Rchr
J-GLOBAL ID:200901082146072296
Update date: Oct. 07, 2024
Mizuno Haruhisa
ミズノ ハルヒサ | Mizuno Haruhisa
Affiliation and department:
Job title:
Vice-President, Professor
Research field (1):
Educational psychology
Research keywords (5):
School Psychology
, Help-Seeking
, Help-Seeking Preferences
, Classroom management
, 外国人児童・生徒の支援
Research theme for competitive and other funds (18):
- 2020 - 2024 いじめ被害児童生徒の援助要請に焦点を当てた教師用「いじめ研修プログラム」の開発
- 2017 - 2019 A development of an educational cartoon website based on help-seeking orientation among child victims of bullying
- 2015 - 2018 Development of basic life science programs qualitatively ensured by optimized teaching materials developments and lesson structures depend on Q-U score.
- 2017 - 2018 Arizona-Kansai Cyberbullying Prevention Project 2017-2018
- 2014 - 2017 Development of a school management system to promote the use of psychology in school community
- 2012 - 2016 Developing teacher consultation programs focused on help seeking attitudes of teachers and students
- 2012 - 2015 Development of student-participated support team : focus on child's support with developmental disability
- 2012 - 2015 子どもや教師の被援助志向性をいかした学校コンサルテーションプログラムの開発
- 2011 - 2014 How to Foster "Child Abuse Prevention Practical Skills" in Teacher-training Education
- 2011 - 2013 Developing a system for the use of psychologists in school communities
- 2008 - 2011 Developing an intervention program to enhance junior high school students' preferences for seeking help from school counselor.
- 2007 - 2010 Development of an Expanded Model for Guardian Interviews that Promote Cooperation between Teachers and Guardians
- 2007 - 2009 Development of intervention program to raise help-seeking preferences of university students wanting to become teachers
- 2004 - 2006 Establishing a school counseling system based on the opinions of junior high school students and their attitudes toward counseling
- 2004 - 2006 The research of psychological health and psychological support with mother who have multiple pregnancy
- 2003 - 2005 Development of a consulation program to promote rapport between parents/guardians and teachers -Focusing on problem resolution and emotional support capabilities of a support team-
- 2000 - 2001 アジア系留学生の援助に対する意識と被援助志向性に関する研究
- 1998 - 1999 留学生のソーシャルサポート,被援助志向性及び適応に関する研究
Show all
Papers (83):
-
Satoru Nagai, Masato Kimura, Masahiro Honda, Toshiharu Iida, Haruhisa Mizuno. Gender Differences in Help-Seeking: A Meta-analysis of Japanese Studies, Including Unreported Data1. Japanese Psychological Research. 2023
-
Nagai,S, Kimura, M, Honda, M, Iida,T, Mizuno,H. Factors Related to Help-seeking: A Systematic Review. Japanese Journal of Counseling Science. 2023. 56. 2. 79-107
-
水野治久. 子どもの援助要請の理解と,SOSを伝えやすい学校のあり方. 指導と評価. 2023. 69. 33-35
-
水野治久. 多職種連携のためのチーム学校とは. 月刊 生徒指導. 2023. 53. 8. 12-15
-
木村真人, 水野治久, 永井智, 本田真大, 飯田敏晴. 大学生のオンラインカウンセリングへの援助要請の特徴とその関連要因ーコロナ禍初期の調査より. コミュニティ心理学研究. 2023. 26. 2. 113-121
more...
MISC (33):
-
YOSHINORI AO, MITSUHIRO ABE, HIROMICHI KATO, KENJI KAWANO, MINAKO ITO, HARUHISA MIZUNO. Supporting Children’s Adjustment to School:Clasrrom Development, School Management, and School Community Perspectives. The Annual Report of Educational Psychology in Japan. 2024. 63. 343-351
-
水野 治久. 過敏な子どもへの支援 : 被援助志向性の観点から-特集 過敏な子ども. 指導と評価. 2022. 68. 9. 25-27
-
MIZUNO Haruhisa. “School Counseling Today” (Toshinori ISHIKUMA & Sanae IECHIKA). Japanese Journal of School Psychology. 2022. 21. 1. 71-71
-
飯田 敏晴, 木村 真人, 水野 治久. 企画趣旨:「ウィズコロナ時代に求められるコミュニティ心理学の叡智」の特集にあたって. コミュニティ心理学研究. 2022. 22. 2
-
苅間澤 勇人, 河村 茂雄, 藤原 祐喜, 伊佐 貢一, 上村 惠津子, 北澤 嘉孝, 森永 秀典, 水野 治久. 学会企画シンポジウム アクティブラーナー育成を支える教員組織の形成の工夫 : 学級担任制と学年担任制との比較を通して-How to Organize Teachers to Turn Students Into Active Learners : Comparison Between Classroom-based and Grade-based Homeroom Teacher Systems-日本教育心理学会第64回総会. 教育心理学年報 = The annual report of educational psychology in Japan / 日本教育心理学会教育心理学年報編集委員会 編. 2022. 62. 253-263
more...
