Rchr
J-GLOBAL ID:200901083809834817   Update date: Aug. 27, 2024

Ota Yuko

オオタ ユウコ | Ota Yuko
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (1): Languages education for children, language education policy, Australian multiculturalism, Teachers' development, academic writing
Research theme for competitive and other funds  (11):
  • 2022 - 2025 シュタイナー学校でのホリスティックな言語教育-「移動する子ども」に焦点を当てて
  • 2023 - 2024 大学における複言語リテラシー授業と継承語文章教材開発の連携
  • 2020 - 2021 Education that support language and identity development of "Children Crossing Boarders": Case study of Waldorf schools
  • 2012 - 2016 Development of postgraduate tutors' practice and awareness of academic writing tutoring
  • 2010 - 2012 Assessing the effectiveness of the feedback given to students who took an Academic Writing Course at a University
Show all
Papers (25):
  • OTA, Yuko. "Parenting in Mobility": Focusing on "Mobility", "Language", "Otherness", and Mediation. Waseda Studies in Japanese Language Education. 2024. 36. 63-82
  • OTA, Yuko. "Language practices" and meanings of a "Child Crossing Borders" grown up and raising children in plurilingual contexts: What has been inherited and what has changed across generations. 2022. 13. 4-37
  • OTA Yuko. 学習者オートノミー育成に向けた学生支援を考える-わせだ日本語サポートと他箇所との連携から-. 2018. 6. 6. 87-96
  • OTA Yuko. 【書評】 三代純平編 日本語教育学としてのライフストーリー 語りを聞き、書くということ-. 2016. 21. 21. 133-137
  • 佐渡島紗織, 太田裕子. 文章チュータリングに携わる大学院生チューターの学びと成長-早稲田大学ライティング・センターでの事例-. 国語科教育. 2014. 75. 64-71
more...
Books (7):
  • はじめて「質的研究」を「書く」あなたへ-研究計画から論文作成まで-
    東京図書 2019 ISBN:9784489023200
  • キャリアデザインのための自己表現-過去・現在・未来を結ぶバイオグラフィ--
    東京図書 2017 ISBN:9784489022739
  • 公共日本語教育学-社会をつくる日本語教育-
    くろしお出版 2017 ISBN:9784874247334
  • 日本語教育のための質的研究 入門-学習・教師・教室をいかに描くか-
    ココ出版 2015 ISBN:9784904595688
  • 日本語を学ぶ/複言語で育つ-子どものことばを考えるワークブック
    くろしお出版 2014
more...
Lectures and oral presentations  (21):
  • オーストラリアの言語教育政策の変遷から見る「日本語教育推進法」の成果と課題
    (日本国際教育学会第33回研究大会 2022)
  • 「移動する子ども」の多様な個性が尊重される教育環境づくり-日本のシュタイナ-学校教師の意識と教育実践からの示唆
    (日本教育学会第81回大会 2022)
  • Educational environment that enhance high self esteem of "Children Crossing Boarders": A case of Waldorf school
    (2021)
  • 書くことを学び指導する経験の意味-大学院生のライフストーリー-
    (言語文化教育研究学会 第2回研究集会 in 金沢 2015)
  • チューター史作成を用いた振り返りの有効性
    (The Sixth Symposium on Writing Centers in Asia 2014)
more...
Education (3):
  • 2006 - 2009 Waseda University Graduate School of Japanese Applied Linguistics
  • 2003 - 2006 Waseda University Graduate School of Japanese Applied Linguistics
  • 2004 - 2004 The University of Queensland Study Abroad Program
Professional career (2):
  • PhD in Japanese Applied Linguistics (Waseda University)
  • M.A. in Japanese Applied Linguistics (Waseda University)
Awards (1):
  • 2021/09 - Waseda University Waseda University Teaching Award
Association Membership(s) (3):
大学教育学会 ,  言語文化教育研究学会 ,  The Society for Teaching Japanese as a Foreign Langua
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page