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J-GLOBAL ID:200901090356014852
Update date: Oct. 06, 2024
Yamaguchi Takane
ヤマグチ タカネ | Yamaguchi Takane
Affiliation and department:
Job title:
Lecturer
Research field (5):
Educational psychology
, English linguistics
, Primary/secondary education and curricula
, Educational technology
, Foreign language education
Research keywords (1):
English education, Teacher education, Reading, Listening, Oral reading
Research theme for competitive and other funds (14):
- 2023 - 2026 Methods for Developing Reflective Skills at each Level of the English Teaching Curriculum for Elementary and Secondary English Language Teachers
- 2019 - 2022 全国都道府県英語教育研究テーマの調査研究特別委員会
- 2019 - 2022 Systematizing Portfolio as a Reflection Tool and Developing its Application Guide
- 2018 - 2022 A New EFL e-Learning Package Development for a Better Collaboration between High Schools and Universities Taking the Entrance Exam Reform as an Opportunity
- 2018 - 2022 Development and practical research of a system for supporting autonomous learning using English video and text materials on the Web
- 2018 - 2019 JACET関東支部特別研究プロジェクトB
- 2016 - 2019 Japanese Portfolio for Student Teachers of Languages: Development of J-POSTL Elementary
- 2016 - 2018 TED Talksを対象とした検索システム開発を目指したコーパスの構築
- 2015 - 2018 Advancement and standardization of fast reading and oral training utilizing chunking display and readablilty measurement
- 2015 - 2018 Development of web-based test to measure reading rate of English passages
- 2014 - 2016 英文黙読速度と理解度とテキストのリーダビリティを測定する教材を使った学習についての研究
- 2013 - 2016 Dissemination of Japanese Portfolio for Student Teachers of Languages and Demonstative Study on Standards for Competencies in Conducting Classes in English
- 2011 - 2015 Projet de recherche sur le cadre commun de l'enseignement de langues
- 2012 - 2015 Research on chunk-based display method to enhance fast reading
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Papers (32):
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Promoting Reflection in English Teaching Methodology Courses: Current Trends and Challenges. Language teacher education : JACETSIG-ELE journal = 言語教師教育 : JACET教育問題研究会会誌. 2024. 11. 2. 23-35
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Fumiko Kurihara, Takane Yamaguchi, Sakiko Yoneda, Eri Osada, Rie Adachi. Developing J-POSTL Elementary for English Language Teacher Education in Japan: Challenges and Opportunities. Tools, Techniques and Strategies for Reflective Second & Foreign Language Teacher Education. 2024. 53-72
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山口 高領. 小学校での外国語指導者を養成するための教職課程における自己評価記述文への自己評価の変化. Language teacher education : JACETSIG-ELE journal = 言語教師教育 : JACET教育問題研究会会誌. 2022. 9. 1. 20-40
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山口 高領. 外国語支援活動を通して教職課程履修生は何を学ぶか : 報告時に言及された自己評価記述文の分析. Language teacher education : JACETSIG-ELE journal = 言語教師教育 : JACET教育問題研究会会誌. 2022. 9. 1. 120-131
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米田 佐紀子, 土屋 佳雅里, 山口 高領. 「中学校へのパスポート(仮称)」作成に向けた予備調査. Language teacher education : JACETSIG-ELE journal = 言語教師教育 : JACET教育問題研究会会誌. 2022. 9. 1. 132-141
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MISC (10):
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英語教職課程における「振り返り」の指導に関する調査結果. 2024. 11. 1. 94-109
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山口 高領. これからの小学校英語指導者に必要な資質・能力の特定-小学校教職課程履修生と小学校教員から得られた調査結果を基に-. 言語教育エキスポ2020予稿集. 2020. 6. 45
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山口 高領. 小学校現職教員対象「J-POSTL エレメンタリー」-全国調査結果の概要と今後の課題-,. 言語教育エキスポ2019予稿集. 2019. 5. 4-7
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山口 高領. 2015年度 第8回研究会(TALK TIME) 理論を補完する授業の工夫 : 4月からの授業を振り返りながら. Dialogue : TALK紀要. 2017. 15. 49-51
