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J-GLOBAL ID:200901082860638856   Update date: Sep. 17, 2024

Era Shukichi

エラ シュウキチ | Era Shukichi
Affiliation and department:
Research field  (2): Special needs education ,  Educational psychology
Research keywords  (6): Special Needs Education ,  生理心理学 ,  神経心理学 ,  教育心理学 ,  psychophysiology ,  neuropsychology
Research theme for competitive and other funds  (11):
  • 2021 - 2024 知的障害のある子どもを対象とした 数量概念の評価に関する研究
  • 2018 - 2022 Development of Assessment for executive functions and assessment-based intervention for children with learning disabilities: Concerning Shifting ability.
  • 2014 - 2018 Analytical study of visual cognitive function in learning disorders in preterm children
  • 2014 - 2017 Assessment of Executive functions and clinical practice for children with learning difficulties
  • 2011 - 2013 Development of Learning Support Methods of Letters using Small Groups in the Lower Grades of Elementary School
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Papers (79):
  • Tomoko Nishida, Yuka Aoyama, Mamoru Tada, Hiroshi Enami, Takayoshi Kobayashi, Yoshihiko Morikawa, Ikuko Kato, Shukichi Era. Sensory Characteristics of Children with Intellectual Disabilities: A Parent-Teacher Comparison. Journal of Special Education Research. 2024. 13. 1. 1-10
  • 惠羅修吉. 語想起課題における検索効率の急速な低下現象と前頭葉脳血流変化の関連:シフティング効果に関する検討. 香川大学教育学部研究報告. 2023. 9. 29-35
  • Tomoko Nishida, Yuka Aoyama, Mamoru Tada, Hiroshi Enami, Takayoshi Kobayashi, Yoshihiko Morikawa, Shukichi Era. Development of postural control in children with intellectual disability at a school for special needs students : Using a stabilometer during eye opening and eye closing as indicators. Bulletin of educational research and teacher development of Kagawa University. 2023. 46. 45-52
  • Sachi Ochi, Shukichi Era. Investigation of Kanji writing training using note-type whiteboard for two elementary school students in special class. Japanese Journal on Support System for Developmental Disabilities. 2022. 21. 2. 135-142
  • Era Shukichi, Nishida Tomoko, Nakajima Emiko. Prefrontal blood flow alteration during Trail Making Test with Near-Infrared Spectroscopy (Part 2): On planned connections subtest in the DN-CAS. Bulletin of Educational Research and Teacher Development of Kagawa University. 2022. 45. 41-48
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MISC (14):
  • 大伴 潔, 林 安紀子, 川合 紀宗, 惠羅 修吉. 通常学級に在籍する児童の言語支援ニーズを探る : 『学齢児版言語・コミュニケーション発達スケール(LCSA)』の開発と適用(自主シンポジウム28,日本特殊教育学会第48回大会シンポジウム報告). 特殊教育学研究. 2011. 48. 5. 445-446
  • 大庭 重治, 齋藤 一雄, 細谷 一博, 加藤 哲則, 惠羅 修吉, 是永 かな子. 特別支援教育のための大学における教員養成・研修(自主シンポジウム47,日本特殊教育学会第45回大会シンポジウム報告). 特殊教育学研究. 2008. 45. 5. 343-344
  • 惠羅 修吉. 側頭葉てんかんのある子どもの認知機能: その特徴と解釈上の留意点について. 発達支援研究. 2005. 9. 13-30
  • 大庭重治, 阿部哲也, 惠羅修吉. 触図における3次元空間表現の利用可能性に関する実験的研究. 平成13~15年度科学研究費補助金研究成果報告書「大学入試センター試験の視覚障害受験生に対する特別措置と問題作成の改善に関する研究」. 2004
  • 惠羅 修吉. 発達障害児の評価と支援 : 根拠に基づく教育実践に向けて(準備委員会企画シンポジウム3,日本特殊教育学会第40回大会シンポジウム報告). 特殊教育学研究. 2003. 40. 5. 554-555
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Books (8):
  • 個に即した支援を実現する通級指導の実践事例集 : 香川大学・特別支援教室すばるの試み
    美巧社 2023 ISBN:9784863871830
  • 算数授業インクルーシブデザイン
    明治図書出版 2021 ISBN:9784184226289
  • 学校に還す心理学 : 研究知見からともに考える教師の仕事
    ナカニシヤ出版 2020 ISBN:9784779514500
  • キーワードで読む発達障害研究と実践のための医学診断/福祉サービス/特別支援教育/就労支援
    福村出版 2016 ISBN:9784571420580
  • エッセンシャル特別支援教育コーディネーター
    大学教育出版 2013 ISBN:9784864292030
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Lectures and oral presentations  (42):
  • 知的障害特別支援学校における小中高の学びをつなぐ学習内容の検討に関する研究(2):知的障害特別支援学校小学部における「ことば・かず」での授業実践を通して
    (日本特殊教育学会第58回大会 2020)
  • 知的障害特別支援学校における小中高の学びをつなぐ学習内容の検討に関する研究(1):縦割班を活用した授業づくりと単元評価
    (日本特殊教育学会第58回大会 2020)
  • 日本版Vineland-II適応行動尺度による知的障害特別支援学校児童生徒の適応行動の評価:学部別の特徴と知能との関連性について
    (日本特殊教育学会第58回大会 2020)
  • 日本版Vineland-II適応行動尺度による知的障害特別支援学校児童生徒の適応行動の特徴(2)適応行動と知能との関連性について
    (日本特殊教育学会第57回大会 2019)
  • 日本版Vineland-II適応行動尺度による知的障害特別支援学校児童生徒の適応行動の特徴(1)小学部、中学部、高等部の比較
    (日本特殊教育学会第57回大会 2019)
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Education (1):
  • 1988 - 1993 Hokkaido University
Professional career (1):
  • Master of Education (Graduate School of Education, Hokkaido University)
Work history (6):
  • 2007/10 - 現在 Kagawa University Faculty of Education
  • 2006/07 - 2007/09 Kagawa University Faculty of Education
  • 2003 - 2006 兵庫教育大学大学院連合学校教育学研究科 助教授
  • 2000 - 2006 Joetsu University of Education
  • 1996 - 2000 Joetsu University of Education
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Committee career (5):
  • 2013/01 - 現在 日本発達障害支援システム学会 編集委員(評議員兼務)
  • 2018/01 - 2020/03 日本発達障害学会 評議員
  • 2014/01 - 2018/01 日本LD学会 代議員
  • 2013/01 - 2015/12 日本教育心理学会 教育心理学研究常任編集委員
  • 2001/04 - 2012/12 日本発達障害支援システム学会 常任編集委員
Association Membership(s) (9):
日本心理学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本特殊教育学会 ,  日本生理心理学会 ,  日本発達障害学会 ,  日本発達障害支援システム学会 ,  日本神経心理学会 ,  北海道心理学会 ,  日本LD学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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