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J-GLOBAL ID:200901088078291152
Update date: Sep. 15, 2024
YOSHIHIRO OUCHI
オオウチ ヨシヒロ | YOSHIHIRO OUCHI
Affiliation and department:
Job title:
Associate Professor
Research field (1):
Educational psychology
Research keywords (4):
自己効力感
, 動機づけ
, 教育評価
, 教育心理学
Research theme for competitive and other funds (10):
- 2022 - 2027 Research on the process of class size impact on student achievement: Classroom observation panel survey.
- 2022 - 2027 Research on the process of class size impact on student achievement: Classroom observation panel survey.
- 2022 - 2026 父親の主体的な育児関与への動機づけを促す父親教室の参加経験に関する効果の検討
- 2021 - 2025 Analysis of psychological factors that promote relearning among working adults using distance learning and development of tutorial materials.
- 2017 - 2022 Panel data studies of class-size impact on the transition of academic achievement and motivation
- 2016 - 2020 A Study of Child-Care Givers' Efforts to Encourage Fathers' Autonomous Involvement in Child Care Based on Self-Determination Theory
- 2016 - 2018 Experimental study of class size effect on teachers' feedback on pupils: with immediate and continuous measurement of pupils' body movement frequency.
- 2013 - 2017 Class size and instructional or assessment method interaction on longitudinal academic achievement change.
- 2012 - 2016 A Study on the Characteristics of the Child Rearing Policies of Municipalities by the Trance Disciplinary Approach
- 2011 - 2015 How Nursery Staff Approaches Reduce Mothers' Parenting Stress.
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Papers (29):
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Koyo Yamamori, Masaru Tokuoka, Yasuhito Hagiwara, Yoshihiro Oouchi, Keiko Nakamoto, Takamichi Isoda. Effects of Class Size and Provision of Learning Goals and Feedback on Students’ Two-Year Achievement Trajectories:. The Japanese Journal of Educational Psychology. 2021. 69. 3. 297-316
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野澤義隆, 大内善広, 萩原康仁. 保育士の育児理解と多重役割理解が母親のマルトリートメントに与える影響. 東京未来大学紀要. 2021. 15. 141-148
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A study of the effects of mothers' cognitions about directive/acceptive support from childcare workers on childcare stress : Focused on the regular or non-regular employment. 2021. 29. 3. 15-29
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徳岡 大, 山森 光陽, 大内 善広, 草薙 邦広, 中島 健一郎. 小学生の学習意欲の推移に対するクラスサイズの影響と学校レベルのSESによる違い. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2021. 63. 310
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山森 光陽, 大内 善広, 徳岡 大, 草薙 邦広. 小中移行にともなうクラスサイズの増減による学力推移の違い-小4終了時から中2終了時を対象としたパネルデータの分析. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2021. 63. 285
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MISC (22):
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大内善広. 幼稚園教諭養成課程における領域「言葉」のICTを活用した指導法教育の現状. JIU教職課程年報. 2023. 6. 35-40
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山森 光陽, 長野 祐一郎, 徳岡 大, 草薙 邦広, 大内 善広. 生理心理学的指標を用いた授業中の教師の認知負荷の把握-Capturing Teachers' Cognitive Load Throughout Lessons Using Physiological Psychological Indices. 日本教育工学会論文誌 = Japan journal of educational technology / 日本教育工学会 編. 2023. 47. 1. 127-139
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山森 光陽, 草薙 邦広, 大内 善広, 徳岡 大. クラスサイズ及び学校移行に伴うクラスサイズの変化が小学校第4学年から中学校第2学年までの国語,社会,理科の学力偏差値推移に与える影響-Class Size and Class-Size Change Co-occurring with School Transition Impact on the Academic Achievement of Standardized Score Trends : Fourth to Eighth Grade Japanese language, Social Studies, and Science. 発達心理学研究 = The Japanese journal of developmental psychology / 日本発達心理学会発達心理学研究編集委員会 編. 2022. 33. 4. 391-406
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山森 光陽, 大内 善広, 徳岡 大, 草薙 邦広, 萩原 康仁. クラスサイズによる小学校第2学年から第6学年までの国語の学力推移の違い. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2019. 61. 0. 244-244
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徳岡 大, 山森 光陽, 中島 健一郎, 大内 善広, 草薙 邦広, 萩原 康仁. 学級規模による小学校第4学年から第6学年までの学習意欲推移の違い. 日本教育心理学会総会発表論文集. 2019. 61. 0. 376-376
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Books (2):
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教職に生かす教育心理学
みらい 2019 ISBN:9784860154899
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3ステップでらくらく1年間の通知表文例177
教育開発研究所 2008 ISBN:4873805058
Lectures and oral presentations (59):
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保育所等における子育て講座・イベントへの父親の参加状況,実施要望と育児動機づけの関連の検討
(日本教育心理学会第64回総会 2022)
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父親の育児動機づけ尺度の母親への適用可能性の検討
(日本心理学会第86回大会 2022)
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父親の育児動機づけが家事育児行動に与える影響
(日本発達心理学会第33回大会 2022)
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社会人の何割が大学での「学び直し」に関心を持つのか
(日本心理学会第86回大会 2022)
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保育者とのコミュニケーションが父親の育児動機づけに与える影響の研究
(日本心理学会第85回大会 2021)
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Works (4):
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国立教育政策研究所「教育条件整備に関する総合的研究」 学校規模研究分野-教授学習過程部門(研究協力者)
2010 -
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子どもの発達への心理学からのメッセージ (放課後指導指導員等研修会『児童発達の理論』講演)
2009 -
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文部科学省 教職員配置に関する調査研究委託事業 生活集団および学習集団の規模と教育効果に関する調査研究報告書 第2分冊 学級規模が児童生徒の学級や学校の生活への適応および生活態度に与える影響
2008 -
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文部科学省 教職員配置に関する調査研究委託事業 「少人数教育に関する調査研究事業」報告書 第1部 少人数指導の教育的効果
2007 -
Education (2):
- 2003 - 2009 Waseda University
- 2001 - 2003 Waseda University
Professional career (1):
Work history (5):
- 2023/04 - 現在 Tokyo Future University
- 2019/04 - 2023/03 Josai International University Faculty of Social Work Studies Department of Social Work Studies
- 2012/04 - 2019/03 Josai International University Faculty of Social Work Studies Department of Social Work Studies
- 2009/04 - 2012/03 Teikyo Gakuen Junior College Lecturer
- 2007/04 - 2009/03 Waseda University School of Education Research Assistant
Awards (1):
Association Membership(s) (7):
日本公衆衛生学会
, LIBERAL AND GENERAL EDUCAITION SOCIETY OF JAPAN
, 日本心理学会
, 日本教育心理学会
, 日本小児保健協会
, 日本社会福祉学会
, 日本保育学会
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