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神保 尚武, 久村 研, 山口 高領. 2014年度 第1回研究会(ワークショップ) 英語教育が変わる『言語教師のポートフォリオ』(J-POSTL)とは何か. Dialogue : TALK紀要. 2016. 14. 23-25
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Books (17):
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小学校英語科教育の課題と今後の方向性-JACET7提言に関する自由記述回答の分析から-
大学英語教育学会(JACET) 全国都道府県英語教育研究テーマの調査研究特別委員会 2022
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調査成果報告書
JACET全国都道府県英語教育研究テーマの調査研究特別委員会 2022
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Using the J-POSTL Elementary at University Teaching Courses
JACET SIG on English Language Education 2022
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新しい時代の英語科教育法:小中高を一貫した理論と実践
学文社 2019 ISBN:4762028614
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音読とリテリングのための15話
金星堂 2019 ISBN:4764740834
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Lectures and oral presentations (59):
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Enhancing Reflectiveness in the English Teacher Education Programs: Based on the Results of a National Questionnaire Survey Title in Japanese
(JACET 2024 International Convention 2024)
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全国調査から得られた英語教職課程での省察指導のあり方
(言語教育エキスポ2024 2024)
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Utilizing Portfolios to Encourage Deeper Reflection in English Teaching Programs for Primary and Secondary Education
(JACET 62nd International Convention 2023)
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Challenges and Prospects of Pre-service Teacher Education Using Portfolios as a Reflection Tool
(57th RELC International Conference 2023)
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Self-assessment of Students Using Portfolios in an Elementary School Teacher Training Course and Key Points for Guidance
(JACET 61st International Convention 2022)
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Education (4):
- 1999 - 2005 Waseda University Graduate School, Division of Education
- 1997 - 1999 Waseda University Graduate School, Division of Education
- 1995 - 1997 Waseda University Faculty of Literature
- 1991 - 1995 Waseda University Faculty of Laws
Professional career (3):
- 学士(法学) (早稲田大学)
- 学士(文学) (早稲田大学)
- 修士(教育学) (早稲田大学)
Work history (13):
- 2019/04 - 現在 Shumei University
- 2013/04 - 現在 Meiji University School of Information and Communication
- 2017/04 - 2023/03 Tokyo University of Agriculture and Technology
- 2018/04 - 2019/03 Tokyo Metropolitan University
- 2017/04 - 2019/03 St.Margaret's Junior College Department of Contemporary Communication
- 2011/04 - 2019/03 Daito Bunka University Faculty of Literature, Department of English and American Literature
- 2012/04 - 2017/03 Waseda University Faculty of Social Sciences
- 2007/10 - 2012/03 Waseda University School of Social Sciences
- 2007/04 - 2012/03 Waseda University School of Education
- 2007/04 - 2012/03 Toyo University Faculty of Human Life Design
- 2004/04 - 2007/03 Waseda University School of Education
- 2000/04 - 2007/03 Tokiwa University College of Human Science
- 2003/04 - 2004/03 Toyo University
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Committee career (3):
- 2018/04 - 現在 外国語教育メディア学会関東支部 研究紀要編集事務長
- 2021/06 - 2025/06 The Japan Association of College English Teachers President of JACET Kanto
- 2019/04 - 2021/04 大学英語教育学会 関東支部副支部長
Awards (1):
- 2014/04 - Waseda University 第2回WASEDA e-Teaching Award
Association Membership(s) (4):
JACET SIG on English Language Education
, Tanabe Applied Linguistics Kenkyuukai
, The Japan Association of College English Teachers (JACET)
, The Japan Association for Language Education and Technology (LET)
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