Rchr
J-GLOBAL ID:200901082598331159
Update date: Oct. 22, 2024
Takino Yozo
タキノ ヨウゾウ | Takino Yozo
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Homepage URL (1):
http://www.osaka-kyoiku.ac.jp/~takino
Research field (3):
Educational psychology
, Clinical psychology
, Social psychology
Research keywords (4):
Psychoeducation
, トラウマ回復支援
, School Psychology
, Guidance and Counseling
Research theme for competitive and other funds (29):
- 2022 - 2026 A Study of Intervention Support for Trauma-Informed Practices in Schools
- 2018 - 2023 学校におけるトラウマの理解と介入的支援に関する研究
- 2017 - 2021 対応困難な保護者とのトラブル事例分析と紛争化の防止及び解決支援に関する学際的研究
- 2016 - 2019 Multi-site, Randomized Controlled Trial for Children with Trauma-related Symptoms and Treatment Applications
- 2015 - 2018 Research on long-term intervention support for restoration of safety and security after school crisis and prevention of reoccurrence
- 2014 - 2018 How worries about radiation exposure influence psychological health and development
- 2013 - 2018 Research for developing Comprehensive Model and Implementation System for School Crisis Prevention and Intervention.
- 2013 - 2017 Interdisciplinary research concerned with the creation of teacher training programs for the prevention and the solution of troubles with parents and its effect
- 2012 - 2016 Effects of students' and teachers' help-seeking attitudes and team support in crisis on their resilience
- 2012 - 2015 A study on the long term interventional support for the school after school crisis.
- 2011 - 2014 Effect of the mental health education program based on stress management to elementary and junior high school students
- 2009 - 2012 A Interdisciplinary Study Concerning How to Solve and ReduceSerious Troubles between Teachers and Parents
- 2009 - 2011 A Study on the mid and long term interventional support for the classrooms after school crisis.
- 2006 - 2006 事件の再発防止・風化防止のための学校運営改善プロジェクト
- 2005 - 2005 英国における学校災害の研究
- 2003 - 2005 A study of the development and the evaluation on classroom intervention strategies.
- 2003 - 2003 ピア・サポート環境構築のための、心の教育プログラム開発改善プロジェクト
- 2003 - 2003 子どものトラウマに関する国際シンポジウム開催
- 2002 - 2002 総合的学習に取り入れる心の教育(ピア・サポート・プログラム)開発プロジェクト
- 2000 - 2002 学級経営への介入的支援方法の開発
- 2001 - School Crisis Intervention, Prevention, and Response
- 1998 - 1999 短期的学級介入手法の開発とその評価に関する研究
- 1997 - 1999 Development and Evaluation of Project-Based Curriculum Supporting Multimedia Production
- 1985 - 1999 Self-esteem in Adolescence
- 1995 - 1995 教室空間における教師生徒間のインタラクションに関するエスノグラフィー研究
- 1990 - 1995 Life Style and Values in Adolescence
- 1995 - Classroom Management
- 1992 - 1993 現代青年の行動様式と価値観
- 1985 - Students' attitude toward teachers
Show all
Papers (61):
-
瀧野揚三. トラウマインフォームドな学校づくり. 指導と評価. 2024. 70. 11. 31-33
-
瀧野揚三. 学校危機と生徒指導. 月刊学校教育相談. 2024. 38. 9. 106-108
-
Yozo Takino, Masahiro Iwakiri. School-based for long-term trauma-related Japanese school intervention recovery from distress in a Japanese school. International Journal of Psychology. 2023. 58. S1. 1031-1031
-
大岡, 由佳, 岩切, 昌宏, 瀧野, 揚三, 浅井, 鈴子, 毎原, 敏郎. 絵という表現活動を通して見えてくる子ども時代のトラウマ-トラウマインフォームドケアの実践--Practice of traumatic informed care-Childhood trauma that can be seen through the expression activity of painting. 学校安全推進センター紀要. 2021. 1. 43-54
-
瀧野 揚三. 危機管理-特集 学校現場に期待される公認心理師の支援の在り方(2). 公認心理師. 2021. 2. 2. 89-99
more...
