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J-GLOBAL ID:200901091272474595   Update date: Nov. 09, 2024

Iwamoto Yutaka

イワモト ユタカ | Iwamoto Yutaka
Affiliation and department:
Other affiliations (1):
Homepage URL  (1): https://www.u-tokai.ac.jp/facultyguide/faculty/3330/
Research field  (7): Sociology ,  Environmental materials/recycling technology ,  Recycling systems and society ,  Education - general ,  Early childhood education and childcare ,  Science education ,  Environmental policy and society
Research keywords  (23): 関係人口 ,  交流人口 ,  SDGs ,  総合的な学習の時間 ,  総合的な探究の時間 ,  地域環境政策 ,  Environmental Education ,  まちづくり ,  Sustainability ,  観光まちづくり ,  Sustainable Development ,  Ethical Consumption ,  Fair Trade Town ,  Sustainable Community Development ,  Community Development ,  Education for Sustainable Development ,  Development Education ,  保育内容(環境) ,  科学教育 ,  Science Education ,  社会教育 ,  Fair Trade ,  教育方法学
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2020 - 2024 Empirical research on the role of 'relational guides' aiming to create a 'relational population' and the formation of a framework for evaluating their creation.
  • 2019 - 2024 Empirical study on the conditions for the formation of sustainable regions and ESD evaluation methods for the SDGs.
  • 2020 - 2021 コロナ禍における地方への移住志向拡大を契機とした、移住希望者の意識醸成及び関係人口創出に向けたシティープロモーション動画の企画及び制作
Papers (34):
  • 岩本泰, 室田憲一, 内田晴久, 藤吉正明, 北野忠. 持続可能な地域づくりに向けた関係人口創出論. 東海大学教養学部 紀要. 2024. 54. 31-37
  • Makiko KONDO, Ryogo OGINO, Haruhiko TANAKA, Sachi NINOMIYA-LIM, Yutaka IWAMOTO, Hiroyuki YUMOTO. Case Study for Conditions of Sustainable Community Formation (2): A Case Study of ESD and SDGs Promotion System in Sapporo City. Journal of Graduate School of Teacher Education, Saga University. 2023. 7. 234-250
  • Sachi NINOMIYA-LIM, Shinya SAITO, Shinichi MATONO, Ryogo OGINO, Makiko KONDO, Haruhiko TANAKA, Yutaka IWAMOTO, Hiroyuki YUMOTO. Case Study for Conditions of Sustainable Community Formation (3) A Case of the Civic Learning Activities in Relation to ESD and SDGs in Itabashi, Tokyo, Japan. Journal of Graduate School of Teacher Education, Saga University. 2023. 7. 251-270
  • 荻野亮吾, 田中治彦, 近藤牧子, 二ノ宮リムさち, 岩本泰, 湯本浩之. 持続可能な地域の形成条件に関する事例研究(1)ー岡山市におけるESD・SDGs推進体制を事例にしてー. 佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要. 2023. 7. 216-233
  • 岩本泰, 藤吉正明, 室田憲一, 藤野裕弘, 北野忠, 内田晴久. 地域とつながる「関係人口」創出の意義と可能性についての研究. 東海大学教養学部 紀要. 2023. 53. 31-41
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MISC (48):
  • 岩本 泰, 近藤 真由, 梶井 龍太郎, 室田 憲一, 二ノ宮リムさち. ESDにおける持続可能なライフスタイルを実践的に考える ~SOHUM「アースミュージアム」プロジェクト報告~. 東海大学教養学部 紀要. 2024. 54
  • 岩本泰, 近藤真由, 梶井龍太郎, 室田憲一, 木下理仁, 二ノ宮リムさち. 持続可能な社会の担い手を育むシティズンシップ教育の可能性 ~SOHUM「アースミュージアム」プロジェクト報告~. 東海大学教養学部 紀要. 2023. 53. 229-234
  • Yutaka IWAMOTO, Mayu KONDO, Ryutaro KAJII, Kenichi Murota, Yoshihito KINOSHITA. Significance of "education of SDGs" from the perspective of fashion: SOHUM "Earth Museum" project repor. 2022. 第52輯. 141-148
