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J-GLOBAL ID:200901091501656260   Update date: May. 28, 2024

Ikeno Osamu

イケノ オサム | Ikeno Osamu
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (7): テーマ中心教授法 ,  異文化理解 ,  教師教育 ,  第2言語リーディング ,  Theme-based Language Instruction ,  Culture in Language Learning ,  Second Language Reading
Research theme for competitive and other funds  (19):
  • 2023 - 2027 外国語授業改善と児童の英語使用促進に資する「教室内英語力評価尺度」の開発と活用
  • 2023 - 2026 ICT環境を活用したリテラチャー・サークル実践の高度化と組織化
  • 2021 - 2024 Developing an "English for Teaching Purposes" program
  • 2020 - 2024 リテラチャー・サークルの話し合い活動における英語使用の実態調査と指導法の研究
  • 2020 - 2024 「教室内英語力評価尺度」を使用した小学校外国語授業改善と教師の専門的成長
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Papers (43):
  • IKENO, Osamu. -. SELES Journal. 2023. 43. 67-81
  • Raising Teachers' Awareness of Classroom English: A Case Study of Classroom Language Assessment Benchmark Development for Elementary School Teachers (Upper Grades). JASTEC Journal. 2023. 42. 1-16
  • 池野修. より良いティーム・ティーチングを実現するための教員研修. 四国英語教育学会紀要. 2020. 40. 31-44
  • 池野修. 小学校教員・中学校英語教員が考えるALTとのティーム・ティーチングの課題ー今治市での調査に基づいて. 大学英語教育学会 (JACET) 中国・四国支部研究紀要. 2020. 17. 37-52
  • Foreign Language Activities and junior high school English: A teacher survey 2018 in Imabari. 2019. 37. 1-10
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MISC (11):
  • In-service Training for College English Teachers : Maintaining/Improving the Quality of College English Courses(Fostering English Communicative Competence for Peace and Friendship). 2014. 53. 53-53
  • Nakata Yoshiyuki, Ikeno Osamu, Naganuma Naoyuki, Kimura Yuzo, Andrews Stephen. Classroom English Language Benchmarks for Japanese EFL Teachers(The Application of Contemporary Language Theories to Higher English Education: Focusing on the Importance of Content-based and Context-based Approaches) :. 2012. 51. 35-36
  • Development of the International Internship Programme in Education. Journal of faculty and staff development in higher education. 2011. 9
  • Ikeno Osamu, Horibe Hideo, Iwai Chiaki. A critical appraisal of culture teaching in English education(English Education at the Tertiary Level-in Search of a Consistent Curriculum from Elementary School through University). 2007. 46. 60-61
  • IKENO Osamu. Integrating Content Learning and Language Acquisition in University-Level English Lessons: A Report on the "Yutori Education and the Decline of Japanese Students' Academic Ability" Thematic Unit. The Japan Society of English Language EducationAnnual Review of English Language Education in Japan (ARELE). 2007. 18. 253-262
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Books (10):
  • 英語教育学の今-理論と実践の統合-(全国英語教育学会第40回研究大会記念特別誌)
    大修館書店 2014
  • リーディングとライティングの理論と実践(英語教育学大系第10巻)
    大修館書店 2010
  • ことばの対照
    くろしお出版 2010
  • 高等教育における英語授業の研究
    松柏社 2007
  • 日本語の分析と言語類型
    くろしお出版 2004
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Lectures and oral presentations  (21):
  • 英語教職課程における「英語教授課題遂行能力 (English for Teaching Purposes)」育成プログラムの実践
    (全国英語教育学会第48回香川研究大会 2023)
  • 「教師英語」についてのモデル及び議論の総合的・批判的検討ー効果的なティーチャー・トークについて考察するための基盤作りー
    (第22回小学校英語教育学会 (JES) 四国・徳島大会 2022)
  • 教室内英語力評価尺度(小学校高学年版)の開発ー総合的診断尺度作成における小学校教員の認識の変容ー
    (第22回小学校英語教育学会 (JES) 四国・徳島大会 2022)
  • 教室内英語力評価尺度(小学校版)の開発〜総合的診断尺度に諸点を当てて〜
    (第21回小学校英語教育学会 (JES) 関東・埼玉大会 2021)
  • より良いティーム・ティーチングを実現するための教員研修
    (2021年度四国英語教育学会高知研究大会 2021)
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Education (8):
  • - 1997 Kobe University
  • - 1997 Kobe University Graduate School, Division of Humanities and Social Sciences
  • - 1995 University of Hawaii
  • - 1995 University of Hawaii Graduate School Graduate School, Division of Language Education
  • - 1991 Kobe University
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Professional career (2):
  • M.A. in ESL (University of Hawaii of Manoa)
  • 第2言語としての英語修士 (ハワイ大学マノア校)
Committee career (12):
  • 2021/08 - 現在 全国英語教育学会 全国英語教育学会第48回香川研究大会 副実行委員長
  • 2012 - 現在 四国英語教育学会 副会長(愛媛県支部長)
  • 2005 - 現在 全国英語教育学会 紀要論文査読委員
  • 2004 - 現在 大学英語教育学会(JACET) 大学英語教育学会紀要 (JACET Bulletin, JACET Journal) 査読員
  • 2004 - 現在 大学英語教育学会(JACET) 中国・四国支部紀要論文査読委員
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Awards (2):
  • 2008 - 大学英語教育学会 実践賞(共同)
  • 1997 - 大学英語教育学会 新人賞
Association Membership(s) (8):
四国英語教育学会 ,  大学英語教育学会(JACET) ,  外国語教育メディア学会(LET) ,  全国英語教育学会 ,  TESOL ,  JACET ,  LET ,  TESOL
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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