Rchr
J-GLOBAL ID:200901089006380734   Update date: Aug. 08, 2024

Nasukawa Tomoko

ナスカワ トモコ | Nasukawa Tomoko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Early childhood education and childcare
Research keywords  (4): 乳幼児の子育ての支援に関する研究 ,  幼児教育における表現活動に関する研究 ,  A Study on the Improvement of nature on Kindergarten Teachers ,  A Study on Expressive Activity of Early Childhood Education
Research theme for competitive and other funds  (15):
  • 2023 - 2026 保育者養成カリキュラムにおけるSDGs評価スケールの開発
  • 2015 - 2019 Early childhood ESD in Japan -Examination of a childcare and education model to grow up in the area and create the area-
  • 2014 - 2018 大学の機能強化としての就学前教育専門職(仮称)養成の高度化と幼小連携を含めた総合的カリキュラム開発
  • 2012 - 2015 Study on value functionality, new childcare model as a regional core station
  • 2006 - 2015 幼稚園における子育ての支援に関する研究
Show all
Papers (12):
  • Tomoko Nasukawa, Tetuo Komotchitani, Kimiko Hayama, Yuya Takagi. Development of Lessons Intended for SDGs in Nursery Teacher Training: Efforts in Early Childhood Education. St.Andrew’s University of Education Journal. 2023. 5. 45-60
  • Tomoko Nasukawa, Kei Saiga, Tomomi Hara, Ryoichi Imaizumi, Misuzu Ikeda. The Genealogy and Contemporary Significance of Physical Expression in the Postwar History of Childcare Content: Focusing on Tokura Haru and Saito Kimiko. St.Andrew’s University of Education. 2023. 5. 46-60
  • Tomoko Nasukawa, Yoko Kusumoto. Meaning of Recording in Parenting : Analysis of Play Stories by Mothers. St.Andrew’s University of Education. 2022. 4. 64-75
  • Yoshimi Takahata, Tomoko Nasukawa, Isono Kumiko. Parental Supprt and Transfomation in the Interdubjectivity in Play of Children up to Two Years Old:Episodes in the Childcare Support Room. Reserch on Early Childhood Care and Education in Japan. 2018. 56. 3. 161-173
  • 礒野久美子, 名須川 知子, 高畑芳美. 子育て支援ルームにおける『プレイストーリー』の試み. 兵庫教育大学研究紀要. 2016. 48
more...
MISC (44):
  • Research on the child care support with the father participation: in the practice of "growing glutinous rice". The Journal of school education. 2009. 21. 123-128
  • Women's education and life courses in India (2) A field work project in Delhi and Bhopal in 2007. Hyogo University of Teacher Education journal. 2008. 33. 85-98
  • A research on supports of child rearing in the community: the meaning of open kindergarten in Hyogo University Kindergarten. 2008. 20. 67-72
  • 遊戯作品にみられる動きのリズムの変遷に関する研究 -明治期から昭和前期まで-. 保育学研究. 2002. 40(2)
  • A Study on the Process of Rhythm of Body Movement through Works of Plays and Songs -Since Meiji era to Showa era-. Research on Early Childhod Care and Education in Japan. 2002. 40(2)
more...
Books (23):
  • Utlize in Early Childhood Education for ECCE
    2023 ISBN:9784780312829
  • 子ども理解の理論及び方法
    萌文書林 2019
  • 持続可能な社会をつくる日本の保育ー乳幼児期におけるESD
    かもがわ出版 2018
  • MINERVA はじめて学ぶ保育 全12巻
    2017
  • 保育者を生きるー専門性と養成
    東京大学出版 2016
more...
Works (8):
  • 幼稚園における「親育てプログラム」の開発と評価システムの開発
    2006 - 2008
  • 教職課程及び指導法に関する科目・保育内容の指導法
    2000 - 2001
  • 修士課程における効果的な教員養成カリキュラムの在り方
    1999 - 2000
  • 幼小連携カリキュラム開発に関する研究
    2000 -
  • 南アフリカにおける 国際女子体育会議参加作品(作舞・実演 フィルム参加)「タイム・クレバス」(時の亀裂)
    1977 -
more...
Education (4):
  • - 1980 Ochanomizu University
  • - 1980 Ochanomizu University Graduate School, Division of Humanities
  • - 1978 Ochanomizu University Faculty of Letters and Education
  • - 1978 Ochanomizu University Faculty of Letters and Education
Professional career (2):
  • - (Ochanomizu University)
  • Ph.D. in Education (Ochanomizu University)
Committee career (6):
  • 2024/05 - 現在 日本保育学会 理事
  • 2023/01 - 現在 The Japanese National Committee of OMEP President
  • 2018/12 - 現在 乳幼児教育学会 常任理事
  • 2013/06 - 現在 三田市子ども審議会 委員長
  • 1990 - 現在 日本オルフ音楽教育研究会 運営委員
Show all
Awards (1):
  • 2013/06 - 兵庫県 兵庫県教育功労章
Association Membership(s) (8):
ORFF-SCHULWERK GESELLSHAFT IN JAPAN ,  日本保育学会 ,  関西教育学会 ,  日本舞踊学会 ,  日本発達心理学会 ,  日本教育学会 ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR THE EDUCATION OF YOUNG CHILDREN ,  日本世代間学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page