Rchr
J-GLOBAL ID:200901087516002588
Update date: Apr. 01, 2024
Ito Ayako
イトウ アヤコ | Ito Ayako
Affiliation and department:
Research field (2):
Clinical psychology
, Educational psychology
Research keywords (2):
学校臨床心理学
, School Clinical Psychology
Research theme for competitive and other funds (24):
- 2022 - 2025 国際比較による常勤スクールカウンセラーの全校型支援ー外部性を超える活動の探求ー
- 2020 - 2025 Whole-School Mental Health Screening and Intervention Focusing on Students' Strength
- 2021 - 2024 学校コミュニティ・レジリエンス評価指標開発による学校危機支援循環モデルの創出
- 2018 - 2023 協働的コンサルテーションによるスクールカウンセラーの全校型支援の展開方法
- 2014 - 2018 Developing practical training in school counseling using evidence-based methods and international comparisons
- 2011 - 2013 Constructing school counseling model and tools for whole-school approaches by international comparison
- 2008 - 2010 Facilitating Whole School Collaboration by School Counselors via Packed Tools and a Supportive Web Site
- 2007 - 2010 The strategy of mental health and developmental support focused on the empowerment of school
- 2007 - 2009 Improvement on teaching by creating Japanese version of International System for Teaching Observation and Feedback (ISTOF)
- 2005 - 2007 Constructing classroom intervention program in collaboration between school counselors and teachers in Japan and the US.
- 2004 - 2006 THE DEVELOPMENT OF AN ASSESSMENT TOOL FOR DELINQUENCY AND MENTAL HEALTH IN SCHOOL COMMUNITIES AND THE APPLICATION IN CLINICAL SITUATIONS.
- 2002 - 2004 学級風土アセスメント質問紙による包括的コンサルテーションシステムの構築
- 2002 - 学校風土・学校満足感の国際比較
- 2002 - School Climate and school satisfaction
- 1999 - 2000 短縮版学級風土アセスメント質問紙による学級改善方法の臨床的検討
- 2000 - 学校コンサルテーション・スクールカウンセリングのモデル構築
- 2000 - School consultation and School Counseling
- 1997 - 1998 中学校の学級風土と生徒のメンタルヘルス
- 1995 - 教師・生徒援助のための学校心理学-スクールコミュニティへの介入-
- 1995 - School Psychology for Students and Teacher ; Intervention in the School Community
- 1992 - 中学校における学級風土と生徒の適応に関する研究
- 1992 - Classroom Climate and Mental Health in Junior High School
- 学級風土質問紙の実用化
- Development of practical use of Classroom Climate Inventory
Show all
Papers (35):
-
伊藤 亜矢子, 宮部 緑. 学級風土を見立てる-特集 学校のアセスメント入門 ; 学級のアセスメント. 子どもの心と学校臨床 = Japanese journal of school counseling. 2018. 18. 64-71
-
伊藤 亜矢子. クラスの「空気」の圧力と学級風土. 児童心理. 2018. 70(60). 1-10
-
ITO AYAKO, USAMI SATOSHI. Revised Classroom Climate Inventory for Junior High School Students. The Japanese Journal of Educational Psychology. 2017. 65. 1. 91-105
-
Ito, A, Smith, D. C, You, S, Shimoda, Y, Furlong, M. J. Validation and Utility of the Social Emotional Health Survey-Secondary for Japanese Students. Contemporary School Psychology. 2015. 19. 4. 243-252
-
伊藤 亜矢子. スクールカウンセリングでの発達障害への支援 : 学校現場の支援における現実 (特集 シリーズ・発達障害の理解(1)発達障害の理解と支援) -- (ライフサイクルにおける発達障害とその支援の発展). 臨床心理学. 2014. 14. 1. 56-60
more...
MISC (88):
-
大塚 雄作, 瀬尾 美紀子, 苅間澤 勇人, 伊藤 亜矢子. 第56回(2020年度)城戸奨励賞 選考経過および講評. 教育心理学年報. 2022. 61. 329-330
-
中谷 素之, 鹿毛 雅治, 小泉 令三, 越 良子, 伊藤 亜矢子, 伊藤 崇達, 伊藤 美奈子. 教室が「対面」である意味とは-教育心理学からの提案. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2022. 64. 32-33
-
山中 亮, 久保田 健市, 天谷 祐子, 伊藤 亜矢子, 小川 成, 坪井 裕子, 中川 敦子, 山本 竜也. 対人援助職を目指す大学院生の異文化受容態度育成に関する研究海外ルーツをもつ子どものインタビューへの陪席を通じた異文化接触の効果. 日本心理学会大会発表論文集. 2021. 85. PD-088-PD-088
-
Iida Junko, Ito Ayako, Aoyama Ikuko, Sugimoto Kie, Endo Hiroko, Furlong Michael J. Development of a Japanese version of the Social Emotional Health Survey. The Japanese journal of psychology. 2019. 90. 1. 32-41
-
飯田 順子, 杉本 希映, 青山 郁子, 遠藤 寛子, 伊藤 亜矢子. 学校におけるいじめ予防の取り組み-児童生徒,教師・スクールカウンセラー,保護者に焦点を当てて. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2019. 61. 30
more...
Books (18):
-
学校臨床心理学~学校という場を生かした支援~
北樹出版 2007
-
「学校の問題を援助する」
「よくわかる発達心理学」(無藤隆編)ミネルヴァ書房 2004
-
「学級風土のアセスメント」
「学校心理学ハンドブック」(福沢周亮・石隈利紀・小野瀬雅人編)教育出版 2004
-
「実践型研究 学校臨床」
「臨床心理学研究法」(大塚義孝・岡堂哲雄・東山紘夫・下山晴彦監修)丹野義彦編 誠信書房 2004
-
繋がりをつくる学級という場を支援する
『認知心理学者新しい学びを語る』、北大路書房 2002
more...
Lectures and oral presentations (31):
-
小学生の「感謝」とソーシャルサポートについての研究
(日本コミュニティ心理学会第13会大会 2010)
-
学校全体への予防的支援を促進する心理教育プログラム作成の試み1-学級風土アセスメントから見えてきた支援ニーズをもとに-
(日本心理臨床学会第28回大会 2009)
-
学校全体への支援に向けた学校との協働を可能にする要因についての検討-学校への参入についてのコンサルテーション事例から-
(日本コミュニティ心理学会第11回大会 2008)
-
公立中学校と心理臨床系研究室の連携による不登校支援-学校全体への支援をめざして-
(日本心理臨床学会第27回大会 2008)
-
学級風土による効果測定
(日本カウンセリング学会第39回大会 2006)
more...
Works (12):
-
パッケージツールと支援サイトによる日本型スクールカウンセラーの学校全体への支援
2008 - 2010
-
日米のスクールカウンセラーと教師の協働による学級介入プログラムの構築
2005 - 2007
-
学級風土アセスメント質問紙による包括的コンサルテーションシステムの構築
2003 - 2004
-
台湾・日本・ハワイにおける学校風土と生徒の学校満足感
2002 - 2003
-
養護教諭・担任教師・スクールカウンセラーの連携モデル
2002 - 2003
more...
Professional career (2):
Work history (1):
- 2024/04 - 現在 Gakushuin University Faculty of Letters Department of Education
Association Membership(s) (4):
日本心理学会
, 日本コミュニティ心理学会
, 日本心理臨床学会
, 日本教育心理学会
Return to Previous Page