Rchr
J-GLOBAL ID:200901082686321066   Update date: Dec. 13, 2024

Kitano Sachiko

キタノ サチコ | Kitano Sachiko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (2): Education - general ,  Sociology
Research keywords  (2): 保育学 ,  Early Childhood Care and Education
Research theme for competitive and other funds  (45):
  • 2023 - 2026 Development of Educational Methods and Materials for Pre-service Training in Early Childhood Education Using Location-based Positional Information System
  • 2021 - 2025 実習との往還を図った音楽表現領域における保育者養成教育プログラムと評価の開発
  • 2018 - 2023 音楽科固有の資質・能力の基礎となる音楽的感覚及び音楽能力育成カリキュラムと指導法
  • 2022 - 2023 兵庫県における未就園児の育ちと学びを支える子ども子育て支援の実態に関する比較調査
  • 2020 - 2023 保育のICT環境に関する実態調査と保育者支援システム創りに関する研究
Show all
Papers (98):
  • 北野 幸子. こどもまんなか時代の保育へ16. 遊育. 2024. 14. 22-25
  • 北野 幸子. こどもまんなか時代の保育へ15. 遊育. 2024. 12. 26-26
  • 北野 幸子, 國土 将平, 辻 弘美, 村山 留美子, 佐野 孝, 若林 絵美, 清山 莉奈, 松山 聖奈. 「非認知的能力の育ちを捉え育む乳幼児教育・接続期教育の開発」・研究報告(2). 『尼崎市学びと育ち研究所研究紀要』 (令和5年度)学びと育ち研究所報告会講演録 号 第6号. 2024. 第6号. 10,42-13,45
  • 北野 幸子. 特集 運動・スポーツ,遊びを通した子どもの育み~乳幼児のウェルビーイングと遊びを通じた育ちと学び~. 子どもと発育発達3 日本発育発達学会編. 2023. 21. 3. 190-195
  • 北野 幸子. 乳幼児期からの人権と保育の質. 発達. 2023. Vol.175. 31-36
more...
MISC (275):
  • “人生の幸せ”は乳幼児期から始まる 保育専門職にできること. 東進タイムズ大学学部研究会ダイジェスト号 Vol11. 2025. 290-291
  • 北野幸子. 園における情報機器との新たな関係性を考える. 幼児教育じほう. 2024. 52. 9. 5-11
  • 北野幸子. こどもまんなか時代の保育へ20. 遊育. 2024. 24. 22. 26-26
  • 北野幸子. 人材育成わいわい語り場III第8回管理栄養士と共に保育をつくる2食にかかわる保護者支援. 保育ナビ. 2024. 2024. 11. 60-63
  • 小市舞、北野幸子、島野有加. 子どもの声を起点にした「架け橋プログラム事業」. 保育の友. 2024. 72. 2024年11月号. 12-19
more...
Books (117):
  • 認定こども園白書2024 子ども家庭政策の行方と認定こども園の役割
    全国認定こども園協会 2024
  • 新訂 事例で学ぶ保育内容 領域 言葉
    萌文書林 2024
  • 0・1・2歳児 私たちの指導計画2024 保育の友増刊号
    全国社会福祉協議会 2024
  • 子どもと教師の学びと育ち~新時代の探究をひらく
    三学出版 2024
  • 令和 4 年度 子ども・子育て支援推進調査研究事業 保育所等における第三者評価、自己評価の実施及び活用に関する調査研究報告書
    一般社団法人 全国福祉サービス第三者評価調査者連絡会 2023
more...
Lectures and oral presentations  (158):
  • ニュージーランドにおける保育施設と保健・福祉分野との連携に関する法制度
    (日本乳幼児教育学会 第33回大会 2023)
  • 都道府県による乳幼児教育に関する共通理解を形成するための取組みー家庭への情報発信を中心にー
    (日本乳幼児教育学会 第33回大会 2023)
  • 現職保育者研修におけるソーシャルワークの位置付けに関する検討
    (日本保育ソーシャルワーク学会 第9回研究大会 2023)
  • How Can We Improve University Students’ Insight into Children's Perspectives in Early Childhood Teacher Preparation?: A Case Study on Music Activities in the Forest Kindergarten.
    (23rd Pacific Early Childhood Education Research Association International Conference (PECERA), 2023. 2023)
  • A Lesson Study on Singing Play in Early Childhood Teacher Preparation: Toward the Design of a New Coursework.
    (22st Pacific Early Childhood Education Research Association International Conference (PECERA), 2022)
more...
Works (2):
  • ビデオ「子どもの遊びを探る(保育ゼミナール語り合い学びあう保育の世界)」
    高野陽, 森眞理監修, 北野幸子指導 2003 -
  • ビデオ「子どもの生活と安全な環境への配慮(保育ゼミナール語り合い学びあう保育の世界)」
    高野陽, 森眞理監修, 北野幸子指導 2003 -
Education (4):
  • - 1998 Hiroshima University
  • - 1998 Hiroshima University Graduate School, Division of Education
  • - 1993 Kobe University
  • - 1993 Kobe University Faculty of Education
Professional career (2):
  • Master of Education (Hiroshima University)
  • Ph. D (Hiroshima University)
Work history (1):
  • Fukuoka University of Education Faculty of Education, Home Economics Education Associate Professor
Committee career (13):
  • 2024 - 現在 環太平洋乳幼児教育学会 会長
  • 2022/04 - 現在 Japanese Society for the Study of Hoikusha Education board of directors
  • 2021/06 - 現在 公益社団法人全国私立保育連盟 理事
  • 2021/04 - 現在 特定非営利活動法人全国認定こども園協会 アドバイザリーボード 構成員
  • 2019 - 現在 CRNA 理事
Show all
Awards (1):
  • 2012/09 - International Association of Early Childhood Education Academic Research Award 2012 Current Issues in the Activities of the Early Childhood Care and Education Professional Association in the USA; the Case of National Assocation fo the Education of Young Children
Association Membership(s) (10):
日本家政学会 ,  アメリカ教育研究学会 ,  全米乳幼児教育協会(The National Association for the Education of Young Children) ,  日本ペスタロッチー・フレーベル学会 ,  日本教育学会 ,  全米乳幼児教育学会 ,  国際幼児教育学会 ,  環太平洋乳幼児教育学会 ,  日本乳幼児教育学会 ,  日本保育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page