Rchr
J-GLOBAL ID:200901083479914908   Update date: Sep. 19, 2024

Nishigaki Junko

ニシガキ ジュンコ | Nishigaki Junko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (2): Educational psychology ,  Education - general
Research keywords  (4): gender equity ,  right to learning and development ,  university evaluation ,  human development
Research theme for competitive and other funds  (22):
  • 2022 - 2026 大学の「学園」としての「場」の学生における価値とその形成に関する実証的探索的研究
  • 2017 - 2021 他者との学びの協働体としての大学教養教育システムのあり方の実践的・総合的研究
  • 2019 - 2020 ジェンダー平等を基軸にした大学評価のあり方についての研究ー学生・院生のキャリアデザイン支援を中心に
  • 2017 - 2020 トランス・サイエンス問題の解決に資する知識共創型アーギュメンテーションの教師教育
  • 2017 - 2020 青年の発達推進力となる大学学習要求の充実過程とその支援実践研究および評価法開発
Show all
Papers (46):
  • Junko Nishigaki. Developing an evaliation method for free-schools for children to support thier growth in local commmunities. University Evaluation Today. 2023. 19. 67-89
  • Junko Nishigaki. Consideration on the role of Institutional Research in the Promotion of Gender Equity in STEM Higher Education. 2019. 17. 1. 12-19
  • Junko Nishigaki. Educational Needs of Undergraduate Women Students : Comparative Analysis of Women and Men Based on Student Survey Conducted in 2016. OCU journal of higher education studies. 2018. 16. 1. 1-7
  • Junko Nishigaki. Princeples for Equity of Higher Education by AAC&U. OCU Journal of Higher Education Studies. 2017. 15. 1. 10-14
  • Panel Discussion. 2017. 15. 1. 134-147
more...
MISC (59):
  • 西垣順子, 木原彩, 楠美真涼, 田中真音, 松原和花, 中山弘之. 学び・大学・社会に対する学生の要求・運動・表現と青年期の発達保障:学ぶ権利の実質を保障しうる大学評価のあり方を探る(3). 現代社会と大学評価「大学の自律と『大学人像』」. 2023. 19. 57-66
  • 西垣順子, 大久保智生, 中井睦美, 小池由美子. 学生の発達保障から考える教員養成課程の評価-学ぶ権利の実質を保障しうる大学評価のあり方を探る(2). 大学評価学会年報「現代社会と大学評価」. 2022. 17. 82-92
  • Junko Nishigaki. Guaranteeing the Right to Development of Adolescents and Young Adults. 2021. 17. 64-74
  • 西垣順子. 書評『当事者研究ー等身大の<わたし>の発見と回復』『生きづらいでしたか?ー私の苦労と付き合う当事者研究入門』. 大阪市立大学大学教育. 2020. 18. 1. 90-93
  • 西垣順子. 教学IR推進チーム報告(大阪市立大学AP事業「OCU指標導入による学修成果の質保証・向上」総括シンポジウム). 大阪市立大学大学教育. 2020. 18. 1. 46-54
more...
Books (11):
  • Literacy and Life-long Development
    Psychology of Learning and Language 2019 ISBN:9784623085835
  • 教職教養第9巻「発達と学習」(第3章「発達期への視点」)
    協同出版 2017
  • 本当は怖い自民党改憲草案(第4章「教育ー幸福追求権としての教育はどうなるのか」)
    法律文化社 2017
  • コラム『夜明け前の子どもたち』が語るもの
    「発達の光は時代に充ちたかー療育記録映画『夜明け前の子どもたち』から学ぶ」(クリエイツかもがわ) 2017
  • Meaning and Significance of Learning Human Development
    gunjo-sha 2016
more...
Lectures and oral presentations  (48):
  • 学び・大学・社会に対する学生の要求・運動・表現と 青年期の発達保障(学ぶ権利の実質を保障しうる大学評価のあり方を探る〈3〉)
    (大学評価学会第20回大会 2023)
  • 地域とともに育つためのフリースクール評価の可能性
    (大学評価学会第20回全国大会 2023)
  • 教養教育における発達心理学の演習を経て形成される大学生の人間発達に関する認識ーKJ法による分析ー
    (日本心理学会第86回大会 2022)
  • 大学生における発達する権利に関わる興味関心の現状と変化
    (教育心理学会第64回総会 2022)
  • 青年期・成人期への移行期の発達と教育
    (令和4年度高知看護教育研究会第1回学習会 2022)
more...
Education (4):
  • - 2002 Kyoto University
  • - 2002 Kyoto University Graduate School, Division of Education
  • - 2002 Kyoto University Graduate School, Division of Education Depertment of education science
  • - 1996 Kyoto University Faculty of Education
Professional career (1):
  • 博士(教育学) (京都大学)
Work history (6):
  • 2022/04 - 現在 Osaka Metropolian University Center for Research and Development in Higher Education professor
  • 2020/04/01 - 現在 Osaka City University Center for Research and Development of Higher Education Professor
  • 2006/04/01 - 2020/03/31 Osaka City University Center for Research and Development of Higher Education Associate Professor
  • 2002 - 2005 Shinshu University
  • 2002 - 2003 Research Center for Education Programs Lecturer
Show all
Committee career (5):
  • 2024/03 - 現在 大学評価学会 代表理事(共同)
  • 2023/10 - 現在 人間発達研究所 人間発達研究所紀要編集委員会
  • 2022/11 - 現在 日本心理学会 男女共同参画推進委員会委員
  • 2015/03 - 現在 大学評価学会 理事
  • 2020/04 - 2024/03 大学評価学会 事務局長
Awards (4):
  • 2017/08 - 日本科学教育学会論文賞
  • 2017/05 - 大阪市立大学「教員活動表彰」
  • 2016/05 - 大学評価学会「田中昌人記念学会賞」
  • 2015/11 - 大阪市立大学教育後援会「優秀教育賞」
Association Membership(s) (8):
大学教育学会 ,  Society for Text and Discourse ,  心理科学研究会 ,  大学評価学会 ,  Society for Text and Discourse ,  日本発達心理学会 ,  日本心理学会 ,  教育心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page