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J-GLOBAL ID:200901092038908553
Update date: Feb. 21, 2024
Takatsuka Shigenobu
タカツカ シゲノブ | Takatsuka Shigenobu
Affiliation and department:
Job title:
Professor (Special Appointment)
Homepage URL (1):
https://sites.google.com/s.okayama-u.ac.jp/departmentofelt/takatsuka-s
Research field (1):
Foreign language education
Research keywords (4):
paraphrasing
, communication strategies
, 英語教育学
, English Language Teaching
Research theme for competitive and other funds (7):
- 2019 - 2023 Accelerating Japan's school reform through an analysis of IB education
- 2013 - 2016 Developing teaching/learning materials for understanding different words and phrases used to refer to the same referents in reading English texts
- 2010 - 2012 A study on the syllabus and method of teaching paraphrase as a communication strategy
- 2002 - 2004 Developing Curriculum and Teaching Materials for English Communication Grammar
- 2002 - 2004 The Use of Communication Strategies and Second Language Acquisition
- 1997 - 1999 Teaching communication strategies : content and methodology
- 1994 - 1995 Development of a soft-ware for computer-assisted description and analysis of the English as a foreign language classroom instruction, and its practical application
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Papers (42):
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青山 聡, 髙塚成信. 英語熟達度と筆記による訂正フィードバックが暗示的知識と明示的知識の発達に与える効果. 2019. 20. 73-84
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A Study on “Subject Contents Organization (SCO)” for Teacher Training Program in the Faculty of Education, Okayama University : Practice and Assessment of SCO in Elementary School and Junior High School Teacher Training Curriculum. 2018. 167. 79-89
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Fukuda, R, Takatsuka, S. Effects of bilingual science news reading and English summary writing activities: A case study. Journal for the Science of Schooling. 2018. 19. 137-150
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Practical Seminar for Teacher Profession on the Teacher Training Program at Okayama University : For the Making of Lecture to be able to Learn a Class Fourth Semester System from a Pillar Systematically for 60 Minutes. 2017. 7. 7. 81-90
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Research Forum : Reexamination of Word Length Effect : Immediate Serial Recall of Foreign Words. JALT journal : the research journal of the Japan Association for Language Teaching. 2016. 38. 2. 149-165
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MISC (19):
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髙塚成信. これからの中学校における英語教育に求められるもの. English Jouranl(岡山県中学校英語教育研究会). 2020. 43. 4-5
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髙塚成信. 提言2019: 小学校の英語教育. 山陽新聞. 2019
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『中学1年生から高校3年生まで6年間で学ぶ英語の「言い換え」-自分の英語力で何とか言える発信力をめざして-』. 科学研究費 基盤研究(C)研究成果報告書. 2014
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岡山大学における『教科構成学』の開発と実践-教科専門と教科教育を融合する-. SYNAPSE. 2012. 14. 14-17
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佐藤大介, 山根文男, 髙塚成信, 加賀勝. NetCommonsを活用した全学教職課程を支えるウエブサイトの構築-岡山大学の教職情報ポータルサイトを目指して-. 岡山大学教師教育開発センター紀要. 2011. 2. 162-170
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Books (14):
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新しい学びを拓く英語科授業の理論と実践
ミネルヴァ書房 2009
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英語教育実践学(松畑煕一先生退官記念論文集)
開隆堂出版 2006
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コミュニケーション方略の使用が言語習得に及ぼす影響に関する実証的研究
高塚成信 2005
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国連英検過去問題集C級2005年度版
三修社 2005
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国連英検過去問題集C級2004年度版
三修社 2004
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Lectures and oral presentations (12):
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アウトプットの直後に関連したインプットに触れることが日本人大学生の英作文における正確さの向上に与える影響:問題への気づきと言語形式の取り込みの関係
(第35回全国英語教育学会鳥取研究大会 2009)
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Text-based Peer-peer Collaborative Dialogue in a Computer-mediated Learning Environment in the EFL Context: A Sociocultural Perspective
(第34回全国英語教育学会東京研究大会 2008)
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Peer feedback through Bulletin Board System (BBS) in a college writing class
(第34回全国英語教育学会東京研究大会 2008)
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Communication Strategies: 研究の成果と課題
(2007年度JACET(大学英語教育学会)中国・四国支部岡山・鳥取ブロック研究会 2007)
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English as a Lingua Franca: Recent developments in ELF research and their pedagogical implications
(徳島県高等学校教育研究会外国語学会 2007)
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Education (3):
- 1983 - 1984 Lancaster University MA in Linguistics for English Language Teaching
- 1977 - 1979 Hiroshima University
- 1973 - 1977 Hiroshima University School of Education
Professional career (2):
- MA (Lancaster University)
- 教育学修士 (広島大学)
Work history (7):
- 2020/04 - 現在 Okayama University Professor (Special Appointment)
- 2007/04 - 2020/03 Okayama University Graduate School of Education
- 2002/04 - 2007/03 Okayama University Faculty of Education
- 1989/04 - 2002/03 Okayama University Faculty of Education
- 1986/04 - 1989/03 Okayama University Faculty of Education
- 1981/04 - 1986/03 Takuma National College of Technology
- 1979/04 - 1981/03 Takuma National College of Technology
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Committee career (6):
Association Membership(s) (2):
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