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J-GLOBAL ID:200901083457138661   Update date: Jun. 01, 2023

Watanabe Yoshio

ワタナベ ヨシオ | Watanabe Yoshio
Research field  (3): Literature - General ,  Literature - Chinese ,  Literature - Japanese
Research keywords  (4): 比較文学 ,  国文学 ,  Comparative literature ,  Japanese literature
Research theme for competitive and other funds  (2):
  • 1974 - 森鴎外と大逆事件
  • 1974 - MORI Ogai and 'Taigyakujiken'
MISC (35):
  • 渡辺 善雄. 検証・中学校教師用指導書-茨木のり子「わたしが一番きれいだったとき」の解釈-. 『宮城教育大学国語国文』. 2004. 28. 28. 14-27
  • 森富所蔵 森潤三郎あて与謝野書簡群の解読-『鴎外全集』『日本古典全集』刊行の経緯-」(森富・阿部武彦との共著). 森鴎外記念会『鴎外』. 2004. 74. 1-29
  • 「女賊」の位相-戦略としての翻案-. 太宰治研究(和泉書院). 2003. 11. 61-73
  • 文京区立鷗外記念本郷図書館所蔵森潤三郎あて与謝野寛書簡郡の解読(2)-『鷗外全集』の編簒に関る大正一ニ年以降の書簡を中心に-(森富・阿部武彦との共著). 森鷗外記念会『鷗外』. 2003. 72. 101-129
  • 文京区立鴎外記念本郷図書館所蔵森潤三郎あて与謝野寛書簡群の解読(1) -『鴎外全集』の企画に関わる大正十一年の書簡を中心に-(森富・阿部武彦との共著). 森鴎外記念会『鴎外』. 2002. 70,p.69-89
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Books (8):
  • 「ちいちゃんのかげおくり」の方法と基底-あまんきみこの戦争児童文学-
    教育出版 文学の力・教材の力(小学校3年) 2001
  • 鴎外とファイヒンガー-『かのやうに』再考-
    伝統と変容-日本の文芸・言語・思想-(ぺりがん社) 2000
  • 宮本輝『螢川』-父の発見-
    新しい作品論へ、新しい教材論へ 6 (右文書院) 1999
  • 鴎外とオイケン-秀魔物再考-
    日本近代文学と西欧-比較文学の諸相(翰林書房) 1997
  • 中島敦「山月記」の授業をつくる
    国語科の新しい授業をつくる(明治図書) 1997
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Education (4):
  • - 1974 Tohoku University
  • - 1974 Tohoku University Graduate School, Division of Letters
  • - 1969 Tohoku University The Faculty of Arts and Letters
  • - 1969 Tohoku University Faculty of Literature
Professional career (1):
  • (BLANK) (Tohoku University)
Work history (5):
  • 1992 - - 宮城教育大学 教授
  • 1985 - 1991 Miyagi University of Education
  • 1977 - 1984 Mie University Faculty of Education
  • 1976 - 1976 Mie University Faculty of Education
  • 1974 - 1975 Gifu Women's University
Committee career (4):
  • 2002 - 2004 日本比較文学会 東北・北海道支部事務局長
  • 2002 - 2004 日本文芸研究会 代表委員
  • 1998 - 2000 日本近代文学会 評議員
  • 1987 - 1990 日本社会文学会 評議員
Awards (1):
  • 1984 - 岡崎義恵学術研究奨励賞(日本文芸研究会)
Association Membership(s) (6):
芸術至上主義文芸学会 ,  東大比較文学会 ,  日本社会文学会 ,  日本近代文学会 ,  日本比較文学会 ,  日本文芸研究会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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