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J-GLOBAL ID:200901084104653720   Update date: Oct. 24, 2024

CHINO Kimiho

チノ キミホ | CHINO Kimiho
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (2): Science education ,  Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (1): Mathematics education
Research theme for competitive and other funds  (15):
  • 2020 - 2024 Clarification of the interaction between non-cognitive ability and cognitive skills based on characters of each subject from diachronic and cross-curricular perspective
  • 2020 - 2024 Design of teaching environment for facilitating learners' refalection in mathematical inquiry
  • 2017 - 2022 Cumulative lesson design for facilitating mathematical inquiry with proof(s) and proving
  • 2016 - 2020 Universal Designing of Explorative Curriculum and Evaluation
  • 2016 - 2020 Development of assessment methods for cognitive / non-cognitive skills cultivated in "Explorative explanation" curriculum
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Papers (26):
  • 永田潤一郎,茅野公穗,島田英昭,林寬平. 教師による児童の非認知能力の評価と認知能力の評価の関係: 学校生活場面での非認知能力と算数での認知能力に焦点をあてて. 日本数学教育学会『第12回春期研究大会論文集』. 2024. 119-124
  • 佐々祐之, 永田潤一郎, 茅野公穂, 岩田耕司, 吉川厚. 小学校算数科における非認知能力と認知能力に対する教師による評価の関係: 4領域からみたその特徴. 日本数学教育学会『第10回春期研究大会論文集』. 2023. 51-58
  • 茅野公穗, 宮川健, 山崎美穂, 吉川厚. 数学教育の内容・領域に固有な非認知能力に対する教師による評価: 算数科の領域「図形」における評価の特徴. 日本数学教育学会『第10回春期研究大会論文集』. 2022. 47-54
  • 佐藤和紀・藤原崇雅・青山拓実・山本大貴・藤崎聖也・茅野公穂・三崎隆・坂口雅彦・齊藤忠彦・三野たまき・宮地弘一郎・小倉光明・森下孟・村松浩幸. 教員養成学部におけるGoogle Workspa for Educationを活用した講義の実践:GIGAスクール構想への対応を目指したコンピュータ利用教育の試み. 信州大学教育学部附属次世代型学び研究開発センター紀要『教育実践研究』. 2021. 20. 31-40
  • 宮崎樹夫,茅野公穂,中川裕之,吉川厚,清水静海,岩永恭雄. 数学教育の内容・活動に固有な非認知的スキルに対する教師による評価: 中学校数学における「探究的証明」に関する調査結果の考察. 日本数学教育学会『第8回春期研究大会論文集』. 2020. 271-276
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MISC (6):
  • 茅野公穂. 資質・能力を踏まえた算数の授業づくりの進展と課題. 新しい算数研究. 2021. 603(4月号). 38-39
  • 茅野公穂. 図形領域が目指す新しい授業づくり. 新しい算数研究. 2018. 575(12月号). 8-11
  • 茅野公穂. 新学習指導要領の数学的活動: イ 数学の事象から見通しをもって問題を見いだし解決したり,解決の過程や結果を振り返って統合的・発展的に考察したりする活動. 教育科学数学教育. 2017. No. 717. 15-19
  • ARAI Hitoshi, ITO Takehiro, IWANAGA Yasuo, OGIHARA Fumihiro, OGUCHI Yuichi, CHINO Kimiho, MIYAZAKI Mikio, MOROZUMI Tatsuo. A Study on the Use of 3D Dynamic Geometry Software in Lower Secondary School Mathematics Emotional effects of the "space geometry curriculum". 2006. 30. 387-388
  • ARAI Hitoshi, ITO Takehiro, IWANAGA Yasuo, OGIHARA Fumihiro, OGUCHI Yuichi, CHINO Kimiho, MIYAZAKI Mikio, MOROZUMI Tatsuo. A Study on the Use of 3D Dynamic Geometry Software in Lower Secondary School Mathematics : Cognitive effects of the "space geometry curriculum". 2006. 30. 391-392
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Books (5):
