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J-GLOBAL ID:200901082195890220
Update date: Jan. 31, 2024
Arima Akie
アリマ アキエ | Arima Akie
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (2):
Social psychology
, Sociology
Research keywords (3):
Social Psuchology
, Media Studies
, Gender Studies
Research theme for competitive and other funds (8):
- 2022 - 2025 Female in online space : A study on cyber-feminism and cyber-femininity
- 2015 - 2018 母親役割を強化する装置としての公立学校のPTA活動
- 2009 - 2010 テレビにおける女性アナウンサーの役割:"女子アナ"活躍への批判的検討
- 2008 - 2010 日本のテレビCMにおける 高齢者表象と高齢者市場へのアプローチ -テレビCMの内容分析と広告関係者及び消費者の意識調査-
- 2006 - 2008 総合研究 22(メディアと日韓相互イメージ)
- 2002 - 2003 TV stereotyping : Acts and images of foreign characters
- 2000 - 高齢者の自伝的記憶
- 1997 - 2000 The influence of gender portrayal of TV advertisements
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Papers (22):
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Akie Arima. NATIONAL IDENTITY IN MEDIA EVENTS: FOCUSING ON JAPANESE IDENTITY AT THE FIFA WORLD CUP 2022. 2023. 74. 1
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有馬明恵. 天皇の退位・即位関連儀式・行事の中継視聴と日本人意識・コスモポリタニズム意識との関係. 東京女子大学「論集」. 2023. 73. 2. 199-218
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有馬明恵. ワークショップ2 平成から令和へ,その時,テレビは何を伝えたのか 新元号発表日・退位の日・即位の日の報道特集番組の内容分析から. マス・コミュニケーション研究. 2020. 97. 203-204
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有馬明恵. 調査実習の事例報告 社会調査実習におけるグループ実習の有効性. 社会と調査. 2018. 21. 78-83
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Fairness and Responsibility : Norms Shared by PTA officials. 2018. 68. 2. 85-104
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MISC (34):
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有馬明恵, 下島裕美. 意識調査にみるPTAと母親. 心理学ワールド. 2018. 83. 23-24
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Prieler, M, Hagiwara, S, Kohlbacher, F, Arima, A. Specialties of Japanese TV advertising?: A critical review in an international perspective. IAMCR(International Association for Media and Communication Research) Conference 2011, Istanbul, Turkey. 2011. 1-43
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下島裕美, 有馬明恵. 現代大学生の未来展望--5年後,10年後の自分. 杏林大学研究報告. 教養部門. 2011. 28. 1-9
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Prieler, M, Hagiwara, S, Kohlbahcer, F, Arima, A. Popular culture in an aging society: Changes in Japanese advertising?. IAMCR(International Association for Media and Communication Research) Conference 2010, Braga, Portugal,. 2010. 1-25
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Prieler, M, Hagiwara, S, Kohlbacher, F, Arima, A. Gendered portrayals of older people in Japanese television commercials: Continuity or change?. IAMCR(International Association for Media and Communication Research) Conference 2010, Braga, Portugal. 2010. 1-38
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Books (7):
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ジェンダーで学ぶメディア論
世界思想社 2023 ISBN:9784790717782
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内容分析の方法
ナカニシヤ出版 2021 ISBN:9784779515552
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テレビという記憶 : テレビ視聴の社会史
新曜社 2013 ISBN:9784788513297
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メディアとジェンダー
勁草書房 2012 ISBN:9784326653690
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ニュースはどのように理解されるか : メディアフレームと政治的意味の構築
慶應義塾大学出版会 2008 ISBN:9784766415582
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Lectures and oral presentations (61):
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Japanese Football Fans and Cultural Identity: Examining How Japanese Cleaning Behavior Was Reported and Evaluated During the World Cup 2022
(Orebro University, Sweeden 2023)
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メディア利用と日本人意識(8) 世の中の出来事の情報入手タイプとオリンピック・パラリンピックの開催決定で重視する事柄
(日本社会心理学会第63回大会 2022)
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メディア利用と日本人意識(7) 世の中の出来事の情報入手タイプと東京オリンピック・パラリンピックの開催への賛否
(日本社会心理学会第63回大会 2022)
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森発言はどのように受け止められたか:ジェンダーとメディア利用からの検討
(Woman's Cafe(東京女子大学女性学研究所) 2022)
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メディア利用と日本人意識(6) 新型コロナウイルス蔓延による日本人意識の変化の検討
(日本社会心理学会第62回大会 2021)
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Works (10):
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スポーツにおけるジェンダーの機能に関する研究
2003 -
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Sport and gender
2003 -
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メディア・ステレオタイピングに関する研究
2001 - 2002
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A Study on Media Stereotyping
2001 - 2002
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埼玉県内の高校へ通う高校生の意識
2000 -
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Education (4):
- - 1997 Keio University Graduate School of Human Relations
- - 1997 Keio University Graduate School, Division of Sociology
- - 1992 Tokyo University of Foreign Studies Faculty of Foreign Studies
- - 1992 Tokyo University of Foreign Studies Faculty of Foreign Language
Professional career (2):
- Doctor (Sociology) (Keio University)
- Doctor (Sociology) (Keio University)
Work history (21):
- 2023/04 - 現在 東京経済大学学術研究センター メディア&モビリティ研究所 客員研究員
- 2014/04 - 現在 Tokyo Woman's Christian University School of Arts and Sciences Division of Psychology and Communication Professor
- 2006/04 - 現在 Tokyo Woman's Christian University School of Arts and Sciences
- 2023/03 - 2023/03 Orebro大学
- 2022/04 - 2023/03 Tokyo Woman's Christian University Institute for Women's Studies
- 2009/04 - 2011/03 Keio University
- 2006/04 - 2007/03 Heisei International University Faculty of Law
- 2004/04 - 2006/03 Heisei International University Faculty of Law Subject of Law and Business
- 2004/04 - 2006/03 Musashi University Faculty of Sociology
- 2004/04 - 2005/03 Keio University
- 2000/04 - 2004/03 Heisei International University Faculty of Law Subject of Law and Business
- 2002 - 慶應義塾大学メディア・コミュニケーション研究所研究員
- 2002 - Researcher, Institute for Media and Communications
- 1996/04 - 2000/03 Heisei International University Faculty of Law
- 1998 - 2000 Rissho University
- 1997 - 2000 日本学術振興会 特別研究員
- 1997 - 2000 Japan Society for the Promotion of Science,
- 2000 - Ibaraki University
- Research, Keio University
- Research Fellow
- lecturer
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Committee career (3):
- 2022/04 - 現在 杉並区男女共同参画推進区民懇談会 委員(学識経験者)
- 2019/07 - 現在 日本メディア学会(旧 日本マス・コミュニケーション学会)編集委員会 委員
- 2012/07 - 2018/06 練馬区男女共同参画センター運営委員会 委員(学識経験者)
Awards (1):
- 2019/11 - 公益社団法人日本心理学会 学術大会優秀発表賞 PTA 活動における負担の公平性--専業主婦に焦点を当てて--
Association Membership(s) (7):
社会情報学会
, International Association for Media and Communication Research
, 日本グループ・ダイナミック学会
, 日本広告学会
, 日本マス・コミュニケーション学会
, 日本心理学会
, 日本社会心理学会
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