Books (32):
-
4章チーム学校の一員としての主張と交渉のスキル(Pp68-83)スクールカウンセラーのための主張と交渉のスキル- 多職種連携の壁を乗り越える
金子書房 2024 ISBN:9784760826964
-
学校心理学が提案!これからの生徒指導 : 『生徒指導提要』を学校心理学の視点から読み解く
ほんの森出版 2024 ISBN:9784866141367
-
やさしくわかる生徒指導提要ガイドブック 90-97
明治図書 2023 ISBN:9784181305277
-
Q&A 新生徒指導提要で読み解く これからの児童生徒の発達支持 Pp16-23.
ぎょうせい 2023 ISBN:9784324112724
-
不登校の理解と支援のためのハンドブック : 多様な学びの場を保障するために
ミネルヴァ書房 2022 ISBN:9784623092536
more...
Lectures and oral presentations (11):
-
小学校高学年児童を対象とした健康観察アプリの開発-援助要請の視点から-
(日本学校心理学会第26回東京大会 2024)
-
生徒指導提要の改定と新たな研究テーマの設定-課題未然防止教育の充実に向けて-
(日本教育心理学会第66回総会 2024)
-
公認心理師が果たすべき「分かりやすい説明」のあり方とは?(公募シンポジウム)
(日本心理学会第88回大会 2024)
-
援助要請研究の社会実装に向けた現状と課題(公募シンポジウム オンデマンド)
(2024)
-
疑似体験から学ぶチーム支援
(富山県教育センター 学校カウンセリング講座 2024)
more...
Works (2):
-
対面での相談が難しいときにできること ~“つながれない時間 ... 金子書房
2020 - 現在
-
SEEK HELP (株式会社 スタンドバイとの連携)
2019 - 現在
Professional career (1):
- (BLANK) (University of Tsukuba)
Work history (4):
- 2007/04/01 - 大阪教育大学・准教授
- 2003/10/01 - 2007/03/31 大阪教育大学・助教授
- 2002/04/01 - 2003/09/30 東京成徳大学・助教授
- 1996/04 - 2002/03 一橋大学・講師
Committee career (19):
- 2024/06 - 現在 日本コミュニティ心理学会 研究推進委員会委員長
- 2024/04 - 現在 一般社団法人 日本教育心理学会・研究委員会 委員長 委員
- 2023/06 - 現在 公益社団法人 日本心理学会 第2部門 代議員
- 2022/12 - 現在 日本教育大学協会・調査研究委員会 調査研究グループB「国立教員養成の将来像検討グループ」 委員
- 2021/01 - 現在 一般社団法人 日本カウンセリング学会 編集委員会・常任編集委員
- 2020/04 - 現在 一般社団法人 大阪公認心理師会 会長
- 2019/04 - 現在 一般社団法人 日本学校心理学会 副理事長 編集委員会
- 2024/04 - 2024/09 一般社団法人 日本教育心理学会 城戸賞 選考委員
- 2021/04 - 2024/03 日本コミュニティ心理学会 常任理事・国際交流委員会・委員長
- 2022/09 - 2023/03 一般財団法人 日本心理研修センター 実務基礎研修検討委員会ワーキングチーム(教育分野)
- 2021/05 - 2022/03 一般財団法人教員養成評価機構 評価専門部会委員 委員
- 2019/10 - 2022/03 日本教育大学協会・調査研究委員会 エビデンスに基づく国立大学教員養成の将来像検討WG 調査研究グループB 「国立大学教員養成の将来像検討グループ~教員養成・研修の高度化」 委員
- 2019/07 - 2021/06 日本学術振興会 特別研究員等審査会 専門委員・卓越研究員候補者選考委員会書面審査委員 小交際事業委員会書面審査員・評価委員
- 2019/04 - 2021/03 一般財団法人 日本心理研修センター 公認心理師試験 試験委員会 委員(第3回・第4回)
- 2019/04 - 2019/11 日本学術振興会 特別研究員等審査会 専門委員
- 2018/04 - 2019/03 一般社団法人 日本教育心理学会 2018年度 優秀論文賞選考委員会委員
- 2018/08 - 2018/12 一般社団法人 日本教育心理学会 城戸賞 審査委員会 委員
- 2016/04 - 2018/03 公益社団法人 日本心理学会 心理学研究 編集委員
- 2014/10 - 2015/03 日本学術振興会科学研究費 第1段審査(書面審査)委員(教育心理学)
Show all
Awards (2):
- 2024/03 - Japnese Society of Community Psyhology Japnese Society of Community Psyhology Publication Award
- 2002 - 日本カウンセリング学会奨励賞
Association Membership(s) (7):
大阪府臨床心理士会
, 大阪府学校心理士会
, 日本コミュニティ心理学会
, 日本学校心理学会
, 日本カウンセリング学会
, 日本教育心理学会
, 日本心理学会
Return to Previous Page