  • 溝口達也 (編著), 『新しい算数教育の理論と実践』
    第7章 図形(pp.131-162), ミネルヴァ書房 2021 ISBN:9784623091072
  • Q19 数学的活動の指導について概説しなさい,Q34 主体的に学びに向かう態度の評価について説明しなさい
    Q19 数学的活動の指導について概説しなさい(pp. 55-58),Q34 主体的に学びに向かう態度の評価について説明しなさい(pp. 97-98), 協同出版株式会社 2021 ISBN:9784319003549
  • 算数科教育学研究会(編), 『新版 算数科教育研究』
    長さ・重さ・時間と時刻(pp. 115-121), 東洋館出版社 2019 ISBN:9784491036816
  • 永田潤一郎 (編), 『平成29年改訂 中学校教育課程実践講座 数学』
    第1学年 B 図形 (pp. 69-76), 第2学年 B 図形 (pp. 98-106), 第3学年 B 図形 (pp. 128-135),ぎょうせい 2018 ISBN:9784324103203
  • M. Inprasitha, M. Isoda, B. H. Yeap, & P. Wang-Iverson (Eds.), Lesson Study: Challenges in Mathematics Education
    History of lesson study to develop good practice in Japan (pp. 123-140), World Scientific 2015 ISBN:9789812835406
Lectures and oral presentations  (20):
  • Characteristics of teachers’ assessment on noncognitive skills specific to primary school mathematics.
    (15th International Congress on Mathematical Education (ICME-15) 2024)
  • 実生活で有機的に活用できる資質・能力を育てる科学教育カリキュラムの開発(4):算数をベースにした小学校中学年かがく領域におけるSTEAM 教育の実践を事例に.
    (日本科学教育学会第46会年会 2022)
  • 実生活で有機的に活用できる資質・能力を育てる科学教育カリキュラムの開発(3): 教職大学院の教科横断科目「STEM授業内容研究」と「STEM教材開発演習」において連関した実践を事例に
    (日本科学教育学会第45回年会 2021)
  • 実生活で有機的に活用できる資質・能力を育てる科学教育カリキュラムの開発(2): 小学校低学年かがくにおける実践を事例に
    (日本理科教育学会 第69回全国大会 2019)
  • 科学的資質・能力を育む小学校低学年のカリキュラム開発
    (日本科学教育学会第43会年会 2019)
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Education (3):
  • - 2005 筑波大学大学院博士課程教育学研究科(学校教育学専攻)
  • - 1994 筑波大学大学院修士課程教育研究科(教科教育専攻)
  • - 1992 Shinshu University Faculty of Education
Professional career (2):
  • Master (Education) (University of Tsukuba)
  • Master (Education) (University of Tsukuba)
Work history (5):
  • 2016/10 - 信州大学学術研究院(教育学系)教授
  • 2014/04 - 2016/09 信州大学学術研究院(教育学系)准教授
  • 2009/04 - 2014/03 Shinshu University Faculty of Education
  • 2007/10 - 2009/03 Kokushikan University Physical Education
  • 2005/04 - 2007/09 筑波大学大学院人間総合科学研究科研究員
Committee career (6):
  • 2021/06 - Japan Society of Mathematical Education 長野県地区代議員
  • 2012/08 - 2019/06 Japan Society of Mathematical Education 長野県地区代議員
  • 2016/07 - 2021/06 Japan Society for Science Education 編集委員会幹事
  • 2008/07 - 2012/06 Japan Society for Science Education 年会企画委員会委員
  • 2008/07 - 2012/06 Japan Society for Science Education 広報幹事
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Association Membership(s) (6):
日本数学教育史学会 ,  Japan Society for Science Education ,  International Group for the Psychology of Mathematics Education ,  Japan Society of Mathematical Education ,  Japan Society for School Mathematics Education ,  Japan Society of History of Mathematics Education
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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