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J-GLOBAL ID:200901093660504970   Update date: Jan. 30, 2024

Kuno Hiroyuki

クノ ヒロユキ | Kuno Hiroyuki
Affiliation and department:
Job title: Associate professor
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (3): 生活科・総合的学習教育学 ,  教育方法学 ,  Curriculum and Instruction; Integrated Studies
Research theme for competitive and other funds  (23):
  • 2019 - 2025 Dialogue among East and West Asia for Reconstruction Pedagogy through Lesson Study
  • 2019 - 2024 授業研究における国際交流のためのエビデンス創出と解釈共同体の形成に関する開発研究
  • 2020 - 2023 教師のゲートキーピングと支援の研究-米・豪・蘭・西の社会科授業プロトコル分析-
  • 2017 - 2022 Construction Professional Capital through Lesson Study: An Empirical Research
  • 2017 - 2020 Lesson Study as School Professional Culture: A Comparative Study
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Papers (13):
  • 白井, 克尚, 久野, 弘幸. 総合的な学習の時間創設期における「個別最適な学び」と「協働的な学び」の両立の試み-緒川小による「支援」の開発に着目して--Attempts to achieve both “optimal individual learning” and “collaborative learning” during integrated learning:Focusing on the development of “support” by teachers at Ogawa Elementary School during its founding period. 生活科・総合的学習研究. 2023. 19. 1-10
  • 山下, 大喜, 白井, 克尚, 生嶌, 亜樹子, 久野, 弘幸. 愛知県新城市立新城小学校における校内授業研究の基盤構築-渥美利夫による校長室通信『考える』の分析をもとに--Historical perspective on principal newsletters for constructing school-based lesson study: The case of Toshio Atsumi at Shinshiro elementary school in Japan. 歴史研究. 2022. 68. 1-17
  • 久野弘幸. 生活科における体験 -「小さな体験」が思考・表現を導く-. 初等教育資料. 2021. 1011. 50-53
  • Arani Mohammad Reza Sarkar, Lander Bruce, Shibata Yoshiaki, Lee Christine Kim-Eng, Kuno Hiroyuki, Lau Andrew. From "chalk and talk" to "guide on the side": A cross-cultural analysis of pedagogy that drives customised teaching for personalised learning. EUROPEAN JOURNAL OF EDUCATION. 2019. 54. 2. 233-249
  • Kuno Hiroyuki. LESSON STUDY AS AN EFFECTIVE ELEMENT FOR CURRICULUM IMPLEMENTATION AND INNOVATION. ROUTLEDGE INTERNATIONAL HANDBOOK OF SCHOOLS AND SCHOOLING IN ASIA. 2018. 950-954
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MISC (6):
  • Kuno, Hiroyuki. Reconstruction of National Curriculum and Development of Interdisciplinary Learning in Japan,. Journal of Social Studie Lesson Study, Korean Lesson Study Group for Social Studies. 2017. 1-11
  • 久野弘幸. カリキュラム・マネジメントによる教科横断的な授業づくり. 教育展望. 2016. 4月. 29-33
  • 千々布敏弥, 久野弘幸. 授業研究のグローバル化とシンガポールにおける授業研究の位置 -WALS-Lesson Study Immersion Programmeのアンケート分析を基に-. グローバル教育. 2016. 18. 37-51
  • Kuno, Hiroyuki. Beginning of End of PISA-Mythology or New Horizon? : Challenges of PISA 2015: Collaborative Problem-solving Assessment. Research for Social Studies Education: Tankyu. 2016. 27. 23-32-32
  • Alireza, M, Arani, M, R. Sarkar, Kuno, Hiroyuki. A Collaborative Inquiry to Promote Pedagogical Knowledge of Mathematics in Practice. Issues in Educational Research. 2015. 25. 2. 170-186
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Books (4):
  • Kooperative Professionalität: Internationale Ansätze der ko-konstruktiven Unterrichtsentwicklung
    Beltz Juventa: Basel/Weinheim 2021
  • Lesson study as an effective element for curriculum implementation and innovation
    Routledge 2018
  • Educational Progressivism, Cultural Encounters and Reform in Japan
    Oxton:Routledge 2017 ISBN:1138955639
  • Investigating Society "Close-up": a Case-Study of an Individual Studen, Yumiko, and the Construction of a Footbridge on Route 419 (extended reprint)
    Nomos Verlag 2017 ISBN:9783848738359
Education (2):
  • 1996 - 2000 Nagoya University Graduate School, Division of Education
  • 1994 - 1996 Aichi University of Education Graduate School, Division of Education
Professional career (2):
  • 修士(教育学) (愛知教育大学)
  • 博士(教育学) (名古屋大学)
Work history (6):
  • 2021/04 - 現在 Chukyo University Faculty of Liberal Arts and Sciences Professor
  • 2014/04 - 2021/03 Nagoya University Graduate School of Education and Human Development Department of Educational Sciences School Education and Information Sciences Associate professor
  • 2017/05/15 - 2017/07/15 Pädagogische Hochschule Heidelberg Fachbereich Sachunterricht Visiting Teaching Fellow
  • 2002/04/01 - 2014/03/31 Associate Professor, Aichi University of Education, Japan
  • 2013/05 - 2013/08 University of Cambridge Faculty of Education Visiting Scholar
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Committee career (6):
  • 2019/12 - 2020/03/31 国立教育政策研究所教育課程センター「令和2年度教育課程研究指定校事業希望調書 生活科」 審査委員
  • 2015/10 - 2016/06 中央教育審議会「生活科・総合的学習の時間ワーキンググループ 「生活科・総合的学習の時間ワーキンググループ」委員
  • 2013/12 - 2014/05 文部科学省「学習指導要領実施状況調査(小学校 総合的な学習の時間)結果分析委員会」 協力者
  • 2009/06 - 2009/11 文部科学省「総合的な学習の時間の事例集(指導資料)作成に関する協力者会議」 協力者
  • 1997 - 日本グローバル教育学会 理事
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Awards (1):
  • 2012/09/01 - 日本グローバル教育学会 日本グローバル教育学会賞 第10期学会賞
Association Membership(s) (6):
European Association for Research on Lesson and Instruction (EARLI) ,  World Association of Lesson Studies ,  日本生活科・総合的学習教育学会 ,  日本カリキュラム学会 ,  日本教育方法学会 ,  日本グローバル教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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