Rchr
J-GLOBAL ID:200901085202163452   Update date: Nov. 04, 2024

Nakazawa Jun

ナカザワ ジュン | Nakazawa Jun
Affiliation and department:
Job title: Chiba University
Other affiliations (1):
  • 千葉大学  名誉教授
Research field  (1): Educational psychology
Research keywords  (2): 認知制御 情動制御 仲間関係 父親 マンガリテラシー ,  Cognitive Regulation Emotion regulation peer relation Fathering Manga Literacy
Research theme for competitive and other funds  (26):
  • 2018 - 2022 Preceding factors on self-regulation in early childhood
  • 2015 - 2019 Development and evaluation of a recurrent education program for science teachers in the ASEAN symbiosis era
  • 2014 - 2019 A psychopathological study focusing on Family realtionship adaptation
  • 2014 - 2018 Development of psychosocial tasks and support tools for patients with congenital heart disease
  • 2014 - 2017 Training courses for kindergarten teachers at Tokyo Women's Higher Normal School in the early Showa era : An examination of lecture notes
Show all
Papers (208):
  • 中道圭人, 中道直子, 中澤潤. 児童における実行機能・心の理論・仲間関係の縦断的関連. 千葉大学教育学部研究紀要. 2024. 72. 185-191
  • Nakamichi, N, Nakamichi, K, Nakazawa, J. Preschool executive functions predict their academic achievement in elementary school: A 7-year longitudinal study. 2023. 61. 165-175
  • Huiguang Ren, Craig H. Hart, Charissa S. L. Cheah, Chris L. Porter, David A. Nelson, H. Melis Yavuz-Müren, Wen Gao, Fatimah Haron, Liuqing Jiang, Akiko Kawashima, et al. Parenting measurement, normativeness, and associations with child outcomes: Comparing evidence from four non-Western cultures. Developmental Science. 2023
  • 中道圭人, 中道直子, 中澤潤. 小学校1-3年にかけての抑制制御の発達と学業成績の関連. チャイルド・サイエンス. 2023. 25. 41-45
  • Keito Nakamichi, Naoko Nakamichi, Jun Nakazawa. Longitudinal Relations Among Executive Function, Theory of Mind, and Japanese Language Skills Achievement in Elementary School: A 4-year Longitudinal Study. Psychological Reports. 2022. 003329412211330-003329412211330
more...
MISC (6):
  • 中澤潤. 架け橋期に非認知能力をつなぐ. 千葉教育. 2023. 679. 2-3
  • 中澤潤. 博物館における解説ツールとしてのマンガの可能性. 博物館研究. 2022. 57. 4-5
  • 中澤潤. マンガの読解過程とリテラシー. 心理学ワールド. 2022. 96. 23-24
  • 榎本 淳子, 中澤 潤, 水野 芳子, 白井 丈晶, 小川 純子, 丹羽 公一郎. 成人先天性心疾患患者における自立と心理的特徴. 日本小児循環器学会雑誌. 2010. 26. Suppl. s252-s252
  • 白井 丈晶, 水野 芳子, 豊田 智彦, 立野 滋, 川副 泰隆, 丹羽 公一郎, 松尾 浩三, 小川 純子, 中澤 潤, 榎本 淳子. 成人先天性心疾患患者の健康関連QOLと心理的特性 SF36と自己評価質問紙より. 日本小児循環器学会雑誌. 2008. 24. 3. 346-346
more...
Books (113):
  • 日本版Bayley-III実施マニュアル
    日本文化科学社 2023
  • 日本版Bayley-III理論マニュアル
    日本文化科学社 2023
  • よくわかる教育心理学 第2版
    ミネルヴァ書房 2022 ISBN:9784623093786
  • 教育職・心理職のための発達心理学
    ナカニシヤ出版 2021
  • 改訂版発達心理学特論
    放送大学教育振興会 2021
more...
Lectures and oral presentations  (309):
  • The elementary schooler's growth in inhibitory control predicts the academic achievements in grade 3
    (SRCD 2023 Biennial Meeting 2023)
  • 抑制制御の成長度が小学3年生時の学業達成に及ぼす影響
    (日本発達心理学会第34回大会 2023)
  • イメージ系列によるナラティブのビジュアル言語理論
    (日本発達心理学会第33回大会 2022)
  • Preschooler's cool/hot executive functions predict their school academic achievement in Japan.
    (2021)
  • 幼児期のCool/Hotな実行機能が小学校での学業達成に及ぼす影響
    (日本保育学会第74回大会 2021)
more...
Education (3):
  • 1992 - 博士(心理学) 広島大学
  • 1975 - 1977 Hiroshima University Graduate School of Education Eary Childhood Psychology
  • 1970 - 1974 Hiroshima University School of Education
Professional career (2):
  • 教育学修士 (広島大学)
  • 博士(心理学) (広島大学)
Work history (6):
  • 2018 - 現在 Uekusa Gakuen University
  • 2017 - 現在 Uekusa Gakuen Junior College Welfare Department
  • 1999 - 2017 Chiba University Faculty of Education
  • 1985 - 1999 Chiba University Faculty of Education
  • 1981 - 1984 Chiba University Faculty of Education
Show all
Committee career (14):
  • 2015 - 現在 日本臨床発達心理士会 千葉支部 支部長
  • 2010 - 2018 日本成人先天性心疾患学会 理事
  • 2016 - 2017 学術振興会 科学研究費委員会審査委員
  • 2013 - 2017 千葉県 生涯学習審議会・社会教育委員会 委員長
  • 2013 - 2017 日本心理学会 「心理学研究」副編集委員長
Show all
Association Membership(s) (6):
Society for Research in Child Development ,  American Psychological Association ,  日本保育学会 ,  日本発達心理学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page