Rchr
J-GLOBAL ID:200901081367848020
Update date: Nov. 08, 2024
Fukuda Yuki
フクダ ユキ | Fukuda Yuki
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Homepage URL (1):
http://www.zc.em-net.ne.jp/~psy-language/
Research field (2):
Educational psychology
, Experimental psychology
Research keywords (8):
Visual Image
, Language Performance Ability
, Shallow Processing
, Discourse Understanding
, 視覚的イメージ
, 言語力促進
, 浅い処理
, 談話理解
Research theme for competitive and other funds (5):
- 2020 - 2025 Developing the dimensions that people come across in stories: Interdisciplinary studies based on the short-story database
- 2016 - 2020 The effetct of reading aloud with appropriate emotions on the depth of story comprehension and the readers' motiovation.
- 1997 - 1998 会話理解過程への視覚的イメージの視点による影響に関する時系列的な検討
- 1996 - 1996 説明文理解過程への視覚的イメージの視点による影響に関する時系列的な検討
- 1995 - 1995 物語理解過程への視覚的イメージの視点による影響に関する時系列的検討
Papers (16):
-
Iseki, R., Mochizuki, M., Kikuchi, R., & Fukuda, Y. Analysis of Stylistic Impressions Based on the Part-of-Speech Structure of Contemporary Japanese Stories : Explaining the Subjective Impressions of Imageability and Unfolding Speed. Mathematical linguistics. 2023. 34. 3. 158-173
-
ISEKI Ryuta, KIKUCHI Risa, MOCHIZUKI Masaya, FUKUDA Yuki, ISHIGURO Kei. Relationship Between Part-of-Speech-Based Stylistic Indicators and Subjective Impressions: Psychological Study of MVR and Part-of-Speech Composition. Mathematical Linguistics. 2022. 33. 7. 493-509
-
望月 正哉, 井関 龍太, 福田 由紀, 長田 友紀, 常深 浩平, 石黒 圭. 読者がもつ物語の認知的ジャンルの測定. 読書科学. 2021. 62. 3. 160-174
-
Fukuda Yuki, Hagiwara Haruka, & Kikuchi Risa. What can we learn in psychology of language?: Comparison with linguistics by correspondence analysis. Bulletin of Faculty of Letters, Hosei University. 2018. 76. 115-127
-
Fukuda Yuki & Sato Shiho. Do we feel better from reading a positive texts?. The Science of Reading. 2017. 59. 4. 161-171
more...
MISC (28):
-
Fukuda, Yuki. Let's make the shared world!. 日本語学. 2019. 38. 1. 68-69
-
活用できる知識の構造とその育成. 初等教育資料. 2013. 898. 20-23
-
認知心理学からみた深い理解. 指導と評価. 2012. 58. 8-11
-
集団において思考は発展するか. 指導と評価. 2011. 57. 8-11
-
自分の考えを書く言語活動. 指導と評価. 2010. 56. 20-23
more...
Books (24):
-
基礎基本シリーズ6 教育心理学
大学教育出版 2022 ISBN:9784866922256
-
心理学要論 改訂版
培風館 2022 ISBN:9784563052591
-
The future of reading research
ひつじ書房 2019 ISBN:9784894769380
-
Intorduction to Educational Psychology
Baihu-kan 2016 ISBN:9784563052485
-
言語心理学入門-言語力を育てる-
Baihukan 2012 ISBN:9784563052317
more...
Lectures and oral presentations (76):
-
Examination of the Reliability and Validity of the Post-Reading Impression Scale (3) - Comparison with the Impression of the Story as a Whole
(Discourse Psychology Research Group 33rd Regular Meeting 2024)
-
Difficulties in researching narrative text reading in web-based surveys
(The 67th Annual Meeting of the Japan Reading Association 2023)
-
An Examination of the Validity of Web-Based Text-Reading Studies--Focusing on the Devices Used--
(The 67th Annual Meeting of the Japan Reading Association 2023)
-
Examining the Reliability of the Narrative Multidimensional Characteristics Index
(The 87th Annual Convention of the Japanese Psychological Association 2023)
-
Development of the Narrative Multidimensional Characteristics Index,An Examination of the Reliability and Validity of the Post-Reading Perception Scale (2)--From the Results of a Face-to-Face Survey--.
(The 87th Annual Convention of the Japanese Psychological Association 2023)
more...
