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J-GLOBAL ID:200901088348301503   Update date: Oct. 09, 2024

MORITA AIKO

モリタ アイコ | MORITA AIKO
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Educational psychology
Research theme for competitive and other funds  (19):
  • 2022 - 2025 Peer Tutoring Practice Based on a Cognitive Counseling Approach for University Students Learning English
  • 2022 - 2025 学習者の視点に基づく科学的に有効な教科書デザイン開発:中学生の視線計測による検討
  • 2021 - 2024 個別最適化された読解支援を提案する新たなオンライン読解力アセスメントの開発
  • 2019 - 2022 Research on the Development of Teaching Profession and Training the Teacher Educator focusing on the Functions of Portfolio Evaluation
  • 2019 - 2022 中学生は教科書をどのように見ているのか:「教えたいことが伝わりやすい」教材開発へ
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Papers (40):
  • 森田 愛子, 遠藤 直, 有馬 多久充, 梁 葉飛. 物語読解時の内声化と没入特性との関連. 読書科学. 2024. 65. 3-4. 181-193
  • 梁葉飛, 有馬多久充, 森田愛子. 文章黙読時の内声化の程度と眼球運動の関連. 認知心理学研究. 2024. 22. 1. 41-49
  • 森田 愛子. わが国の教育心理学の研究動向と展望 教授・学習・認知. 教育心理学年報. 2023. 62. 30-48
  • Morita, A, Fukuya, I. Impact of decorative pictures in learning materials: The effect of attention-grabbing features. Applied Cognitive Psychology. 2023
  • Barrouillet, P, Camos, V, Minamoto, T, Nishiyama, S, Chooi, W.-T, Morita, A, Logie, R. H, Saito, S. Time sharing in working memory processing. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition. 2023
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MISC (26):
  • The Effect of Mock Lesson with ALT for Pre-service Elementary School Teachers. JES journal. 2016. 16. 195-210
  • Study support for a junior high school student who has difficulty with solving graphic problems and word problems. 2016. 22. 35-43
  • 徳岡 大・森田 愛子・佐藤 深雪. 他者のためになると思うことで意欲は上昇するか : 仮想場面を用いた検討. 広島大学心理学研究. 2016. 15. 195-202
  • 福屋いずみ, 山根嵩史, 田中 光, 吉川 基, 森田愛子. 状況確認が口頭説明の理解に及ぼす影響. 広島大学心理学研究. 2016. 15. 203-213
  • Study support for an elementary school child who has difficulty with solving ratio word problems. 2015. 21. 25-34
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Books (1):
  • 特別活動・生徒指導・キャリア教育
    協同出版 2021
Lectures and oral presentations  (67):
  • 数学教科書におけるdecorative pictureの注視時間-読み手の専門性との関連-
    (日本教育心理学会第66回総会 2024)
  • 小学生の国語力により音声読解支援の効果は異なるか
    (日本教育工学会第45回全国大会 2024)
  • 音楽から連想する色イメージ
    (日本心理学会第88回大会 2024)
  • 内声化スタイルと音読時の眼球運動の関連
    (日本基礎心理学会第42回大会 2023)
  • 物語読解時の内声化の具象性と没入の関連
    (中国四国心理学会第79回大会 2023)
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Professional career (1):
  • Doctor of Philosophy in Psychology (Hiroshima University)
Work history (6):
  • 2020/04 - 現在 Hiroshima University Graduate School of Humanities and Social Sciences Professor
  • 2018/04/01 - 2020/03/31 Hiroshima University Graduate School of Education Professor
  • 2008/04/01 - 2018/03/31 Hiroshima University Graduate School of Education Associate Professor
  • 2006/04/01 - 2008/03/31 Fukuoka University of Education Associate Professor
  • 2005/04/01 - 2006/03/31 Fukuoka University of Education Lecturer
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Committee career (8):
  • 2023/12/01 - 2026/11/30 日本基礎心理学会 理事
  • 2024/04/01 - 2026/03/31 日本認知心理学会 常務理事
  • 2023/04/01 - 2026/03/31 日本読書学会 理事
  • 2021/11/01 - 2025/10/31 日本心理学会 「心理学研究」編集委員会副編集委員長
  • 2021/04/01 - 2025/03/31 認知心理学会 「認知心理学研究」副編集委員長
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Awards (1):
  • 2020/09/20 - 日本教育心理学会 教育心理学研究優秀論文賞 音声化と内声化が文章の理解や眼球運動に及ぼす影響
Association Membership(s) (10):
Chugoku-Shikoku Psychological Association ,  Japanese School Psychology Association ,  Japan Society for Educational Technology ,  The color science association of Japan ,  Japan Society for Working Memory ,  Japanese Cognitive Science Society ,  The Japanese Psychological Association ,  The Japanese Society for Cognitive Psychology ,  The Japanese Association of Educational Psychology ,  The Japanese Psychological Association
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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