Rchr
J-GLOBAL ID:200901083145099553
Update date: Apr. 03, 2024
DAISUKE ITOH
イトウ ダイスケ | DAISUKE ITOH
Affiliation and department:
Research field (1):
Educational technology
Research keywords (3):
文化・歴史的活動理論
, 教育課程開発
, 協働学習
Research theme for competitive and other funds (8):
- 2022 - 2027 Making an expansive school: Toward forming transformative agency
- 2022 - 2026 見えないものの価値の認識を促すプログラミング教材の開発
- 2022 - 2025 日本型STREAM教育の確立を目指す国際比較調査と教育実践研究
- 2020 - 2024 Study of International Teacher Training Development -From the Perspective of Lesson Study & Curriculum Management-
- 2019 - 2023 特別活動と道徳科の連携により支持的学級風土を実現するカリキュラム開発に関する研究
- 2016 - 2020 Research on Curriculum Development Using the Self-Assessment System of Classroom Competencies
- 2012 - 2015 Child-driven collaborative learning activity that promotes community and social development: Activity-theoretical research and development
- 2009 - 2012 A Practical Educational Research on Science and Technology CurriculumDevelopment Focusing on Language Activity in Japanese Elementary Schools
Show all
Papers (25):
-
イトウ ダイスケ, キムラ タツヤ. The Impact of Perceptions of Difficulties of Instructional Skills of Using ICT among Students in the Teaching Curriculum. Akita Prefectural University Web Journal A (Regional Contribution Activities and Result of recarch). 2023. 11. 46-56
-
Teaching materials for programming on the subject of solar power generation. 2023. 24. 67-75
-
A Study on Relation between Sense of belongingness in the Classroom and Use of Learning Strategies in Junior High School Student. 2023. 24. 15-24
-
Development of Good Practices in University Education by information Communication Technology Utilization : Toward Educational Digital Transformation in Higher Education. 2022. 10. 15-26
-
Current Status and Issues of Teaching Skills Using Information and Communication Technology in Students Attending Teacher Training Courses. 2022. 10. 46-56
more...
MISC (40):
-
伊藤 大輔, 寺西 望, 木村 竜也. 総合的な探究の時間で生徒は何を学んだか?-振り返りシートの計量テキスト分析の試み-. 日本教育工学会研究報告集. 2023. 2023. 1. 215-222
-
木村 竜也, 寺西 望, 伊藤 大輔. PBLに基づいた「総合的な探究の時間」における生徒の振り返りの検討. 日本教育工学会研究報告集. 2022. 2022. 4. 134-141
-
櫻井 純代, 伊藤 大輔, 磯部 征尊. 学級力向上プロジェクトと授業づくりを関連付ける指導方法の在り方に関する研究. 日本教育工学会研究報告集. 2022. 2022. 3. 209-216
-
寺西 望, 木村 竜也, 伊藤 大輔. PBLに基づいた「総合的な探究の時間」の実践. 日本教育工学会研究報告集. 2022. 2022. 2. 1-6
-
川村 朋也, 磯部 征尊, 伊藤 大輔, 平林 千恵. 特別の教科 道徳と学級力とを関連付けた年間カリキュラムによる実践とその効果. 日本教育工学会研究報告集. 2021. 2021. 3. 150-157
more...
Books (2):
-
マンガで学ぼう!アクティブ・ラーニングの学級づくり : クラスが変わる学級力向上プロジェクト
金子書房 2017 ISBN:9784760834198
-
学びあう食育 : 子どもたちのニュースクール
中央公論新社 2009 ISBN:9784120040498
Lectures and oral presentations (25):
-
プロジェクトデザイン実践”の教育効果の検証(2)
(日本教育工学会2024年春季全国大会 2024)
-
初年次教育において自律的な学習者を育てる試み(2)
(日本教育工学会2024年春季全国大会 2024)
-
校内研究における教師の拡張的学習の生成と変革的エージェンシーの形成
(日本教育方法学会第58回大会 2022)
-
生活を工夫し創造する資質・能力を育む形成過程テストの検証
(日本産業技術教育学会 第65回全国大会 2022)
-
情報活用能力に着目した研修プログラムのデザインと評価
(日本産業技術教育学会 第65回全国大会 2022)
more...
Works (3):
-
4高校合同PBL研修
松本 重男, 磯崎 俊明, 木村 竜也, 伊藤 大輔, 宮崎 慶輔, 江村 伯夫 2016 - 2016
-
プロジェクトデザイン教育の評価法について -PBLに適した評価法-
木村 竜也, 伊藤 大輔, 松本 重男, 江村 伯夫, 宮崎 慶輔, 松尾 幸治 2015 -
-
工業科におけるPBL実践法
大澤 敏, 千徳 英一, 西村 秀雄, 松本 重男, 磯崎 俊明, 岡部 幸徳, 長山 恵子, 木村 竜也, 伊藤 大輔, 宮崎 慶輔, 江村 伯夫, 渡邊 伸行 2015 - 2015
Professional career (1):
- Doctor of School Education (Hyogo University of Teacher Education)
Work history (4):
- 2018/04 - 現在 Akita Prefectural University Research and Education Center for Comprehensive Science
- 2013/04 - 2018/03 Kanazawa Institute of Technology Academic Foundations Programs Teacher Certification Program
- 2008/04 - 2013 Kanazawa Institute of Technology Academic Foundations Programs Teacher Certification Program
- 2006/04 - 2008/03 Center for Human Activity Theory, Kansai University Postdoctoral fellow
Association Membership(s) (5):
活動理論学会
, 日本評価学会
, 日本教育工学会
, 日本教育方法学会
, 日本教育学会
Return to Previous Page