MISC (35):
-
瀧野揚三. 「学校心理士」へのお誘いと活動. 月間日本教育. 2024. 536. 28-29
-
瀧野揚三. 書評『子どものPTSDのアセスメントーUCLA心的外傷後ストレス障害インデックスの手引き』. トラウマティック・ストレス. 2023. 21. 1. 86-86
-
瀧野 揚三. ヒヤリハット体験から学ぶ 一年間の連載を終えて. 心とからだの健康. 2015. 19(3). 72-72
-
瀧野 揚三, 八木 利律子. ヒヤリハット体験事例から学ぶ 学校危機管理とヒヤリハット体験. 心とからだの健康 : 子どもの生きる力を育む / 学校保健教育研究会 編. 2014. 18. 4. 59-63
-
上野精順, 北川睦彦, 小林芳郎, 坂口哲司, 瀧野揚三, 藤島寛, 森津誠. 安全管理の現状とその方向性 II.安全運転行動の意識過程. 2009. 1-50
more...
Books (28):
-
学校心理学が提案!これからの生徒指導
ほんの森出版 2024 ISBN:9784866141367
-
教育用語ハンドブック
一莖書房 2023 ISBN:9784870742512
-
これからの児童生徒の発達支持 : Q&A新生徒指導提要で読み解く
ぎょうせい 2023 ISBN:9784324112724
-
”Talking to Children About Violence: Tips for Parents and Teachers
2022
-
学校心理学ケースレポートハンドブック : 子どもの援助に関わる教師・スクールカウンセラーのために
風間書房 2021 ISBN:9784759923629
more...
Lectures and oral presentations (5):
-
JC04 学校危機状況における教師へのサポートを巡って(自主企画シンポジウム)
(日本教育心理学会総会発表論文集 2013)
-
東日本大震災における「子どもと学校」の支援 : 学校心理士にできることはなにか(準備委員会企画シンポジウム1)
(日本教育心理学会総会発表論文集 2011)
-
J041 学校における心理危機マネジメント研究の展開 : 学校を安全で安心できる育ちの場とするために(自主シンポジウム)
(日本教育心理学会総会発表論文集 2010)
-
生徒指導で悩みを抱えた教師への支援のあり方(自主シンポジウム22)
(日本教育心理学会総会発表論文集 2006)
-
学級における子どもたちのマネジメント力を育てる(研究委員会企画シンポジウム3)
(日本教育心理学会総会発表論文集 2006)
Education (2):
- 1985 - 1988 University of Tsukuba Doctoral Program in Psychology Psychology
- 1980 - 1984 University of Tsukuba
Professional career (2):
- Master of Education (University of Tsukuba)
- 教育学修士 (筑波大学)
Work history (4):
- 2003/04 - 現在 Osaka Kyoiku University
- 1995/04 - 2003/03 Osaka Kyoiku University
- 1992/04 - 1995/03 Osaka Kyoiku University Lecturer
- 1988/04 - 1992/03 Osaka Kyoiku University Research Asociate
Committee career (9):
- 2019 - 現在 日本トラウマティックストレス学会 理事
- 2013 - 現在 日本教育心理学会 社員
- 2010 - 現在 日本学校心理学会 学校心理学研究拡大編集委員
- 2009 - 現在 日本心理学会 代議員
- 2015 - 2024 日本学校心理学会 理事
- 2021/05 - 2023/05 日本教育心理学会 理事
- 2011 - 2019 日本ストレスマネジメント学会 理事
- 2007 - 2009 日本発達心理学会 発達心理学研究常任編集委員
- 2002 - 2005 日本ストレスマネジメント学会 理事
Show all
Awards (1):
Association Membership(s) (10):
日本学校心理学会
, The International Society for Traumatic Stress Studies
, National Association of School Psychologists
, 日本トラウマティックストレス学会
, 日本ストレスマネジメント学会
, 日本青年心理学会
, 日本発達心理学会
, 日本カウンセリング学会
, 日本教育心理学会
, 日本心理学会
Return to Previous Page