Rchr
J-GLOBAL ID:200901086798349449
Update date: Feb. 04, 2024 Oshima Yayoi
オオシマ ヤヨイ | Oshima Yayoi
Affiliation and department: Research field (1):
Japanese language education
Research keywords (2):
日本語教育
, Japanese Language Education
Research theme for competitive and other funds (16): - 2023 - 2027 アカデミックライティング教材の拡大とスモールステップ化のための基礎研究
- 2023 - 2026 文章の執筆過程の分析に基づく大学生の学術的文章作成能力の実証的研究
- 2020 - 2023 文章の執筆過程の分析に基づく大学初年次生の文章産出能力の実証的研究
- 2019 - 2023 大学コミュニティにおける留学生と日本人の待遇コミュニケーション
- 2019 - 2023 Research on how educational background factors derived from the native languages and cultures of Japanese language learners affect their reading and writing methods
- 2015 - 2019 Analysis of Acquisition Process of Academic and Japanese Supporting University Education and its Lubrik
- 2015 - 2019 Teaching Materials on Expressions of Quotations and Interpretative Descriptions Found in Academic Papers of Human and Social Sciences
- 2014 - 2018 Considering Assessment for Writing Programs towards Developing Generic Skills
- 2011 - 2015 Needs Analysis for Supporting Academic Writing and Reading in Japanese
- 2008 - 2010 Development of teaching methods of academic writing based on analysis of processes of academic arguing and its visualization
- 2006 - 2009 Curriculum development in Japanese language teaching for university students to suit the social needs : Integrated and Collaborative approaches
- 2003 - 2005 Curriculum Development of Japanese for Academic Purposes : Integrated and Collaborative Approaches
- 日本語アカデミック・ライティング教育
- 日本事情の教育
- Education of Academic Writing for Japanese University Students
- Education of"Nihon-jijo"
Show all
Papers (30): -
大島弥生. 留学生に対する日本語のライティング指導-これまでの潮流とこれからの展望-. 日本語学2023年冬号. 2023. 42. 4. 36-45
-
新實葉子, 中嶌容子, 松本理美, 大島弥生. 経営分野の論文における「となっている」の用法と談話機能の分析-論文の読解および作成の支援を目指して-. 専門日本語教育研究. 2022. 24. 59-66
-
大島 弥生, 石塚 健. 中韓留学生の日本語レポート作成科目におけるオンラインでのピア・レスポンス活動. 立命館アジア・日本研究学術年報. 2022. 3. 74-93
-
OSHIMA Yayoi. A Reflection by JSL Chinese Students on Learning through Writings in the Undergraduate Science Course. 2021. 23. 3-10
-
トンプソン美恵子・大島弥生・小笠恵美子・大場理恵子・ 河野礼実. 大学初年次日本語表現科目におけるピア・ラーニングの促進・阻害要因. 大学教育学会誌. 2019. 40. 2. 54-63
more... MISC (16): -
新實葉子, 中嶌容子, 松本理美, 大島弥生. 論文読解・作成支援のための「〜となっている・なっていた」の「文型」 提示の提案 -社会科学系の論文中間章における出現頻度と意味・談話機能の分析をもとに-. 2022年度日本語教育学会春季大会予稿集. 2022. 260-265
-
大島弥生. 「初めて論文に取り組む留学生や大学生に向けた論文読解・作成入門の試み」『G-Naviシンポジウム/第41回神戸大学国際教育総合センターコロキアム『留学生に対するアカデミックライティング教育・支援の現状と課題』実施報告書・資料集』. 『G-Naviシンポジウム/第41回神戸大学国際教育総合センターコロキアム『留学生に対するアカデミックライティング教育・支援の現状と課題』実施報告書・資料集』. 2022
-
大島弥生. 学習者自身がふりかえる大学学士課程でのライ ティングを通じた学び-留学生・日本語母語話者大 学生へのインタビューをもとに-. 2021年度日本語教育学会春季大会予稿集. 2021
-
井下 千以子, 佐藤 広子, 小林 至道, 岩﨑 千晶, 佐渡島 紗織, 柴原 宜幸, 大島 弥生, 成瀬 尚志, 関田 一彦. ラウンドテーブル報告 ライティング・センターの機能と展望 : 正課と正課外をつなぐライティング教育を目指して. 大学教育学会誌. 2020. 41. 2. 90-94
-
大島弥生. 人文社会科学系の資料分析型論文の指導のための試案. アカデミック・ジャパニーズ・ジャーナル. 2019. 11. 64-72
more... Books (16): - 『思考を鍛えるライティング教育-書く・読む・対話する・探究する力を育む』
慶應大学出版会 2022
- 日語教学研究(日本学研究叢書)(主編:徐敏民・近藤安月子)
外語教学与研究出版社(中国) 2016
- 大学生の日本語リテラシーをいかに高めるか -大学の授業をデザインする-
ひつじ書房 2015
- 江戸前の環境学-海を楽しむ・考える・学びあう12章
東京大学出版会 2012
- ピアで学ぶ大学生・留学生の日本語コミュニケーションープレゼンテーションとライティング
ひつじ書房 2012
more... Professional career (2): - M.A. (Ochanomizu University)
- 博士(人文科学) (お茶の水女子大学)
Work history (2): - 2020/04 - 現在 Ritsumeikan University College of Business Administration
- 1997/04 - 2020/03 Tokyo University of Marine Science and Technology
Committee career (8): Awards (1): - 2021/05 - 日本語教育学会 2020年度 日本語教育学会 学会活動貢献賞
Association Membership(s) (6):
初年次教育学会
, 大学教育学会
, 留学生教育学会
, 社会言語科学会
, 日本語教育学会
, 専門日本語教育学会
Return to Previous Page