  • 岩本 泰, 近藤 真由, 梶井 龍太郎, 室田 憲一, 木下 理仁. 地域から考える「SDGs の教育」の意義 ~SOHUM「アースミュージアム」プロジェクト報告~. 東海大学教養学部 紀要. 2021. 第51輯. 161-170
  • 岩本泰, 近藤真由, 梶井龍太郎, 室田憲一, 木下理仁. フェアトレードタウンで考えるSDGsの意義 ~SOHUM「アースミュージアム」プロジェクト報告~. 東海大学紀要 教養学部. 2020. (50). 319-325
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Books (21):
  • 教育方法学辞典
    学文社 2024 ISBN:9784762033810
  • これからの地方創生・関係人口-関係人口から持続可能な地域の創り手へ
    人言洞 2024 ISBN:9784910917139
  • DX時代の人づくりと学び
    人言洞 2022 ISBN:9784910917016
  • 知る・わかる・伝えるSDGs IV 教育・パートナーシップ・ポストコロナ
    学文社 2022 ISBN:9784762031168
  • 知る・わかる・伝えるSDGs III 生産と消費・気候変動・海の豊かさ・陸の豊かさ・平和と公正
    学文社 2022 ISBN:9784762031106
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Lectures and oral presentations  (53):
  • 「カーボン・ニュートラル人材」育成に向けたリテラシーの検討
    (環境福祉学会 第20回年次大会 2024)
  • カーボンニュートラルに向けた国際動向や国際連携:マルチステークホルダーのコアリション
    (カーボンニュートラル達成に貢献する大学等コアリション第4回全体シンポジウム-カーボンニュートラルに向けた国際動向や国際連携- 2024)
  • ユネスコスクールで期待されるESDを考える~持続可能な地域/社会の担い手を育む課題解決学習の本質とは~
    (令和6年度ユネスコスクール定期レビュー研修会)
  • SDGs時代の環境政策・環境学習を考える
    (令和6年度 県・市町村環境学習研修 2024)
  • 「SDGs の教育」から考えるウェルビーイング考~多様性と包摂性の視点から~
    (東海大学湘南キャンパス 10号館 303号室 2024)
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Education (3):
  • 2002 - 2006 Tokyo Gakugei University United Graduate School of Education
  • 1999 - 2001 Tokyo Gakugei University Graduate School of Education Course of Envionmetal Education, ESD(Education for Sustainable Development)
  • 1993 - 1995 千葉大学大学院 教育学研究科 理科教育学専攻 修士課程 修了
Professional career (1):
  • 博士(教育学) (東京学芸大学)
Work history (13):
  • 2021/10 - 現在 Yokohama National University College of Education
  • 2021/04 - 現在 Tokai University School of Humanities and Culture Department of Human Development professor
  • 2013/04 - 2021/03 Tokai University School of Humanities and Culture, Department of Human Development
  • 2007/04 - 2016/03 Azabu University
  • 2010/04 - 2013/03 Ariake College of Education and the Arts
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Committee career (23):
  • 2024/05 - 現在 ユネスコスクール事務局(公益財団法人ユネスコ・アジア文化センター(ACCU)内) 令和6年度ユネスコスクール加盟校定期レビューの実施におけるレビューアドバイザー
  • 2024/04 - 現在 公益社団法人 日本青年会議所 関東地区神奈川ブロック協議会 かながわ総合学習 AWARD 実行委員会
  • 2019/10 - 現在 東京都板橋区 環境教育推進協議会委員
  • 2019/08 - 現在 日本環境教育学会 編集委員(査読担当)
  • 2018/06 - 現在 逗子フェアトレードタウンの会 理事
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Association Membership(s) (16):
エシカル協会 ,  逗子フェアトレードタウンの会 ,  かながわ開発教育センター ,  NGO グローバル・ヴィレッジ ,  認定NPO法人 ACE ,  開発教育協会 ,  日本ESD学会 ,  環境福祉学会 ,  JAPAN SOCIETY OF RESEARCH ON EARLY CHILDHOOD CARE AND EDUCATION ,  NATIONAL ASSOCIATION FOR THE STUDY OF EDUCATIONAL METHODS ,  SOCIETY OF JAPAN SCIENCE TEACHING ,  THE JAPAN SOCIETY FOR THE STUDY OF ADULT AND COMMUNITY EDUCATION ,  ASSOCIATION FOR CHILDREN'S ENVIRONMENT ,  JAPAN ASSOCIATION FOR INTERNATIONAL EDUCATION ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR ENVIRONMENTAL EDUCATION ,  Japan Association for Citizenship Education
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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