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J-GLOBAL ID:200901090572088860   Update date: Jun. 06, 2020

Saito Satomi

サイトウ サトミ | Saito Satomi
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (2): Sociology of education ,  Education - general
Research keywords  (15): AIと教育 ,  移民統合 ,  TALIS ,  移民教育 ,  OECD ,  多文化主義 ,  コミュニティ ,  教員文化 ,  国際教員調査 ,  教師教育 ,  教育改革 ,  教員政策 ,  Japanese as Second Language Education ,  Science of Education (Curriculum Development) ,  Sociology of Education
Research theme for competitive and other funds  (9):
  • 2014 - 2018 日仏英独における移民の学力保障に関する比較教育研究
  • 2013 - 2017 EUにおける移民第二世代の学校適応
  • 2007 - 2010 移民の子どもに対する学力支援政策とその課題
  • 2007 - 2009 高等教育におけるシチズンシップおよびキャリア・コンピンシーの国際比較研究
  • 2008 - 2008 21世紀の大学戦略と質保証
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Papers (37):
  • 斎藤里美, 松原聡ほか. 学習者用デジタル教科書の効果的使用についての研究-佐賀県武雄市のデジタル教科書実証研究事業を中心に-. 現代社会研究. 2019. 16. 51-64
  • 斎藤 里美. 人工知能時代における外国語学習の意味-AI械械翻訳と対話ロボットを通して考える-. 日中言語対照研究論集. 2018. 20. 21-35
  • 斎藤里美, 松原聡ほか. 武雄市「ICTを活用した教育」による効果の検証(2)-「スマイル学習」への意識とその経年変化を中心に-. 現代社会研究. 2018. 15. 65-74
  • SAITO Satomi. The Meaning of "Learning" and "Academic Ability" in the the Age of Artificial Intelligence and Enhancement: Through an Analysis of Reports of the Advisory Board on Artificial Intelligence and Human Society. The Japanese Journal of Educational Research. 2017. 84. 4. 410-419
  • 斎藤 里美. 教育とエンハンスメントの社会学. <教育と社会>研究. 2017. 27. 41-48
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MISC (11):
  • 斎藤里美, 松原聡ほか. デジタル教科書の実証研究-先行導入した武雄市の事例を中心に-. 2018. 1-37
  • Literature Education in Korea through a Translation and Interpretation of Kim Donin"Kamja". The Journal of Language and Culture. 2000. 1
  • A Conceptual Analysis of Essential Commonalities in Swedish National Curriculum. Journal of Toyo University. 1999. 38
  • Attaining Public Access to Basic Scholarship for the Functionally Illiterate. The Japanese Journal of Educational Objectives and Evaluation Studies. 1998
  • A Conceptual Analysis of Essential Commonalities in Multicultural Education. Journal of Toyo University. 1998. 37
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Books (28):
  • グローバル化のなかの異文化間教育-異文化間能力の考察と文脈化の試み-
    明石書店 2019
  • 新版(改訂二版)教職入門
    図書文化 2019
  • Catching Up ? Intergenerational Mobility and Children of Immigrant
    2018
  • 教師教育研究ハンドブック
    学文社 2017
  • Immigrant Students at School: Easing the Journey Towards Integration
    2017
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Lectures and oral presentations  (24):
  • 人工知能と自動翻訳の時代になぜ外国語を学ぶのか
    (華中科技大学外国語学院日本語科20周年記念学術大会 2018)
  • 武雄市「ICTを活用した教育」デジタル教科書までの8年
    (関西ICT展 2018)
  • 人工知能(AI)時代における公教育
    (教育目標・評価学会 中間研究集会 2017)
  • 近未来社会における外国語学習の意味-異文化理解から多文化創造へ-
    (日中対照言語学会 第37回大会 2017)
  • 武雄市「ICTを活用した教育」による効果の検証-「スマイル学習」に関する保護者アンケートの結果を中心にー
    (国際公共経済学会 第31回研究大会 2016)
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Works (4):
  • The Japanese Journal of Educational Objectives and Evaluation Studies
    1998 -
  • Learner Participation in Material Development.
    1994 -
  • Forum on Japanese Teacher Training
    1993 -
  • National Forum on Japanese Language Teacher Education
    1992 -
Education (4):
  • - 1990 一橋大学大学院博士後期課程
  • - 1990 Hitotsubashi University
  • - 1982 Ochanomizu University
  • - 1982 Ochanomizu University
Professional career (1):
  • (BLANK)
Work history (5):
  • 2003 - 現在 Toyo University Faculty of Literature
  • 1996 - 2002 Toyo University Faculty of Literature
  • 1992 - 1995 Toyo University Faculty of Literature
  • 1990 - 1992 Toyo University Faculty of Literature
  • 1988 - 1990 日本学術振興会 特別研究員
Committee career (2):
  • (中国)華中科技大学外国語学院日本語科客員教授
  • 教育目標・評価学会 理事
Awards (1):
  • 1994 - エッソ女性のための研究奨励賞
Association Membership(s) (6):
THE JAPANESE SOCIETY FOR THE STUDY ON TEACHER EDUCATION ,  JAPAN COMPARATIVE EDUCATION SOCIETY ,  教育目標・評価学会 ,  日本教育社会学会 ,  日本教育学会 ,  JAPAN ASSOCIATION FOR MIGRATION POLICY STUDIES
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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