Rchr
J-GLOBAL ID:200901089954515680   Update date: Feb. 11, 2023

Haino Sumiko

ハイノ スミコ | Haino Sumiko
Affiliation and department:
Other affiliations (1):
Research field  (3): Education - general ,  Cultural anthropology and folklore ,  Foreign language education
Research keywords  (6): Brazilian Immigtants in the World ,  Portuguese as a Heritage Language ,  移民第二世代(在日ブラジル人) ,  在日ブラジル人学校 ,  The second Generation of Brazilian Immigrants in Japan ,  Brazilian School in Japan
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2022 - 2026 継承ポルトガル語教育における言語文化継承の普遍的意義と現代的価値に関する一考察
  • 2019 - 2022 継承ポルトガル語教育における異文化間能力形成に向けた実践に関する研究
  • 2017 - 2022 南米日系人及び現地コミュニティにおける日本語教育・日本型教育・日本文化の発信・普及のためのプログラム開発
  • 2015 - 2018 在日ラテン系二世の多角的分析
  • 2015 - 2018 移民第二世代の母語継承語の資産性に関する国際比較研究
Show all
Papers (23):
  • 拝野寿美子. 継承語教育における社会情緒的能力向上むけた試み-継承ポルトガル語教師養成コースの事例から-. 言語教育研究. 2021. 32. 141-162
  • 拝野寿美子. 日本における継承ポルトガル語教育の実践:個人の異文化間能力の形成と社会の多文化共生を目指す試み. Encontros Lusófonos. 2021. 22. 1-22
  • 拝野 寿美子. ロンドン在住ブラジル人移住者と子どもたちの継承語教育. JICA横浜海外移住資料館研究紀要. 2018. 12. 49-65
  • HAINO Sumiko. O significado do PLH para as Educadoras Brasileiras. Encontros Lusófonos. 2018. 19. 33-40
  • 拝野 寿美子. 「日本に住む移民の子ども」研究の課題と展望-ブラジルにつながる子どもたちの事例を手掛かりに-. 神奈川大学 心理・教育研究論集. 2017. 42. 47-58
more...
MISC (3):
  • Trends and Perspectives of Immigrant Children's Studies in Japan. 2018. 24. 35-40
  • 〈Resenha〉. 2015. 17. 17. 34-40
  • 拝野寿美子. 「坪居壽美子『かなりやの唄 ペルー日本人移民激動の一世紀の物語』2010年 連合出版」. 移民研究年報. 2011. 17. 133-134
Books (16):
  • 異文化間教育事典
    明石書店 2022 ISBN:9784750353999
  • O POLH na Europa - Português como Língua de Herança Volume 3 - Itália (欧州の継承ポルトガル語 第3巻 イタリア)
    Portugal, Sagarana Editora 2021 ISBN:9789895317394
  • 顕在化する多言語社会日本:多言語状況の的確な把握と理解のために
    三元社 2020 ISBN:9784883035212
  • Português como Lingua de Herança - uma disciplina que se estabelece (継承ポルトガル語:確立されつつあるディシプリン)
    Campinas, Brasil, Pontes Editores 2020 ISBN:9786556370163
  • Vidas de Professores de Português Língua de Herança (継承ポルトガル語教育者としての日々)
    Instituto Politécnico de Santarém / Escola Superior de Educação 2019 ISBN:9789729434112
more...
Lectures and oral presentations  (38):
  • O ensino do português como língua de herança para as crianças se adaptarem às escolas “japonesas”
    (I Seminário Nucli-IsF-UFG Imigrantes e suas Línguas de Herança - Possibilidades de Aprendizado em Contextos Informais, Não-Formais e Formais 2023)
  • PLH: a ferramenta que nos conecta ao mundo afora
    (V Simpósio do PLH em Hamamatsu 2022)
  • Escrever os artigos científicos sobre o ensino do Português como Língua de Herança
    (V Simpósio do PLH em Hamamatsu 2022)
  • A Study on Teaching Materials of Portuguese as a Heritage Language in Japan: Focusing on Content Rooted in the Daily Lives of learners
    (2022)
  • 日本における継承語教育の意義を考える:在日ブラジル人の事例を中心に
    (筑波大学『2021年度移民研究フォーラム 「外国にルーツを持つ子どもの言語環境とコミュニケーション」』 2022)
more...
Education (3):
  • 2004 - 2008 Tokyo Gakugei University United Graduate School of Education
  • 2002 - 2004 The Open University of Japan School of Graduate Studies Graduate School of Arts and Sciences
  • 1985 - 1989 Sophia University Faculty of Foreign Studies Department of Portuguese Language and Luso-Brazilian Studies
Professional career (2):
  • Master(Liberal Arts) (The Open University of Japan)
  • Ph.D in Education (Tokyo Gakugei University)
Work history (3):
  • 2020/04 - 現在 Kanda University of International Studies Faculty of Foreign Languages Department of Spanish and Portuguese, Brazilian Portuguese Major Associate Professor
  • 2014/04 - 現在 Sophia University Faculty of Foreign Studies
  • 2012/04 - 2021/09 Kanagawa University Faculty of Human Sciences Part-Time Lecturer
Committee career (8):
  • 2020/06 - 現在 日本移民学会 大会企画委員
  • 2018 - 現在 バイリンガル・マルチリンガル子どもネット 理事
  • 2017/06 - 現在 異文化間教育学会 紀要編集委員
  • 2005 - 現在 特定非営利活動法人 大泉国際教育技術普及センター 理事
  • 2016/06 - 2022/06 日本移民学会 理事
Show all
Association Membership(s) (4):
バイリンガル・マルチリンガル子どもネット ,  母語・継承語・バイリンガル教育学会 ,  日本移民学会 ,  異文化間教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page