Rchr
J-GLOBAL ID:200901089454422936   Update date: Aug. 27, 2024

Booka Mineko

ボウオカ ミネコ | Booka Mineko
Research field  (4): Rehabilitation science ,  Learning support systems ,  Rehabilitation science ,  Social welfare
Research keywords  (9): Practical Communication ,  Communication partner ,  Apps ,  Aphasia ,  Augmentative Alternative Commnunication(AAC)) ,  介護士支援 ,  Dementia ,  Communication skill ,  コミュニケーション障害
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2021 - 2024 失語症者の実用的コミュニケーション能力に着目した支援プログラムの開発と活用
  • 2013 - 2015 The development of communication support app for people with aphasia
  • 2010 - 2012 拡大代替コミュニケーションの活用に向けた評価方法の開発と実践的検証
  • 2009 - 2011 介護士のコミュニケーションスキルアップを支援するための実践的研究
  • 2008 - 2011 Development of a practical method to assess reading ability of people with dementia and its clinical application
Show all
Papers (44):
  • 津田 哲也, 坊岡 峰子, 中村 文, 渡辺 眞澄, 城本 修. 失語症友の会との交流が言語聴覚士を目指す大学1年生に与える学習効果 学生へのアンケート調査結果より. 人間と科学: 県立広島大学保健福祉学部誌. 2021. 21. 1. 73-79
  • 坊岡峰子, 金子努. ケアマネジメント教育におけるアクティブラーニングの効果-多職種連携教育(IPE)に焦点をあてて. 県立広島大学保健福祉学部誌 人間と科学. 2020. 20. 1. 73-82
  • Tomu Danura, Tetsuya Hirotomi, Mineko Booka, Chisato Shibasaki, Huruka Ikeno. Augmentative and Alternative Communication symbol identifiation task performed by individuals with various types aphasia. Proc. of the 14th International symposium on advanced science and technology in experimental mechanics proceeding. 2019. 1-6
  • 津田哲也, 加藤正太朗, 坊岡峰子. 純粋失読1例に対するモバイル端末の活用効果-文字認識・音声読み上げアプリケーションの臨床応用-. 言語聴覚研究. 2018. 15. 4. 356-351
  • BOOKA Mineko, Kitamura Fuko, Hirotomi Tetsuya, Sakai Miyabi. Are Communication Apps (Hierarchical ver.) Effective for People with Aphasia?. The 12th ICME International Conference on Complex Medical Engineering (CME 2018). 2018
more...
MISC (18):
  • 三上 裕子, 沖田 啓子, 市本 将也, 小山 善仁, 山田 那々恵, 坊岡 峰子. 失語症者向け意思疎通支援者養成研修における要点筆記技術の習得支援. 日本コミュニケーション障害学会学術講演会予稿集. 2023. 49回. 85-85
  • 坊岡 峰子, 井関 有香, 綿森 淑子. CADL実用コミュニケーション能力検査の改訂に向けたアンケート調査. 日本コミュニケーション障害学会学術講演会予稿集. 2023. 49回. 86-86
  • 神崎 健二, 舩川 亜沙子, 日野 美香, 向原 侑菜, 實利 祐衣乃, 佐藤 朋世, 坊岡 峰子, 近藤 啓太. 生活期の言語障害患者に対する長期にわたるグループ訓練の効果. 高次脳機能研究. 2023. 43. 1. 40-40
  • 坊岡 峰子, 原田 俊英, 石崎 文子. 失語症者に対する言語聴覚療法が生活におよぼす効果 17年間の経過より. 日本老年医学会雑誌. 2022. 59. 4. 593-594
  • 秋田 美菜穂, 坊岡 峰子, 新谷 桃果. チャットグループによる失語症者へのアプローチ 写真・ネット情報がおよぼす効果. 言語聴覚研究. 2020. 17. 3. 203-204
more...
Books (9):
  • 認知症ケア用語辞典
    2016
  • 失語症の訓練教材ー140の教材と活用- 第2版
    三和書店 2016
  • 標準言語聴覚障害学 失語症学 第2版
    医学書院 2015 ISBN:9784260020954
  • 福祉実践の未来を拓く 実践現場からの提言(浅野 仁先生退任記念論文集)
    中央法規 2008
  • シリーズ言語臨床事例集第13集 拡大代替コミュニケーション(AAC)
    学苑社 2006
more...
Lectures and oral presentations  (68):
  • CADL 改訂に向けたパイロットスタディ
    (第25回日本言語聴覚学会 in 兵庫・神戸 2024)
  • 失語症者のAAC 活用に向けた支援方法とその効果
    (第25回日本言語聴覚学会 in 兵庫・神戸 2024)
  • 失語症者向け意思疎通支援者養成研修における情報伝達に関する意識について
    (第50回コミュニケーション障害学会 2024)
  • Messages from them as Adults - Toward Supporting Children with Developmental Disabilities
    (2023)
  • Eye gaze analysis on aided conversations with;an individual with aphasia
    (HCG Symposium 2019 2019)
more...
Professional career (3):
  • 社会福祉学 博士 (関西学院大学)
  • 社会福祉学 修士 (関西学院大学)
  • 社会福祉学 学士 (日本福祉大学)
Committee career (2):
  • 2015/07 - 2017/06 一般社団法人 日本リハビリテーション工学協会 代議員
  • 2007/04 - 2010/03 福山市教育委員会 特別支援教育巡回相談員
Awards (6):
  • 2019 - (社団)広島県言語聴覚士協会 第3回広島県言語聴覚士会学術集会 大会奨励賞 失語症者の会話パートナーに求められるコミュニケーションスキル-アプリを含むAAC活用
  • 2015/09 - 生活生命支援医療福祉工学系学会連合大会 LIFE2015 若手プレゼンテーション賞 話し言葉によるコミュニケーションが困難な人と支援者によるSTalk2利用の実態(第2報)
  • 2014/09 - 生活生命支援医療福祉工学系学会連合大会2014 若手プレゼンテーション賞 話し言葉によるコミュニケーションが困難な人と支援者によるSTalk2利用の実態
  • 2012 - 第13回日本認知症ケア学会大会 石﨑賞 コミュニケーションのためのコミュニケーションの意義
  • 2010 - 第36回日本コミュニケーション障害学会 発表奨励賞 会話相手のコミュニケーションスキルが認知症高齢者との会話に及ぼす影響
Show all
Association Membership(s) (8):
International Society of Augmentative and Alternative Communication ,  日本認知症ケア学会 ,  日本社会福祉士会 ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF RESEARCH ON CARE AND WELFARE ,  JAPAN ACADEMY FOR COMPREHENSIVE REHABILITATION ,  REHABILITATION ENGINEERING SOCIETY OF JAPAN ,  JAPANESE ASSOCIATION OF COMMUNICATION DISORDERS ,  日本言語聴覚学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page