知系-情動系の機能的役割
    1999 - 2001
more...
Education (4):
  • 1988 - 1991 九州大学大学院 教育学研究科博士後期課程 教育心理学専攻
  • 1986 - 1988 九州大学大学院 教育学研究科修士課程 教育心理学専攻
  • - 1986 Kyushu University School of Education
  • - 1986 Kyushu University Faculty of Education
Professional career (2):
  • Doctor of Education (Kyushu University)
  • Master of Education (Kyushu University)
Work history (8):
  • 2023/04 - 現在 Kumamoto University Graduate School of Education Professor
  • 2018/04 - 2023/03 Kumamoto University Faculty of Humanities and Social Sciences Professor
  • 2018/04 - 2023/03 熊本大学大学院 人文社会科学研究部 教授
  • 2010 - Kumamoto University Faculty of Education Professor
  • 1996 - 2007 助教授
Show all
Committee career (2):
  • 2002 - 2004 Earli(European Association for Research on Learning and Instruction)
  • 2002 - 2004 Earli(European Association for Research on Learning and Instruction)
Association Membership(s) (4):
International Society for Dialogical Science ,  European Association for Research in Learning and Instruction ,  International Society for the Study of Behavioral Development ,  Jean Piaget Society
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page