Rchr
J-GLOBAL ID:200901082195890220   Update date: Jan. 31, 2024

Arima Akie

アリマ アキエ | Arima Akie
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (2): Social psychology ,  Sociology
Research keywords  (3): Social Psuchology ,  Media Studies ,  Gender Studies
Research theme for competitive and other funds  (8):
  • 2022 - 2025 Female in online space : A study on cyber-feminism and cyber-femininity
  • 2015 - 2018 母親役割を強化する装置としての公立学校のPTA活動
  • 2009 - 2010 テレビにおける女性アナウンサーの役割:"女子アナ"活躍への批判的検討
  • 2008 - 2010 日本のテレビCMにおける 高齢者表象と高齢者市場へのアプローチ -テレビCMの内容分析と広告関係者及び消費者の意識調査-
  • 2006 - 2008 総合研究 22(メディアと日韓相互イメージ)
Show all
Papers (22):
  • Akie Arima. NATIONAL IDENTITY IN MEDIA EVENTS: FOCUSING ON JAPANESE IDENTITY AT THE FIFA WORLD CUP 2022. 2023. 74. 1
  • 有馬明恵. 天皇の退位・即位関連儀式・行事の中継視聴と日本人意識・コスモポリタニズム意識との関係. 東京女子大学「論集」. 2023. 73. 2. 199-218
  • 有馬明恵. ワークショップ2 平成から令和へ,その時,テレビは何を伝えたのか 新元号発表日・退位の日・即位の日の報道特集番組の内容分析から. マス・コミュニケーション研究. 2020. 97. 203-204
  • 有馬明恵. 調査実習の事例報告 社会調査実習におけるグループ実習の有効性. 社会と調査. 2018. 21. 78-83
  • Fairness and Responsibility : Norms Shared by PTA officials. 2018. 68. 2. 85-104
more...
MISC (34):
  • 有馬明恵, 下島裕美. 意識調査にみるPTAと母親. 心理学ワールド. 2018. 83. 23-24
  • Prieler, M, Hagiwara, S, Kohlbacher, F, Arima, A. Specialties of Japanese TV advertising?: A critical review in an international perspective. IAMCR(International Association for Media and Communication Research) Conference 2011, Istanbul, Turkey. 2011. 1-43
  • 下島裕美, 有馬明恵. 現代大学生の未来展望--5年後,10年後の自分. 杏林大学研究報告. 教養部門. 2011. 28. 1-9
  • Prieler, M, Hagiwara, S, Kohlbahcer, F, Arima, A. Popular culture in an aging society: Changes in Japanese advertising?. IAMCR(International Association for Media and Communication Research) Conference 2010, Braga, Portugal,. 2010. 1-25
  • Prieler, M, Hagiwara, S, Kohlbacher, F, Arima, A. Gendered portrayals of older people in Japanese television commercials: Continuity or change?. IAMCR(International Association for Media and Communication Research) Conference 2010, Braga, Portugal. 2010. 1-38
more...
Books (7):
  • ジェンダーで学ぶメディア論
    世界思想社 2023 ISBN:9784790717782
  • 内容分析の方法
    ナカニシヤ出版 2021 ISBN:9784779515552
  • テレビという記憶 : テレビ視聴の社会史
    新曜社 2013 ISBN:9784788513297
  • メディアとジェンダー
    勁草書房 2012 ISBN:9784326653690
  • ニュースはどのように理解されるか : メディアフレームと政治的意味の構築
    慶應義塾大学出版会 2008 ISBN:9784766415582
more...
Lectures and oral presentations  (61):
  • Japanese Football Fans and Cultural Identity: Examining How Japanese Cleaning Behavior Was Reported and Evaluated During the World Cup 2022
    (Orebro University, Sweeden 2023)
  • メディア利用と日本人意識(8) 世の中の出来事の情報入手タイプとオリンピック・パラリンピックの開催決定で重視する事柄
    (日本社会心理学会第63回大会 2022)
  • メディア利用と日本人意識(7) 世の中の出来事の情報入手タイプと東京オリンピック・パラリンピックの開催への賛否
    (日本社会心理学会第63回大会 2022)
  • 森発言はどのように受け止められたか:ジェンダーとメディア利用からの検討
    (Woman's Cafe(東京女子大学女性学研究所) 2022)
  • メディア利用と日本人意識(6) 新型コロナウイルス蔓延による日本人意識の変化の検討
    (日本社会心理学会第62回大会 2021)
more...
Works (10):
  • スポーツにおけるジェンダーの機能に関する研究
    2003 -
  • Sport and gender
    2003 -
  • メディア・ステレオタイピングに関する研究
    2001 - 2002
  • A Study on Media Stereotyping
    2001 - 2002
  • 埼玉県内の高校へ通う高校生の意識
    2000 -
more...
Education (4):
  • - 1997 Keio University Graduate School of Human Relations
  • - 1997 Keio University Graduate School, Division of Sociology
  • - 1992 Tokyo University of Foreign Studies Faculty of Foreign Studies
  • - 1992 Tokyo University of Foreign Studies Faculty of Foreign Language
Professional career (2):
  • Doctor (Sociology) (Keio University)
  • Doctor (Sociology) (Keio University)
Work history (21):
  • 2023/04 - 現在 東京経済大学学術研究センター メディア&モビリティ研究所 客員研究員
  • 2014/04 - 現在 Tokyo Woman's Christian University School of Arts and Sciences Division of Psychology and Communication Professor
  • 2006/04 - 現在 Tokyo Woman's Christian University School of Arts and Sciences
  • 2023/03 - 2023/03 Orebro大学
  • 2022/04 - 2023/03 Tokyo Woman's Christian University Institute for Women's Studies
Show all
Committee career (3):
  • 2022/04 - 現在 杉並区男女共同参画推進区民懇談会 委員(学識経験者)
  • 2019/07 - 現在 日本メディア学会(旧 日本マス・コミュニケーション学会)編集委員会 委員
  • 2012/07 - 2018/06 練馬区男女共同参画センター運営委員会 委員(学識経験者)
Awards (1):
  • 2019/11 - 公益社団法人日本心理学会 学術大会優秀発表賞 PTA 活動における負担の公平性--専業主婦に焦点を当てて--
Association Membership(s) (7):
社会情報学会 ,  International Association for Media and Communication Research ,  日本グループ・ダイナミック学会 ,  日本広告学会 ,  日本マス・コミュニケーション学会 ,  日本心理学会 ,  日本社会心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page