Education (2):
- - 1991 University of Tsukuba Graduate School, Division of Psychology 心理学
- - 1986 University of Tsukuba Second Cluster of College 人間学類心理学専攻
Professional career (2):
- 教育学修士 (筑波大学)
- 博士(心理学) (筑波大学)
Work history (17):
- 2000/04 - 現在 法政大学文学部(教育学科) 助教授 (「心理学概論」「認知心理学」「学習心理学」「心理学演習I」担当) (現在に至る)
- 2000/04 - 2001/03 法政大学現代福祉学部 非常勤講師 (「心理学概論」「心理学基礎実験」担当)
- 1993/04 - 2001/03 埼玉大学教養学部 (幼児教育講座) 非常勤講師 (「幼児の言葉」担当)
- 2000/04/01 - 法政大学文学部(教育学科) 助教授 (「心理学概論」「認知心理学」「学習心理学」「心理学演習I」担当) (現在に至る)
- 1999/04 - 2000/03 法政大学文学部(教育学科) 非常勤講師(「認知心理学」「学習心理学」担当)
- 1999/04/01 - 2000/03/01 法政大学文学部(教育学科) 非常勤講師(「認知心理学」「学習心理学」担当)
- 1998/04 - 2000/03 法政大学文学部(教育学科) 非常勤講師 (「心理学概論」担当)
- 1997/04 - 2000/03 東京純心女子大学現代文科学部(英米文化学科) 専任講師 (「心理学I」「心理学II」「教育心理学」「造形心理学」「健康の科学」「環境と人間」担当)
- 1996/04/01 - 2000/03/01 埼玉大学教育学部(学校教育講座) 非常勤講師 (「学習心理学特講」担当)
- 1996/04 - 2000/03 埼玉大学教育学部(幼児教育講座) 非常勤講師(「幼児教育評価」担当)
- 1995/04 - 1999/03 法政大学文学部 非常勤講師 (「電子計算機概論」「実習I」担当)
- 1996/04/01 - 1997/03/01 埼玉大学教育学部(幼児教育講座) 非常勤講師(「幼児教育評価」担当)
- 1996/04 - 1997/03 東京純心女子大学 非常勤講師 (「心理学I」担当)
- 1991/04 - 1997/03 東京純心女子短期大学 専任講師 (「心理学I」「心理学II」「教育心理学」担当)
- 1994/04 - 1996/03 法政大学文学部(教育学科) 非常勤講師 (「教育心理学」担当)
- 1994/04 - 1995/03 埼玉大学教育学部(学校教育講座) 非常勤講師 (「学習心理学」「学習心理学演習」「教育心理学」担当)
- 1994/04/01 - 1995/03/01 埼玉大学教育学部(学校教育講座) 非常勤講師 (「学習心理学」「学習心理学演習」「教育心理学」担当)
Show all
Committee career (10):
- 2022/04 - 現在 The Japan Reading Assocoation vice president
- 2001/04 - 現在 日本認知科学会 会員
- 1997/04 - 現在 日本体育学会 会員
- 1991/04 - 現在 日本映像学会 会員
- 1990/04 - 現在 日本発達心理学会 会員
- 1986/04 - 現在 日本読書学会 会員
- 1986/04 - 現在 日本教育心理学会 会員
- 1986/04 - 現在 日本心理学会 会員
- 2013/05 - 2016/07 日本心理学会 第31回国際心理学会議組織委員会プログラム委員会委員
- 2003/06/01 - 2006/08/02 日本認知心理学会 理事
Show all
Awards (4):
- 2023/09 - The Mathemathical Linguistics Society of Japan Best Innovative Paper Award Relationship between part-of-speech based stylistic indicators and subjective impressions: Psychological study of MVR and part-of-speech composion
- 2023/09 - The Mathematical Linguistics Society of Japan The Mathematical Linguistic Society of Japan (MLSJ) Best Innovative Paper Award Relationship between part-of-speech-based stylistic indications and subjective impression: Psychological study of MVR and part-of-speech composition
- 2015/08/02 - The Japan Reading Association Research encouragement award for the science of reading Do we feel better from reading a positive story aloud with appropriate emotions?
- 2015/08 - The Japan Reading Association Research encouragement award for the science of reading Do we feel better from reading a positive story aloud with appropriate emotions?
Association Membership(s) (7):
日本国語教育学会
, The Japanese society for Cognitive Psychology
, 日本認知科学会 会員
, 日本心理学会 会員
, 日本教育心理学会 会員
, 日本発達心理学会 会員
, 日本読書学会 会員
Return to Previous Page