Rchr
J-GLOBAL ID:200901081524023693   Update date: Dec. 13, 2020

Sato Reiko

サトウ レイコ | Sato Reiko
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Homepage URL  (1): https://tigalab.net
Research field  (2): Educational psychology ,  Japanese language education
Research keywords  (8): self-regulated learning ,  L2 reading ,  comprehension monitoring ,  日本語教師像 ,  自己調整学習 ,  メタ認知 ,  読解教育 ,  モニタリング
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2018 - 2021 Effectiveness verification and practical support of Content and Language Integred Learning(CLIL) in Japanese language education aiming for peace
  • 2018 - 2021 協働的な説明活動におけるモニタリングと読解学習に関する研究
  • 2012 - 2018 Japanese reading comprehension and monitoring in a collaborative learning environment
  • 2011 - 2013 Development of assessment standards for measuring the listening comprehension ability of Japanese language learners at beginner level
  • 2009 - 2011 Constructing reading comprehension using the explanation activities for Japanese as a second language class
MISC (37):
  • 佐藤 礼子, 奥野 由紀子. Examining the Effectiveness of Content and Language Integrated Learning (CLIL) through Academic Writing Assessment in Japanese as a Second Language : A Case Study in the "PEACE" Program. 第二言語としての日本語の習得研究. 2017. 20. 80-97
  • SATO Reiko. Enhancing cognitive awareness of evaluation criteria for presentation by a group. Journal of Japanese language education methods. 2015. 22. 1. 56-57
  • 福田 倫子, 佐藤 礼子. The relation between phonological working memory capacity and vocabulary and listening comprehension by Japanese language learners at novice to beginner level. 言語と文化. 2013. 26. 142-153
  • 福田 倫子, 佐藤 礼子. 日本語学習者の聴解におけるスクリプトの提示速度と文章構造の影響. 文教大学国文. 2012. 0. 41. 1-11
  • SATO Reiko. Constructing Reading Comprehension Using the Explanation Activities in a Japanese Intermediate Level Reading Class. The journal of Japanese Language Education Methods. 2012. 19. 1. 74-75
more...
Books (3):
  • 日本語教師のためのCLIL(内容言語統合型学習)入門 (CLIL日本語教育シリーズ)
    凡人社 2018 ISBN:4893589458
  • -
    2014 ISBN:9784762828744
  • 自己調整学習 理論と実践の新たな展開へ
    2012
Lectures and oral presentations  (11):
  • 日韓共同理工系学部留学生に対する日本語グループワークの実践
    (2010世界日本語教育大会 2010)
  • 日本語学習者の聴解におけるスクリプトの提示速度と文章構造の影
    (2010世界日本語教育大会 2010)
  • 日本語中級学習者による日本語非単語の反復再生-中国語母語話者を対象として-
    (日本教育心理学会第52回総会 2010)
  • 中級日本語学習者の聴解と音韻的作動記憶との関係
    (2009年度日本語教育学会秋季大会 2009)
  • 小・中・高校の日本語教師が考える日本語教師像に関する国際調査-アジアとオセアニア地域の日本語教師を対象に-
    (2008年日本語教育国際大会 2008)
more...
Education (1):
  • - 2005 Hiroshima University
Professional career (1):
  • Ph.D. (Education) (Hiroshima University)
Work history (5):
  • 2016/04 - 現在 Tokyo Institute of Technology Institute of Liberal Arts Associate professor
  • 2014/09 - 2016/03 Tokyo Institute of Technology International Student Center Associate professor
  • 2008/09 - 2014/08 Tokyo Institute of Technology International Student Center
  • 2006/04 - 2008/08 Shiga University International
  • 2004 - 2006 日本学術振興会 特別研究員
Association Membership(s) (13):
Council of International Student Advisors of National Universities ,  Japan Curriculum Research and Development Association ,  The Japan Reading Association ,  Japan Association for International Students' Education ,  The Japanese Association of Educational Psychology ,  The Society for Teaching Japanese ,  国立大学留学生指導研究協議会 ,  日本教科教育学会 ,  日本読書学会 ,  日本語教育方法研究会 ,  留学生教育学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本語教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page