Rchr
J-GLOBAL ID:200901090572088860   Update date: Jul. 10, 2024

Saito Satomi

サイトウ サトミ | Saito Satomi
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (2): Sociology of education ,  Education - general
Research keywords  (12): AIと教育 ,  移民統合 ,  TALIS ,  移民教育 ,  OECD ,  国際教員調査 ,  教師教育 ,  教育改革 ,  教員政策 ,  Japanese as Second Language Education ,  Science of Education (Curriculum Development) ,  Sociology of Education
Research theme for competitive and other funds  (8):
  • 2021 - 2024 先端技術導入による公教育の構造変容とマイノリティの包摂可能性に関する総合的研究
  • 2019 - 2023 中等教育の生徒が早期離学・中退・進路変更する要因と対策に関する国際比較研究」
  • 2014 - 2018 日仏英独における移民の学力保障に関する比較教育研究
  • 2013 - 2017 EUにおける移民第二世代の学校適応
  • 2007 - 2009 高等教育におけるシチズンシップおよびキャリア・コンピンシーの国際比較研究
Show all
Papers (42):
  • SAITO Satomi. How does the generalization of enhancement impact public education. Annual Book of the Japanese Educational Research. 2022. 13. 213-233
  • SAITO Satomi. Issues Resulting from Data-Driven Education in the Study of Teacher Education. The 30th Annual Bulletin of the Japanese Society for the Study on Teacher Education. 2021. 30. 76-86
  • SAITO Satomi. なし. 2021. 163-168
  • SAITO Satomi. なし. 2021. 106-118
  • 斎藤里美, 松原聡ほか. 学習者用デジタル教科書の効果的使用についての研究-佐賀県武雄市のデジタル教科書実証研究事業を中心に-. 現代社会研究. 2019. 16. 51-64
more...
MISC (12):
  • 斎藤里美, 松原聡ほか. デジタル教科書の実証研究-先行導入した武雄市の事例を中心に-. 2018. 1-37
  • Literature Education in Korea through a Translation and Interpretation of Kim Donin"Kamja". The Journal of Language and Culture. 2000. 1
  • A Conceptual Analysis of Essential Commonalities in Swedish National Curriculum. Journal of Toyo University. 1999. 38
  • Attaining Public Access to Basic Scholarship for the Functionally Illiterate. The Japanese Journal of Educational Objectives and Evaluation Studies. 1998
  • A Conceptual Analysis of Essential Commonalities in Multicultural Education. Journal of Toyo University. 1998. 37
more...
Books (28):
  • グローバル化のなかの異文化間教育-異文化間能力の考察と文脈化の試み-
    明石書店 2019
  • 新版(改訂二版)教職入門
    図書文化 2019
  • Catching Up ? Intergenerational Mobility and Children of Immigrant
    2018
  • 教師教育研究ハンドブック
    学文社 2017
  • Immigrant Students at School: Easing the Journey Towards Integration
    2017
more...
Lectures and oral presentations  (24):
  • 人工知能と自動翻訳の時代になぜ外国語を学ぶのか
    (華中科技大学外国語学院日本語科20周年記念学術大会 2018)
  • 武雄市「ICTを活用した教育」デジタル教科書までの8年
    (関西ICT展 2018)
  • 人工知能(AI)時代における公教育
    (教育目標・評価学会 中間研究集会 2017)
  • 近未来社会における外国語学習の意味-異文化理解から多文化創造へ-
    (日中対照言語学会 第37回大会 2017)
  • 武雄市「ICTを活用した教育」による効果の検証-「スマイル学習」に関する保護者アンケートの結果を中心にー
    (国際公共経済学会 第31回研究大会 2016)
more...
Works (4):
  • The Japanese Journal of Educational Objectives and Evaluation Studies
    1998 -
  • Learner Participation in Material Development.
    1994 -
  • Forum on Japanese Teacher Training
    1993 -
  • National Forum on Japanese Language Teacher Education
    1992 -
Education (3):
  • 1985 - 1990 一橋大学大学院 博士後期課程 社会学研究科 満期退学
  • 1982 - 1985 Ochanomizu University Graduate School,
  • 1978 - 1982 Ochanomizu University Faculty of Letters and Education
Professional career (1):
  • Master of Arts (Ochanomizu University)
Work history (5):
  • 2003 - 現在 Toyo University Faculty of Literature
  • 1996 - 2002 Toyo University Faculty of Literature
  • 1992 - 1995 Toyo University Faculty of Literature
  • 1990 - 1992 Toyo University Faculty of Literature
  • 1988 - 1990 日本学術振興会 特別研究員
Committee career (2):
  • (中国)華中科技大学外国語学院日本語科客員教授
  • 教育目標・評価学会 理事
Awards (1):
  • 1994 - エッソ女性のための研究奨励賞
Association Membership(s) (6):
THE JAPANESE SOCIETY FOR THE STUDY ON TEACHER EDUCATION ,  JAPAN COMPARATIVE EDUCATION SOCIETY ,  教育目標・評価学会 ,  日本教育社会学会 ,  日本教育学会 ,  JAPAN ASSOCIATION FOR MIGRATION POLICY STUDIES
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page